نسخه چاپی

انتخابات سالم نبود چون روحانی هم از حق مردم ایران دفاع می‌كند!

محافل آمریكایی معتقدند رئیس‌جمهور منتخب ایران هماهنگ با رهبری است و از حقوق و منافع ملی ایران كوتاه نخواهد آمد.

به گزارش نما به نقل از کیهان روزنامه واشنگتن‌تایمز در این زمینه با استناد به سوابق دکتر حسن روحانی نوشت: او شخصیتی تابع و همراه رهبر عالی ایران است و پیروزی وی تغییری در مسیر برنامه هسته‌ای این کشور ایجاد نخواهد کرد.
ایلان برمن نویسنده واشنگتن‌تایمز با ادعای اینکه انتخابات ایران از اساس ناسالم بود نوشت: شورای نگهبان نامزدها را غربال کرد و رقبایی احراز صلاحیت شدند که همه به لحاظ ایدئولوژی در جرگه نزدیکان رژیم انقلابی ایران قرار دارند. رئیس‌جمهور منتخب نیز از بقیه مستثنا نیست.
وی می‌افزاید: زمانی که بنیانگذار انقلاب اسلامی در تبعید بود، روحانی برایش فعالیت می‌کرد و سرانجام اواخر دهه 70 میلادی در فرانسه به وی پیوست. روحانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به صورت مداوم در پست‌های مهم دولتی منصوب شد که آخرین آن‌ها دبیری شورای عالی امنیت ملی بوده است. حضور دیرینه او گواه این است که اصول رژیم را قبول دارد و با آیت‌الله علی‌ خامنه‌ای رهبر عالی ایران هماهنگ است.
به عبارت دیگر، روحانی به رغم لفاظی‌هایش در زمینه‌ نیاز به «تعامل سازنده» با غرب، نمونه تمام و کمال یک شخصیت همراه با رهبری است.
واشنگتن تایمز نوشته است: در عوض، پیروزی روحانی 64 ساله که مورد تایید رهبر عالی ایران قرار دارد، به نوعی تایید طنین‌انداز نظام کنونی حاکمیت در جمهوری اسلامی است.
سوزان مالونی تحلیلگر اندیشکده بروکینگز نیز در تحلیلی خاطر نشان کرد: همان‌طور که اولین کنفرانس مطبوعاتی روحانی مشخص کرد، او و ایران قصد کوتاه آمدن در برابر خواسته تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را ندارند. این تردید که یک میانه‌رو ظهور کرده، قابل درک است اما جایگاهی برای طرح ندارد. مواضع روحانی در کنفرانس مطبوعاتی نشان می‌دهد که زمینه‌های اختلاف مهمی میان ایران و غرب وجود دارد و زمینه‌های احتمالی دشواری، شامل این اظهارنظر بلندپروازانه در سخنان هر ایرانی است که غرب باید «حق مشروع» ایران تحت پیمان منع اشاعه در مورد چرخه کامل سوخت را به رسمیت بشناسد. مقامات آمریکایی درباره این مفهوم که مستند به ماده چهارم پیمان ان‌پی‌تی است، عصبانی می‌شوند.
وی می‌افزاید: علاوه بر تداوم در زمینه جنبه‌های فنی و حقوقی برنامه هسته‌ای ایران، باید از شکاف دیگری بین دو طرف (ایران و غرب) یاد کنیم که تغییرات در درون ایران در مورد رویکرد به مذاکرات هسته‌ای، تغییری در این شکاف ایجاد نمی‌کند. تهران همواره مذاکرات را براساس یک مبادله دوجانبه و برابر دیده است. اما برای سیاست‌گذاران آمریکایی، هیچ برابری بین موضع ایران و غرب وجود ندارد. بنابراین روحانی نمی‌تواند معجزه کند.
از سوی دیگر اولیور نورث از مقامات سابق آمریکایی به نیوزتکس گفت: من روحانی را میانه‌رو نمی‌دانم چرا که او هم از برنامه و حقوق هسته‌ای ایران دفاع می‌کند. او در مذاکرات هسته‌ای مشغول رفتارهای تأخیری و فریب غرب بود.

۱۳۹۲/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...