نسخه چاپی

كجا ایستاده‌ایم؟

محمد كاظم انبارلویی

كساني كه حوادث تلخ سال 88 را پس از انتخابات رياست جمهوري ديده‌اند باور نمي‌كنند آن فضاي قهر، خشونت، قانون‌گريزي و عدم پذيرش راي مردم چگونه در سال 92 تبديل به فضاي آشتي، قانون‌گرايي و پاسداشت حريم راي مردم شد.
يك ضلع رقابت در سال 88 بر طبل قانون‌ستيزي، خشونت و عدم به رسميت شناختن نهادهاي فيصله‌بخش كوبيد و قبل از شمارش آراء، خود را پيروز انتخابات ناميد. جريان ضد انقلاب و سرويس‌هاي جاسوسي دشمن زيرپوست اين جريان، اهداف، آرمان‌ها و شعارهاي انقلاب را در روز قدس، روز 16 آذر، روز 13 آبان و روز عاشورا هدف قرارداد و اين جريان را با ده‌ها كشته و زخمي تا مرز افساد في‌الارض هدايت كرد.
ملاحظات جنگ نرم و تسامح دستگاه قضائي باعث شد بسياري از آنان از زير تيغ قانون و مجازات بگريزند. آنهايي هم كه دنبال بهانه مي‌گشتند تا به غرب بگريزند و كارنامه‌اي از خوش خدمتي به ژنرال‌هاي جنگ ارائه دهند، در ارتش رسانه‌اي دشمن به سربازي رفتند.
هوشمندي نظام در تفكيك جريان فتنه از جريان اصلاحات باعث شد مرزي براي اين دو مفهوم پديد آيد و از تلفات جنگ نرم جلوگيري شود.
اينجانب درست يك ماه قبل از برگزاري انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري در مقاله‌اي تحت عنوان "پايان سليطه‌گري سياسي" نوشتم تاكيد نامزدها روي قانون‌گرايي و پايبندي به قانون و فصل‌الخطاب بودن شوراي نگهبان، آرامشي در فضاي انتخابات پديد آورده است.
در آن مقاله تاكيد كردم مردم از دو جرياني كه ادبيات سليطه‌گري سياسي را نمايندگي مي‌كنند در اين انتخابات عبور مي‌كنند. قطار انقلاب در اين انتخابات روي ريل گفتمان پيشرفت، خدمت و عدالت با شتاب بيشتري حركت خواهد كرد.
امروز بيش از دو هفته از اعلام نتايج انتخابات گذشته است. جرياني كه در انتخابات با عدم توفيق روبه‌رو بوده يكصدا نتايج را پذيرفته و به رئيس‌جمهور منتخب تبريك گفته است. واكنش رئيس‌جمهور منتخب نسبت به نتايج و پايان دوران رقابت، يك فضاي وحدت و همگرايي در ملت پديد آورده است و تلخي‌هاي دوران رقابت رخت بربسته و جشن ملي مردم‌سالاري ديني در همين فضا شكل گرفت.
خلق حماسه سياسي ملت اكنون به صورت يك فرصت براي مقابله با تهديدها و تحريم‌ها درآمده به طوري كه حتي دشمنان نظام مجبور شدند در برابر عظمت ملت ايران سر تعظيم فرود آورند.
منتخب ملت تاكنون در دو صحنه‌اي كه ظاهر شده - اولي در گفتگو با رسانه‌هاي داخلي و خارجي و دومي در همايش ملي افق رسانه- مطالبي عنوان كرده كه به راحتي عبور از وادي سليطه‌گري سياسي را در داخل و حتي خارج واتاب مي‌دهد.
اعلام صريح اين موضع كه؛ "دولت آينده وامدار هيچ حزب و جناحي نيست" شادي برخي نامحرمان را بي‌معنا نشان داد و غم برخي دلسوزان را زدود.
اعلام صريح اين موضوع كه؛ "نتايج انتخابات 92 شبهات و سئوالات و بگومگوها در مورد مشروعيت نظام را پاسخ داد و آب زلالي بود بر آينه جمهوري اسلامي كه گرد و غبار فرونشسته به آن را پاك كرد"، مهر ابطال تهمت تقلب به نظام را بر كارنامه سياسي يك جريان فتنه‌گر زد و نشان داد يك ميليون ايراني در پاي صندوق‌ها كه به عنوان ناظر و مجري، انتخابات مردمي را برگزار مي‌كنند در پاسداري از امانت راي مردم ترديد ندارند و به خاطر دنياي كسي آخرت خود را به خطر نمي‌اندازند. اينها همان كساني بودند كه انتخابات 88 را برگزار كردند.
تاكيد منتخب ملت روي واژگان "اعتدال"، "عقلانيت"، "پايبندي به قانون"، "خرد ورزي"، "مشورت"، "راه كارشناسي"، "دوري از خشونت و خودسري"
و .... مسيرهاي عبور از سليطه‌گري سياسي را نشان مي‌دهد و چه خوب بود در سال 88 رفتار سياسي كساني كه به هر دليل نتوانستند راي اعتماد ملت را به دست آورند با همين واژگان مورد ارزيابي قرار مي‌گرفت و فرصت‌هاي عظيم به دست آمده از مشاركت 85 درصدي مردم با شورش عليه جمهوريت نظام به صورت تهديد در نمي‌آمد.
آقاي روحاني واژه اعتدال را در گفتمان دولت آينده تعريف كردند تا بعدها مورد سوء استفاده بدخواهان قرار نگيرد.
او در خصوص اعتدال در سياست خارجي گفت: "اعتدال در سياست خارجي نه تسليم است نه ستيز، نه انفعال است نه تقابل، بلكه تعامل موثر و سازنده با جهان است" اين نگاه، نگاه چشم انداز بيست ساله است. سياست‌هاي اعلام شده نظام است. اما دشمن در مقام تعامل سازنده و موثر نيست و سر ستيز دارد. از همين امروز كه سياست‌هاي جديد تحريمي آمريكا اعمال مي‌شود طبيعي است و اعتدال حكم مي‌كند به عدم تسليم پاي فشاريم و با سياست‌هاي تجاوزكارانه، ستيز حداقل ديپلماتيك‌ داشته باشيم. لذا ايشان تاكيد كردند: "در گفتمان اعتدال سياست خارجي واقع‌بيني يك اصل است." نمي‌شود زياده‌خواهي، زورگويي و عبور تبهكاران جهاني از حقوق بين‌الملل را ناديده گرفت. آقاي روحاني با تاكيد بر قانون‌گرايي گفتند: "اعتدال بدون قانون‌گرايي امكان‌پذير نيست." طبيعي است در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سياست و مسائل اجتماعي، قطار دولت آينده بايد بر ريل قانون‌گرايي حركت كند.
اين مواضع روشن است و نيازي به تفسير ندارد. كساني كه مي‌خواهند دولت آينده را نقد كنند بايد با همين كليد واژگان يعني "اعتدال"، "عقلانيت"، "قانون‌گرايي"، "پايبندي به قانون"، "ارتباط دو سويه با مردم"، "صلح"، "آشتي"، "وحدت و انسجام ملي" و "بالاخره دوري از افراط و خودسري" آن را مورد نقد قرار دهند.
رفتن به چنين مسير شفافي يعني رفتن به سمت گفتمان پيشرفت، عدالت و خدمت به مردم. اين مسير همان مسير عملياتي كردن چشم‌انداز 20 ساله است و راه درست هم همين است. و اين جايگاه درستي است كه در آن ايستاده‌ايم. در آستانه برگزاري مراسم تنفيذ و تحليف و راي اعتماد دولت هستيم. ايستادن در چنين جايگاهي نشان مي‌دهد ملت ما مسير را درست آمده‌ و تقدير الهي چنين بوده است.

۱۳۹۲/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...