نسخه چاپی

آمریكا در افغانستان با ایران در حال جنگ است

مدیر رادیو پشتون گفت: در افغانستان تبلیغات گسترده‌ای علیه ایران صورت می‌گیرد و آمریكا در افغانستان با ایران در حال جنگ است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فارس، سال آینده میلادی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار خواهد شد و دوره ریاست حامد کرزی و دولتش نیز در این کشور به پایان می‌رسد. همزمان و بر اساس اعلام قبلی، نیروهای نظامی آمریکا نیز باید افغانستان را ترک کنند.،اما احداث 9 پایگاه نظامی در این کشور و ایجاد تاسیسات گسترده در این کشور نشان از آن دارد که آمریکایی ها قصد ترک این کشور را ندارند.

اصرار آمریکایی برای به توافق رسیدن به دولت کرزی برای امضای تفاهم نامه نظامی و تداوم حضور نظامیان در پایگاه‌ها از یک سو و تلاش برای رایزنی و به توافق رسیدن به طالبان که ظاهرا اصلی ترین دلیل ادامه جنگ در افغانستان را حضور خارجیان عنوان می کنند، موجب طراحی یک بازی دو سویه از سوی آمریکایی ها شده است که ظاهرا تنها قربانی و بازنده واقعی آن مردم افغانستان خواهند بود که امیدی دیرینه به ایجاد یک صلح و آرامش دائمی در کشورشان دارند، امیدی که مجری آن آمریکا است.

عاشق حسین طوری در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس معتقد است که آمریکا از یک سو در حال رایزنی با طالبان است تا آنها را برای ادامه حضور نیروهایش پس از 2014 در افغانستان راضی کند.

وی افزود: برای همین باید به طالبان امتیاز بدهد یا باید در حکومت فعلی کرزی یک بخش وسیعی از کشور و حاکمیت را به طالبان بدهد و یا با توجه به این که چند ماهی بیشتر به پایان دوره کرزی نمانده است با طالبان بر سر رئیس جمهوری آینده به توافق برسد و شخصی روی کار بیاید که مورد تایید آنهاست و در بخش عمده ای از حاکمیت نیز طالبان را سهیم کند.

مدیر رادیو پشتون گفت: تاریخ مصرف کرزی از نظر آمریکایی ها به پایان رسیده است و آرام آرام باید کنار گذاشته شود.

وی در خصوص انتخابات سال آینده این کشور تصریح کرد: برادر کرزی اعلام کرده است که می‌خواهد نامزد شود. ممکن است شخصی از سوی ائتلاف شمال بیاید. اما اخباری مبنی بر نامزد شدن علی احمد جلالی وزیر کشور سابق است که تابعیت آمریکایی دارد. خلیل زاد نیز که تابعیت آمریکایی دارد از گزینه های احتمالی به شمار می‌رود. بر هر حال آمریکایی‌ها دنبال گزینه مورد نظر خود هستند.

وی با اشاره به دوره رو به اتمام ریاست جمهوری حامد کرزی در افغانستان و سیاست‌های آمریکا در قبال وی عنوان کرد: کرزی نیز دچار اشتباهاتی شده است که البته آمریکایی‌ها خود موجب اکثر آنها شدند. افرادی بودند که آمریکا به کرزی تحمیل کرد تا در ترکیب حکومت باشند و به واسطه همین افراد کرزی مرتکب اشتباهاتی شد و در نهایت حکومتش متهم به فساد مالی شد.

کارشناس حوزه شبه قاره با اشاره به این که ‌آمریکا در روند مذاکرات صلح هم با دولت کرزی و هم با طالبان بازی می‌کند تصریح کرد: بحث بالارفتن و سپس پایین آوردن تابلو و پرچم امارات اسلامی افغانستان در قطر نمونه بارز آن است، چرا که همه می‌دانند مردان افغانستان دیگر امارات اسلامی را نمی‌پذیرند. زمان آن دوران گذشته است و مردم شعور سیاسی پیدا کرده و آگاه شده اند و دیگر نمی‌خواهند به دوران قرون وسطی بازگردند.

وی در خصوص نقش دولت قطر در مسیر مذاکرات صلح افغانستان گفت: قطر مهمترین نقش را در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ایفا می‌کند. حکومت در قطر از آن آمریکایی‌هاست و دولت این کشور صرفا یک مجری است.

مدیر رادیو پشتون در ارتباط با موقعیت ایران در همسایگی افغانستان معتقد است که ایران به عنوان همسایه با این کشور دارای روابط دیرینه تاریخی، فرهنگی و ‌مذهبی است و دو ملت ریشه نژادی مشترک دارند.

وی افزود: ایران خدمات زیادی در افغانستان ارائه داده است. اگر یک ارزیابی از دوران بازسازی افغانستان داشته باشیم، در 12 سال گذشته هیچ کشوری به اندازه ایران به تعهدات خود در قبال بازسازی در این کشور عمل نکرده است و این نکته را دولت افغانستان نیز به خوب می‌داند.

طوری گفت: به خاطر صداقت ایران هیچ گاه دولت کرزی تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا در خصوص تایید دخالت ایران در امور کشورش قرار نگرفته است و هر گاه آمریکا ایران را متهم به دخالت کرده، دولت این کشور آن را رد و عنوان کرده است که اسناد و مدارکی در این زمینه ندارد. به طور مثال زمانی که جرج بوش پسر در یک کنفرانس خبری که با حضور حامد کرزی در کاخ سفید برگزار شد ایران را متهم به این موضوع کرد، کرزی در پاسخ به خبرنگاران که از وی پرسیدند آیا ایران در امور کشور شما دخالت می‌کند، گفت هیچ مدرک و سندی در این خصوص وجود ندارد و آن را رد کرد.

مدیر رادیو پشتون با تاکید بر این که ایران همواره از دولت کرزی حمایت کرده است گفت: چندی پیش هیئتی از سوی طالبان به رهبری طیب‌آقا به ایران آمد و طرف ایرانی به آنها گفت بهتر است به جای مذاکره با آمریکا برای رسیدن به صلح بهتر است که با دولت افغانستان مذاکره کنند، حتی طرف ایرانی طالبان را تشویق کرد تا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشورشان شرکت کنند.

وی با اشاره به تبلیغات وسیع آمریکایی‌ها علیه ایران در افغانستان عنوان کرد: به نظرم ایران باید اتهاماتی را که در خصوص دخالت در افغانستان از سوی آمریکا علیه اش زده می‌شود را به موقع خنثی کند، باید از طریق سفارت خود در کابل و وزارت خارجه دست به شفاف‌سازی بزند، چرا که در افغانستان تبلیغات گسترده‌ای علیه ایران صورت می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت آمریکا در افغانستان با ایران در حال جنگ است یک جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای وسیع.

طوری گفت: بیشترین نیروی علمی و فرهنگی امروز افغانستان فارغ التحصیل از ایران هستند، باید در افغانستان روی خدماتی که ایران به همسایه خود در طول سال‌های متمادی ارائه کرده است تبلیغ شود.

۱۳۹۲/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...