نسخه چاپی

شیخ الاسلام: رفتار مرسی آتش را شعله ور كرد

یك كارشناس مسائل خاورمیانه با تأكید بر اینكه مرسی دارای ریشه سلفی گری است ، گفت: مرسی اشتباهات بزرگی را مرتكب شده است و ای كاش اخوان المسلمین شخصیت توانا و متعادل تری را به عنوان رئیس جمهور پیشنهاد می كردند.

به گزارش نما به نقل از مهر، حسین شیخ الاسلام ، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی درباره کشتار شیعیان در مصر با اشاره به مقاله مارتین هنریک ، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل و معاون اسبق وزارت امور خارجه آمریکا در خاورمیانه که فردی متولد شده در استرالیا با تابعیت آمریکایی و از شخصیت های حزب دموکرات است، گفت: این فرد بعد از جنگ 33 روزه مصاحبه ای با یک رسانه استرالیایی انجام داد که آن مصاحبه در قالب مقاله ای در 28 آگوست سال 2006 در روزنامه هاآرتص منتشر شد.

وی افزود: عنوان مقاله مذکور این بود که آیا جنگ 33 روزه می تواند اتحادی بین سنی ها و اسرائیل ایجاد کند و سپس توضیح داده بود که چه اقداماتی برای ایجاد درگیری بین شیعه و سنی باید صورت بگیرد و اسرائیل چطور می تواند از فشاری که شیعیان برای نابودی آن می آورند و توانسته اند خیلی از سنی ها مانند حماس، جهاد اسلامی و فلسطینی ها را هم با خود همراه کنند، خلاص شود.

شیخ الاسلام تصریح کرد: این طرحی اسرائیلی ، آمریکایی و انگلیسی است که از آن زمان مورد توجه قرار گرفته و روی آن کار شده است. سازمان های اطلاعاتی منطقه که هم پیمان سازمان اطلاعاتی آمریکا هستند نیز مانند سازمان اطلاعاتی در ترکیه ، قطر و عربستان در این طرح نقش اساسی و آگاهانه ایفا کردند.

وی با بیان اینکه بعضی از عناصر و شخصیت ها نیز ناآگاهانه در این طرح نقش ایفا می کنند، اظهار داشت: مارتین هنریک معلمی به نام برنارد لوئیس،که یک شهروند 92 ساله انگلیسی بود نیز داشت که او نیز این نظریه قوی را داشت و معتقد بود باید منطقه را بر اساس ملیت ها تقسیم کنیم . با این تقسیم جایی هم برای نژاد یهود ایجاد می شود و وجود اسرائیل نیز منطقی خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه مزدوران از رفتار خود آگاهی دارند، اظهار داشت: کشتار شیعیان در مصر نیز در همین راستا صورت گرفته است.

وی درباره نقش محمد مرسی در این جریان تصریح کرد: مرسی اشتباه بزرگی انجام داد. او با رأی مردم مصر روی کار آمده ، مسلمان و از اخوان المسلمین است . ما نیز از انجا که مرسی با رأی مردم به روی کار امد از وی پشتیبانی کردیم .

شیخ الاسلام تأکید کرد: با این وجود مرسی اشتباهات بزرگی را مرتکب شد. در کنفرانس عدم تعهد در تهران مرسی باید در ابتدا ریاست عدم تعهد را تحویل می داد و سپس حرف های خود در مورد سوریه را که مواضع اخوان المسلمین بود بیان می کرد. اما او به عنوان رئیس عدم تعهد این حرف ها را زد و در همان ابتدا نیز برای تضاد با محمود احمدی نژاد سلام و صلوات بر خلفا فرستاد.

سفیر اسبق ایران در سوریه ادامه داد: رفتارهای مرسی آتش فتنه مذهبی را شعله ور کرده است.

وی با تأکید بر اینکه مرسی دارای ریشه سلفی گری است ، بیان کرد: سلفی ها در قاهره جلسه بزرگی برای اعزام نیرو و حمایت از تروریست های سوریه تشکیل دادند که مرسی در آن جلسه سخنرانی کرد و بدتر اینکه وقتی یک شیخ سلفی به شیعیان حمله کرد، مرسی جوابی نداد و سکوت وی به معنای پذیرش این جریان بود ، در صورتی که موضع خودش لزوما این جریان نبود.

شیخ الاسلام با بیان اینکه رئیس جمهور مصر باید پخته تر از مرسی باشد، اظهار داشت: ای کاش اخوان المسلمین شخصیت توانا و متعادل تری را به عنوان رئیس جمهور پیشنهاد می کردند . البته شاید که اخوان المسلمین نیز به دلیل ریشه سلفی گری مرسی و به این دلیل که می خواستند رأی سلفی هار را نیز به دست آورند محمد مرسی را انتخاب کردند

۱۳۹۲/۴/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...