نسخه چاپی

"اگر روحانی اصرار داشته باشد وزیر ارشاد شوم، می پذیرم "

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اعتدال و عقلانیت را نیاز امروز جامعه دانست و تاكید كرد: انتخابات همه شبهه ها را از بین برد و مشروعیت نظام را تثبیت كرد.

به گزارش نما، دكتر "علي مطهري" در گفت و گوي اختصاصي شبكه خبري العالم اظهار داشت: در شعارهاي آقاي روحاني، مساله اعتدال و تغيير، نمود بيشتري داشته است به طوري كه ايشان گفته اند كه راه اعتدال را در پيش خواهند گرفت و تغييراتي ايجاد خواهند كرد. اعتدال به معني ميانه روي و راه وسط پيشه كردن هم در حوزه اقتصاد، هم در حوزه سياست خارجي و هم در حوزه فرهنگ است. زيرا در سال هاي اخير، دچار برخي افراط ها در اين سه حوزه بوده ايم.

وي افزود: در دولت آينده، بناست عقلانيت در مقابل تصميم هاي احساسي و عاطفي، اهميت بيشتري پيدا كند.

مطهری که میهمان یکشنبه شب برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، ادامه داد: به باور من در سال هاي گذشته، از همه ظرفيت هاي سياست خارجي ايران استفاده نشده است. در روابط با كشورهاي عربي و به ويژه كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس و منطقه خاورميانه و همين طور در رابطه با غربي ها. در رابطه با كشورهاي چين و روسيه نيز مي شد اقدامات بهتري انجام داد. گاهي هم استفاده از ادبيات نادرست، موجب وارد شدن آسيب هايي به كشور شد.

تلاش برای ارتقاء جایگاه فرهنگ و هنر
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: در حوزه فرهنگ، براي اهل فرهنگ و هنر جايگاهي كه شايسته آن هستند، لحاظ نشده است و از اين نظر آسيب هايي به كشورمان وارد شده است.
وي تاكيد كرد: اين آسيب ها بايد برطرف شوند و ان شاء الله تغييرات مورد نظر جناب آقاي روحاني قاعدتا در همين زمينه ها خواهد بود.
وي افزود: به عنوان مثال يكي از عوامل نارضايتي بخشي از جامعه ما، نوع برخوردي بود كه بعد از انتخابات سال 88 در كشور با منتقدان صورت گرفت. گاهي تندروي هايي شد، گاهي خشونت هايي شد و فصل سوم قانون اساسي ما كه شامل حقوق ملت است،در مواردی ناديده گرفته شده و به آن درست عمل نشده است.
اين نماينده مجلس در ادامه خاطر نشان كرد: رئيس جمهور جديد مي تواند به پشتوانه آراي مردم وارد اين حوزه شود و اين روش را تغيير دهد.

تاکید بر اجرای اصل 44
وي افزود: در خصوص تغيير در اقتصاد بايد گفت كه بر اساس قانون اساسي، اقتصاد سه جنبه دارد، جنبه دولتي، جنبه تعاوني و جنبه مردمي و خصوصي. و ما اصلي در قانون اساسي داريم تحت عنوان اصل 44 كه در آن تاكيد شده است كه فعاليت هاي اقتصادي بايد به مردم واگذار شود. ما هنوز در اين مجال به اهداف نهايي نرسيده ايم و رئيس جمهور مي تواند در اين جهت بسيار موثر باشد و اقتصاد كشور را تا حد زيادي به مردم بسپارد و رقابتي سالم ايجاد كند و باعث پيشرفت اقتصادي كشور شود.
دكتر مطهري در ادامه گفت: در حوزه فرهنگ و هنر نيز بايد گفت، فرهنگ و هنر بايد به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود و دولت صرفا زمينه ساز و ناظر بر اين حوزه باشد و به اهل فرهنگ و هنرمندان اعتماد كند تا امكان پيشرفت كافي حاصل شود. مثلا در حوزه سينما، ايران در همين گذشته نزديك رتبه خوبي در منطقه داشت اما اين جايگاه اكنون كمي تنزل يافته است. اين حوزه ها مي تواند فعال تر شود.

تحقق همۀ ظرفیت های قانون اساسی
وي سپس با تاكيد بر اين كه تغييرات مدنظر آقاي روحاني در چارچوب قانون اساسي خواهد بود، اظهار داشت: هنوز ظرفيت هاي بسيار زيادي در قانون اساسي ما وجود دارد كه تحقق نيافته است. در هر صورت بايد تاكيد كنم اگر منظور از تغيير، اين باشد كه ساختار نظام تغيير كند يا مثلا اختيارات شوراي نگهبان كم شود، طبيعي است كه اين تغييرات، شامل اين مسائل نخواهد شد.

کابینه فراجناحی در دولت یازدهم
مطهری در رابطه با فراجناحي بودن دولت آقای روحانی و ترکیب احتمالی کابینه نیز اظهار داشت: محور شعارهاي آقاي روحاني بحث اعتدال است، صرف نظر از اصلاح طلب بودن يا اصولگرا بودن، اساساً ايشان هم قائل به ديواري بين اصولگرايان معتدل و اصلاح طلبان معتدل نيستند و به نظر شخص من، اساساً اين ديواركشي بين اصلاح طلبان و اصولگرايان، يك مرزبندي ذهني و انتزاعي است و مرزبندي واقعي نيست، اصولاً ما معتقد هستيم كه هم بايد اصلاح طلب باشيم و هم اصولگرا و اصولاً هر اصولگرايي، اصلاح طلب هم هست، زيرا ما معتقديم كه جامعه اسلامي بايد دائما درحال يك اصلاح مستمر باشد كه ما به آن امر به معروف و نهي از منكر مي گوييم و هر اصلاح طلبي هم، اصلاحات خود را براساس يك سري اصول و مباني قرار مي دهد؛ بنابراين، لاجرم هر اصولگرايي، اصلاح طلب است و هر اصلاح طلبي اصولگرا.

ممکن است وزیر ارشاد شوم
مطهری در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن نام وی به عنوان وزیر ارشاد گفت:
بله ، فعلا اين مسائل درحد شنيده هاست و در رسانه ها مطرح شده البته از طرف يكي از نزديكان ايشان به من گفته شد و در آن كارگروه تعيين وزرا، به هر حال اسم بنده هم مطرح شده و از من سوال شد كه آيا شما مي پذيريد يا نه، من به آن ها پاسخ دادم كه اگر نظر خود آقاي روحاني باشد و ايشان اصرار داشته باشد، بنده مي پذيرم، البته بايد با خود ايشان ديدار كنم و مواضع خودم را با ايشان روشن كنم و كاملاً به صورت شفاف وارد بشويم و البته اين مساله هنوز به طور جدي مطرح نشده است.

اعتدال و عقلانیت، نیاز امروز جامعه
وی افزود: نياز جامعه امروز ما، اعتدال و عقلانيت است و اين عكس العملي است به رفتارهايي كه دراين دوره هشت ساله وجود داشته و درنتيجه فكر مي كنم كه اين دسته بندي اصولگرا و اصلاح طلب، كم كم جاي خود را به دسته بندي جديد خواهد داد.
مطهري درباره رابطه هاشمی و روحاني نیز گفت: هاشمی از بزرگان انقلاب اسلامي بوده و مورد احترام مردم ايران است، از نظر نقش در پيروزي انقلاب اسلامي، هوش و ذكاوت سياسي و روش اعتدالي، عامل توازن در سياست داخلي و خارجي ايران بوده است.
آقاي روحاني ضمن اينكه مانند ديگران علاقمند به رفسنجاني است، روابطي با وي نيز دارند از قبل از انقلاب، دوره انقلاب، پس از پيروزي انقلاب در دوره جنگ، كه آقاي رفسنجاني فرمانده جنگ بودند، آقاي روحاني مسئوليت بخش پدافند هواي را به عهده داشتند و هميشه در كنار هاشمي بودند، لذا ارتباط و علاقه زيادي بين آنان است، در آينده روحاني از مشورت و هدايت رفسنجاني استفاده خواهد كرد.

انتخابات شبهه ها را از بین برد
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی درباره استفاده ايران از تقويت مشروعيت نظام در انتخابات براي گسترش روابط با دنيا نیز ابراز داشت: آقاي روحاني گفت كه انتخابات تمام شك و شبهه درباره مشروعيت نظام را از بين برد و باعث مشروعيت بيشتر نظام شد، لذا اين مشروعيت و ظهور دمكراسي در ايران، باعث شد دنيا مشاهده كند كه انتخابات پرشور ، سالم و آزاد در ايران شكل گرفت در نگاه مناديان حقوق بشر و دمكراسي و غرب، روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي ايران و بهبود روابط خارجي و روابط اقتصادي تاثيرگذار خواهد بود، ايران بايد از اين موقعيت جديد بهترين استفاده را ببرد، در جهت كاهش تحريمهاي اقتصادي و ايجاد اعتماد بين المللي و ايران نشان خواهد داد كه پيامش به دنيا، اسلام است.

دنیا، فلسفه انقلاب اسلامی را درک کند
مطهری در پایان، با اشاره به روابط ایران با کشورهای دنیا گفت: ايران به دنبال گسترش نفوذ و كشورگشايي نيست تا كشورهاي همسايه از ايران بترسند، ايران فقط به دنبال انتقال پيام انقلاب اسلامي است و حرفهاي تازه اي در عرصه هاي نظام خانواده، اقتصادي، روابط بين الملل، حقوقي و جزايي براي دنيا دارد تا بگويد راه سعادت بشر و دنيا، اسلام است؛ چون مكتب اسلام درباره تمام اين مسائل احكامي دارد، معتقديم اسلام بر سراسر جهان حاكم و حكومت واحد جهاني تشكيل خواهد شد، البته منظور اين نيست كه ايران مي خواهد بر تمام كشورهاي دنيا مسلط شود، مانند تسلط نظامي كه مقدور و عقلاني نيست، دنيا بايد پيام ايران و فلسفه انقلاب اسلامي را درك كند، بايد پيام انقلاب اسلامي به درستي به دنيا منتقل شود. ما داراي يك منطق قوي و آماده گفت وگو هستيم تا اين منطق كه منطق اسلام حقیقی است را به دنيا عرضه كنيم.

۱۳۹۲/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...