نسخه چاپی

جزئیاتی از قیمت های جدید قبر در بهشت زهرا

قیمت قبر هچنان رایگان است اما بر اساس لایحه "تعیین بهای خدمات عرضه شده در سازمان بهشت زهرا" در صورت موافقت اعضای شورای شهر تهران برخی خدمات افزایش قیمت خواهد داشت .

به گزارش نما به نقل از مهر، شورای شهر تهران دو سه هفته ای است که می خواهد لایحه "تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا" را در صحن شورا مورد بررسی قرار دهد، اما هفته گذشته به دلیل غیبت برخی اعضا جلسه تشکیل نشد و امروز نیز فرصت نشد تا اعضا در خصوص نرخ جدید قبر در بهشت زهرا تصمیم گیری کنند .


حسن بیادی، نائب رییس شورای شهر تهران با اشاره به نرخ های جدید پیشنهادی از سوی شهرداری می گوید: اعضای شورا با افزایش نرخ ها موافقت نمی کند اما برای ضابطه مند شدن نرخ قبرها در خواست شد این لایحه به شورا ارائه شود .


بر اساس این لایحه به منظور پوشش بخشی از هزینه های جاری و نگهداری آرامستان و انتظام بخشی از امور متوفیان، مطابق بند 26 ماده 76 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، به شهرداری تهران (سازمان بهشت زهرا(س)) اجازه داده می شود بهای خدماتی را که به مراجعین ارائه می کند به شرح ذیل دریافت و امور مرتبط را در چارچوب آن ساماندهی کند. در بندهای ذیل منظور از فاز یک از قطعه یک تا 112، فاز دو از قطعه 201 تا 258 و فاز سه از قطعه 301 تا 320 است.


1- سازمان بهشت زهرا(س) مکلف است همیشه ایام، با توجه به تکالیف شرعی و فقهی ناظر بر دفن اموات که صراحت در وجوب کفایی کفن و دفن و حفظ حرمت میت مسلمان دارد، قطعه ای را برای تامین قبور جاری با شرایط رایگان برای دفن اموات در هر زمان متناسب با شرایط، امکانات و تشخیص خود مهیا و تمهید کند.


2- کفن و دفن شهدا، اهداکنندگان عضو، نام آوران، ورزشکاران، هنرمندان، مداحان، کودکان تا هفت سال، کارکنان تمام وقت و بازنشستگان سازمان بهشت زهرا(س) (مشروط به اینکه قبلا قبر اعطا نشده باشد) رایگان است.


3- مرجع تشخیص معرفی بند مذکور به شرح ذیل است:






































ردیف عنوان مرجع
1 شهدای گرانقدر وخانواده آنها (پدر، مادر، فرزندان و همسر "در صورت عدم ازدواج مجدد")

سازمان امور ایثارگران و جانبازان


2 نام آوران شهردار تهران یا رئیس شورای اسلامی شهر تهران
3 ورزشکاران دبیر کمیته ملی المپیک
4 هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
5 مداحان خانه مداحان
6 اهداکنندگان عضو بیمارستان های امام خمینی(ره)، شریعتی، مسیح دانشوری
7 کارکنان بازنشسته و شاغل تمام وقت سازمان بهشت زهرا(س) وخانواده شاغلین سازمان موصوف مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س)



در خصوص ورزشکاران، هنرمندان و مداحان شهردار تهران و رئیسشورای اسلامی شهر تهران نیز مجاز به معرفی هستند.

4- کفن و دفن کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه و خانواده کارکنان بهشت زهرا(س) در قطعات غیرجاری حداکثر تا سقف 50 درصد شمول تخفیف است. مرجع معرفی این بند اداره کل رفاه و تعاون و خدمات اجتماعی شهرداری تهران تعیین شود.

5- دفن در کلیه قطعات فاز سه که به صورت جاری انجام می شود رایگان بوده و در صورتی که خانواده متوفی تمایل به خرید دو قبر باشند تا 70 درصد به بالا به ازای هر طبقه مبلغ 7.000.000 ریال دریافت خواهد شد. رزرو قبر در قطعات جاری فاز 3 با مبلغ 15.000.000 ریال برای هر طبق قبر امکان پذیر خواهد بود.

6- رزرو و دفن در هر طبقه از قبور فاز 2 به جهت تنوع قطعات این فاز و نوع خدمات و قدمت از مبلغ 20.000.000 ریال تا مبلغ 40.000.000 ریال و هر طبق از قبور فاز 1 از مبلغ 90.000.000 ریال تا مبلغ 130.000.000 ریال (که متناسب با وضعیت هر قطعه در این دو فاز، با پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیات مدیره و سقف تعیین شده مشخص و به سازمان ابلاغ خواهد شد) است.

7- با توجه به درخواست های مکرر شهروندان و در جهت افزایش ظرفیت دفن در بهشت زهرا(س) و با لحاظ فتاوی صادره از سوی علما و مراجع معظم مبنی بر امکان دفن در قبوری که بالای 30 سال قدمت دارند. سازمان بهشت زهرا(س) مجاز است با برنامه ریزی مناسب و طراحی بهینه و بررسی شرایط و وضعیت و موقعیت استقرار هر قطعه، ضمن حفظ حرمت شرعی اموات دفن شده در این قطعات، نسبت به ایجاد و احداث یک یا دو طبقه قبر دیگر نیز حسب مورد و برای واگذاری به اقربای متوفی، مطابق ضوابطی که به تصویب هیات مدیره سازمان می رسد، اقدام نماید. تعرفه این گونه قبور برای دفن به ازای هر طبقه 30.000.000 ریال تعیین میشود.

8- تعرفه دفن در آرامگاه های خانوادگی روباز دو برابر حداکثر مبالغ قید شده در بندهای 5 و 6 به تناسب محل استقرار آرامگاه در فاز مربوطه و تعرفه دفن در آرامگاه های خانوادگی مسقف سه برابر حداکثر مبالغ قید شده در بندهای 5 و 6 به تناسب محل استقرار آرامگاه تعیین می شود.

9- هزینه تغسیل، تکفین، تدفین و حمل جنازه با آمبولانس 4 متوفی (هزینه خدمات)، مجموعاً برای هر متوفی در سال جاری به مبلغ 2.000.000 ریال تعیین می گردد. ضمناً هزینه خدمات فوق برای کودکان 50 درصد مبلغ مذکور خواهد بود.

10- هزینه حمل متوفی در تهران با آمبولانس عمومی (با ظرفیت 4 متوفی) به مبلغ 400.000 ریال و با آمبولانس خصوصی (با ظرفیت یک متوفی) به مبلغ 700.000 ریال و حمل جنازه به شهرستان به ازای هر کیلومتر به مبلغ 5000 ریال تعیین می شود.

11- مدیرعامل سازمان اختیار دارد در صورت وصول تقاضا و بنا به تشخیص تا سقف حداکثر 20 درصد قیمت های مصوب به غیر از موارد مطرح در بند چهارم و نهم تخفیف اعمال کند.

12- قیمت قبوری که احداث آن در فاصله تصویبی این لایحه تا تصویب لایحه بعدی به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار می گیرد و یا موارد پیش بینی نشده مطابق با تعرفه قطعات همجوار در فاز مربوطه تعیین می گردد. بدیهی است شهرداری موظف است لایحه تعیین تعرفه های دفن در قطعات جدید را در اسرع وقت به شورای اسلامی شهر تهران جهت تصویب و طی مراحل قانونی ارایه نماید.

13- اقاله قبور: درصورت تقاضای خریدار یا ورثه قانونی او حق انتفاع برای اقاله قبر، سازمان بهشت زهرا(س) مجاز است با دریافت اسناد و مدارک مثبته و با حضور فروشنده و با حضور فروشنده یا نماینده قانونی ایشان با توجه به فرمول ذیل قیمت مربوطه را محاسبه و به متقاضی پرداخت نماید. بدیهی است هر گونه فروش و انتقال قبور پیش خریده شده تنها به سازمان بهشت زهرا(س) امکان پذیر است .

قیمت خرید سال مربوطه + قیمت روز قطعه ˟ (سال خرید - سال فعلی) تقسیم بر 100

۱۳۹۲/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...