نسخه چاپی

در اواخر دوره اصلاحات همه ارتباط با دولت خاتمي را تكذيب مي‌كردند/

بذرپاش: اصولگرایان نشان دادند اگر رای نیاورند بانك و اتوبوس آتش نمی‌زنند

عکس خبري -بذرپاش: اصولگرايان نشان دادند اگر راي نياورند بانک و اتوبوس آتش نمي‌زنند

فراموش نكنید این انتخابات را همان دولتی برگزار كرد كه آن موقع می‌گفتند، متقلب است. یا همان شورای نگهبانی این انتخابات را تایید كرد و برگزار كرد كه می‌گفتند رای مردم را جا گذاشته.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی این روزها بیش از گذشته در راهروهای مجلس دیده می‌شود، پیش تر به سرعت برق و باد می‌آمد و می‌رفت. کمتر برای گفت وگو حاضر بود، اما این روزها صبوری بیشتری از خود نشان می‌دهد.

چند روز مانده به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری پای آسانسوری که نمایندگان را از لابی به اتاق‌هایشان می‌رساند، گفته بود: «برای اصلاح‌طلبان متاسفم که دنبال آقای روحانی افتاده‌اند.»

او معتقد است که شکست امروز اصولگرایان شبیه شکست سال‌های پیش اصلاح‌طلبان است و شاه بیتش همان عدم اجماع و ائتلاف است و تاکید دارد که اصلاح‌طلبان پس از پذیرش آن شکست توانستند دوباره به تشکیلات خود اصالت داده و وارد کارزار انتخاباتی شوند.

گفت وگوی کوتاه «شرق» با او مقدمه‌ای است بر گفت وگویی مفصل‌تر که در آینده با او انجام خواهد شد.

** همکاری مجلس با حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی را چطور ارزیابی می‌کنید، اگر خاطرتان باشد سردار کریم قدوسی، از نمایندگان مجلس نهم پیش از این بارها برای عدم حضور انتخاباتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نامه جمع کردند. البته حالاجو همکاری در مجلس به وجود آمده، اما با وجود همه این فراز و نشیب‌ها چالش‌های پیش روی همکاری این دو قوه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ابتدا جا دارد به حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی تبریک بگویم. بدون تردید مجلس صد درصد به همکاری با رییس‌جمهور منتخب تمایل دارد، حالانه فقط ایشان بلکه هر کدام از کاندیداهای دیگر که انتخاب می‌شدند، برنامه همین بود. وظیفه قانونی مجلس حمایت و پشتیبانی از دولت در چارچوب وظایف کلی است. امیدوارم که هرچه سریع تر دولت ایشان تشکیل شود و بتوانیم در این مسیر به مشکلات کشور بپردازیم، به ویژه مشکلات اقتصادی. البته در دولت قبلی هم کارهای خوبی انجام شده و کارهای زیادی هنوز در شرف انجام‌اند که باید در این دولت نیز دنبال شوند.

** منظورتان از این طرح‌ها چیست؟

خب یکی از همین طرح‌ها اجرای فازهای بعدی هدفمندی یارانه هاست، که باید برای اجرای آن تعیین تکلیف شود. البته در حوزه اقتصادی برنامه‌های خوبی اجرا شده که از جمله آن می‌توان به طرح تحول اقتصادی، طرح تحول بانکی، تحول بیمه‌ای و تحول نظام مالیاتی اشاره کرد.

** اما شاید دولت آینده نخواهد برخی روندها را ادامه داده و طرح تازه‌ای برای امور اقتصادی دراندازد؟

به هر شکل این کارها امور جدی است که دولت باید تعیین تکلیف کند. در خیلی امور هم مجلس لایحه و طرح را تصویب کرده و طرح‌ها در آستانه اجرایی شدن قرار گرفته‌اند. باز هم اگر نیاز به تصویب طرح و لایحه باشد مجلس آماده پذیرش است.

** به عنوان یک نماینده اصولگرا فکر می‌کنید که دلیل عدم موفقیت اصولگرایان در این انتخابات چه بوده؟

ببینید، بارها گفتیم وحدت اصولگرایان یک راهبرد است. وحدت اصولگرایان تنها یک توصیه صرفا رسانه‌ای نیست بلکه یک راهبرد است.

** و تحلیلتان از عدم موفقیت اصولگرایان در انتخابات چیست؟

این شکست نشان داده نباید به وحدت، صرفا به عنوان توصیه نگاه شود، بلکه باید به عنوان یک راهبرد مدنظر قرار گیرد. البته حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی را نباید خیلی هم به اصلاح‌طلبان نسبت بدهیم. اکثر دلایل پیروزی در اراده مردم برای تغییر فضا و مشکلات اقتصادی بود نه صرفا رای به رویکرد «اصلاح طلبی». اما عدم انسجام در نیروهای اصولگرا نیز از دلایل عمده ناکامی اصولگرایان بود.

** چرا اصولگرایان نتوانستند به اجماع برسند و وفاقی شکل بگیرد؟

البته نباید فراموش کنید که این مشکل اصلاح‌طلبان هم بوده و آنها نیز همین مشکل را داشتند. خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر به اراده خودشان. این یک سنت لایتغیر الهی است که در همه جا جاری و ساری است و در جریانات سیاسی هم مصداق دارد.

** البته این پاسخ سوال من نبود، بگذارید، سوالم را طوری دیگر مطرح کنم، سرمایه گذاری اصولگرایان بر چهره ای چون محمود احمدی نژاد باعث مخدوش شدن گفتمان اصولگرایان نزد مردم شد، چرا اصولگرایان در سال های گذشته برای انتخاب نیروهای ریشه دارتر و معتدل تر اقدام نکردند و کارت ورودشان به قدرت را به این شکل هدر دادند؟

خب در دولت خاتمی هم این اتفاق افتاد، در اواخر دوره ایشان هم اگر یادتان باشد اعتراض‌ها زیاد بود. اعتراض‌ها آنقدر بالاگرفته بود که همه ارتباط با دولت خاتمی را تکذیب می‌کردند. این طبیعت صحنه سیاست است. منتها هر جا که دولت‌ها در خدمت به مردم بیش از اصالت دادن به تشکیلات بها دهند، مردم استقبال خواهند کرد. هر جا احساس کردیم که تشکیلات اصالتی بیش از مردم دارد، ضربه‌پذیر شدیم. این برای همه مجموعه‌های سیاسی صدق می‌کند.

به هر حال از جبهه اصلاح‌طلبی هم موضع قابل دفاعی باقی نمانده، بعضی‌هاشان فرار کردند و رفتند، خب پس از شکست اصلاح‌طلبان این گفتمان هم از یک جایی به بعد احساس کرد که باید بیشتر به تشکیلات اصالت بدهد و به همین خاطر توانست در این انتخابات راهبردهای منسجم‌تری ارایه کند. فراموش نکنید این انتخابات را همان دولتی برگزار کرد که آن موقع می‌گفتند، متقلب است. یا همان شورای نگهبانی این انتخابات را تایید کرد و برگزار کرد که می‌گفتند رای مردم را جا گذاشته. اصولگرایان نشان دادند که اگر رای نیاورند بانک آتش نمی‌زنند. اگر رای نیاورند، سطل‌های زباله را وسط خیابان نمی‌ریزند و اتوبوس آتش نمی‌زنند. ما شکست و ناکامی را به طور کامل می‌پذیریم.

منبع: شرق

۱۳۹۲/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...