نسخه چاپی

حامد حدادي در گفت و گو با «نما» :دوست دارم در اوج خداحافظي كنم

گفتگو با اولین ایرانی شاغل در NBA

عکس خبري -دوست دارم در اوج خداحافظي کنم

دوست دارم زمانی كه در اوج هستم و قبل از این كه بخاطر بالا رفتن سن و سال افتی داشته باشم از بسكتبال خداحافظی كنم.

گروه ورزشی نما - علیرضا حاجی میرزابابا: حامد، يكي از بهترين بسكتباليست‌هاي چند سال گذشته و البته يكي از بلندقدترين‌هاست؛ با 2 متر و
18 سانتي‌متر ‌قد. حضور او در NBA” یکی از سرفصل های مهم تاریخ بسکتبال ایران است. آسمانخراش بااستعدادی که در شکوفایی بسکتبال ایران بدل به یکی از پیشگامان عصر طلایی این رشته شد. پس از درخشش در ترکیب تیم ملی ،خیلی زود خرج خود را جدا کرد تا آرزوهایش را در بسکتبال جهان جستجو کند. جایی در دوردست ها که همیشه برای بسکتبال ایران شبیه یک رویای دست نیافتنی بوده است اما ، او این رویا را تعبیر کرد تا بسکتبال ایران نیز میان غولها جایی پیداکند. حامد حدادی در NBA با ممفیس شروع کرد و پس از چند فصل پر فراز و نشیب سرانجام در ابتدای فصل گذشته از این تیم جدا شد تا آرزوهای خود را در تیم دیگری جستجو کند. تیمی که به ستاره آریایی مجال بیشتری برای نمایش بدهد و فینیکس همان تیمی بود که حامد دقیقا می خواست. او در فینیکس نشان داد که چه توانایی های بی نظیری دارد در حالی که هنوز خودش ادعا می کند که این سقف توانایی هایش نیست و حق خود را از NBA نگرفته است. حدادی این روزها در اردوی تیم ملی در ترکیه حضور پررنگی دارد و یکی از ستاره های اصلی مهمد بچیروویچ برای موفقیت در جام ملتهای آسیاست. حدادی در گفت وگویی اختصاصی با «نما» درباره حال و هوای این روزهایش صحبت کرده است.


به خاطر اينكه قد بلند بوديد، سراغ بسكتبال رفتيد يا اينكه اول بسكتباليست شديد و بعد قد بلند؟
از همان اول قدم بلند بود. هميشه اطرافيانم با تعجب به من نگاه مي‌كردند. بين هم‌سن و سال‌هايم از همه بلندتر بودم.
احتمالا لقب‌هايي هم بين دوستان‌تان داشته‌ايد؟
بله، يك چيزهايي مثل بابا لنگ‌دراز.
ناراحت هم مي‌شديد؟
بچه كه بودم بله اما الان ديگر برايم مهم نيست. عادت كرده‌ام.
حالا حتما از بلندقد بودن‌تان راضي هستيد؟
صددرصد. لطفي است كه خدا به من داشته و خيلي راضي‌ام.
دقيقا از چه سني احساس كرديد نسبت به بقيه يك سر و گردن بلندتر هستيد؟
از همان روزها كه مدرسه مي‌رفتم؛ چون هميشه ميز آخر مي‌نشستم.
از این حرفها بگذریم این روزها در اردوی تیم ملی به سر می برید، اردوی ترکیه چطور است؟
خوشبختانه وضعیت خوبی داریم و تمرینات براساس برنامه پیش می رود. فکر می کنم برگزاری این اردو به لحاظ بالا رفتن سطح آمادگی و بخصوص هماهنگی بازیکنان لازم بود.
بازی های تدارکاتی چطور؟
بازی های خوبی ترتیب داده شده بود و فکر میکنم قبل از حضور در جام ملت های آسیا محک جدی خوردیم.
چرابازی با ایتالیا را با یک اختلاف واگذار کردید؟
تیم ایتالیا واقعا حریف سرسختی بود اما انصافا بچه های ما عملکرد قابل قبولی داشتند و اگر بدشانس نبودیم، قطعا نتیجه بازی هم به سود ما رقم می خورد.
فکر می کنی تیم ملی آمادگی لازم را برای شرکت در جام ملت های آسیا کسب کرده است؟
برگزاری این اردو کمک زیادی به بالا رفتن سطح آمادگی تیم کرد و در حال حاضر وضعیت خوبی داریم. قطعا در زمان باقیمانده تا شروع مسابقات نقاط ضعف و کم و کاستی های باقیمانده را نیز برطرف می کنیم.
اولین تجربه کار کردن با ((بچروویچ)) چطور بود؟
قبل از این که به اردو بیایم شناختی از شیوه کاری کادر فنی نداشتم و فکر می کردم نیاز به زمان زیادی داشته باشم تا با وضع جدید خو بگیرم اما خوشبختانه خیلی زود این هماهنگی بوجود آمد و مشکلی از این بابت نیست.
فکر می کنی ناكامي دوره قبلي جام ملت ها جبران می شود؟
مطمئن باشید بزرگترین هدف ما همین مسئله است. ما در دوره قبل درس بزرگي گرفتيم و دیگر مغرور نمی شویم و تا آخرین لحظه می جنگیم.
یعنی دلیل ناکامی دوره قبل غرور بود؟
من این طور به قضیه نگاه می کنم که ما بايد مرحله به مرحله جلو برويم و هر بازي براي مان حكم فينال را داشته باشد. من دوره قبل خيلي ناراحت شدم و اين ناراحتي هنوز هم از دلم بيرون نرفته است از همين رو براي انتقام اين دفعه خواهيم رفت و هرچه كه داريم با تمام وجود رو خواهيم كرد و هيچ بازي ای را هم دست كم نمي گيريم.
انگیزه زیادی برای جبران باخت دوره قبل به لبنان داری؟
صد درصد. همان طور که گفتم هنوز تلخی آن شکست را احساس می کنم و باید هرطور شده قدرت خودمان را به بسکتبال آسیا ثابت کنیم.
شانس تحقق این موضوع چقدر است؟
اگرچه کار ما خیلی سخت است اما باید بهترین نتیجه ممکن را بگیریم و جهانی شویم. البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که بقیه تیم ها نیز چنین هدفی را دنبال می کنند و این طور نیست که دست به سینه نشسته باشند!
از وضعیت خودت راضی هستی؟
زمانی که به ایران آمدم آمادگی ام متوسط بود اما با توجه به تمریناتی که در اردو داشتم، خوشبختانه وضعیت خوبی دارم و مشکل خاصی ندارم.
قبول داری که نسبت به المپیک پکن افت کردی؟
بله. آمادگی آن زمان باعث شد بتوانم وارد NBA شوم اما الان با آن روزها که در اوج بودم، فاصله زیادی دارم. البته من هیچ وقت از میزان آمادگیام به طور کامل راضی نمیشوم اما باید به حدی تمرین کنم که به آمادگی در حد المپیک برسم.
دلیل این افت چیست؟
من در ممفیس بازی نمیکردم. این موضوع و این که بیشتر نیمکت نشین بودم، بی تاثیر در کاهش آمادگیام نبود. البته شخصا تمریناتم را دنبال میکردم اما در بسکتبال نتیجه تمرین انفرادی با گروهی فرق دارد.
صحبت از ممفیس شد. در خصوص جابه جايي كه در NBA داشتي صحبت کن؟
با توجه به وضعی که در ممفیس برایم ایجاد شده بود، قرار بود به تورنتو بروم كه بدلیل قوانین ویزای آمریکا اتفاق نیفتاد و به فينيكس منتقل شدم.
موقعیت تو در این تیم راضی کننده بود؟
نسبت به حضور در ممفیس بله. در ابتدا که به فینیکس رفتم سنترهای تیم مصدوم بودند و توانستم تايم خوبي را بگيرم و بازي هاي خوبي را هم انجام دادم اما بعد از مدتی مصدومیت شان برطرف شد و در کل ۱۸ بازی برای این تیم انجام دادم.
پس جابه جایی راضی کننده ای بود؟
از نظر بازي كردن فينيكس برايم بهتر بود اما از نظر تجربه ممفيس خيلي روي من تاثير گذاشت و باعث شد تا سختی های زیادی بکشم و مقابل مشکلات و سختی ها بایستم.
قراردادت را با فینیکس تمدید می کنی؟
فعلا تصمیمی در این خصوص نگرفته ام و مشخص نیست چه اتفاقاتی در آینده بیفتد. ضمن این که مسوولان باشگاه هنوز در خصوص تمدید یا فسخ قرارداد من نظری نداده اند.
حضور در NBA به لحاظ فنی چقدر روی تو تاثیرگذار بود؟
قطعا حضور در سطح اول بسکتبال دنیا و جایی که بزرگان و ستاره ها در آن بازی می کنند، تجربه گرانبهایی است که نصیب من شد و در وهله اول با روح ورزش حرفه ای آشنایی پیدا کردم. ضمن این که در بعد فنی نیز پیشرفت های خوبی برای من حاصل شد.
فکر می کنی به سقف آرزوهای خودت رسیدی؟
هرگز. حضور در NBA رویای بزرگی بود که محقق شد اما این توانایی رادر خودم می بینیم که در سطح اول بسکتبال دنیا بدرخشم و باید حقم را از NBA بگیرم.
با توجه به این تجربه فکر میکنی مجددا به ليگ ایران برگردی؟
زمانی که بخواهم بسکتبال را کنار بگذارم قطعا به ایران می آیم و در کشورم با بسکتبال خداحافظی میکنم.
چرااینقدر زود به فکر خداحافظی هستی!؟
دوست دارم زمانی که در اوج هستم و قبل از این که بخاطر بالا رفتن سن و سال افتی داشته باشم از بسکتبال خداحافظی کنم.

۱۳۹۲/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
سجاد مرادي
0
0
۱۳۹۲/۴/۱۵
درود به شرف و غيرت ايراني هاي عزيز که همه جاي دنيا سربلند هستند و با تشکر از سايت خوب نما که اين همه تنوع در مصاحبه ها دارد
آرش نيازي
0
0
۱۳۹۲/۴/۱۱
با تشکر از قلم بسيار زيباي نويسنده عزيز و محترم حزب موتلفه
يلدا ساجدي
0
0
۱۳۹۲/۴/۱۰
حامد جان خيلي دوستت داريم تو افتخار ايران و ايراني هستي اميدوارم هميشه موفق باشي با سپاس از سايت بسيار خوب شما که به همه ورزش ها اهميت مي دهيد کاري که کمتر در کشورمان اتفاق مي افتد واکثرا از فوتبال حمايت مي شود
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...