نسخه چاپی

اوباما: اروپا هم از ما جاسوسی می‌كند

رئیس‌جمهور آمریكا بر ای دفاع از برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی این كشور، به صورت تلویحی سرویس‌های اطلاعاتی اروپا را به جاسوسی از آمریكا متهم كرد.

به گزارش نما ، فارس به نقل از پایگاه خبری «پلیتیکو» نوشت: «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در دفاع از برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا، گفت همه آژانس‌های اطلاعاتی دنیا از جمله آژانس‌های اروپایی عملکردی مشابه دارند و این روش‌ها مختص آمریکا نیست.

«باراک اوباما» که در کنفرانس خبری در «دارالسلام» پایتخت تانزانیا سخن می‌گفت، در برابر پرسش خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس که از او در مورد خشم کشورهای اروپایی از افشای برنامه‌های جاسوسی آمریکا پرسید، در حالی که به نظر دستپاچه می‌رسید، پاسخ داد: در پایتخت‌های اروپایی هم، افرادی هستند که اگر نخواهد در مورد صبحانه من هم بدانند، حداقل می‌خواهند بدانند من در مورد چه چیزهایی صحبت می‌کنم.

روزنامه «گاردین» روز دوشنبه با استناد به مدارک جدیدی که «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی منتشر کرده، گزارش داد که آژانس امنیت ملی آمریکا از 38 سفارتخانه کشورهای مختلف از جمله سفارتخانه‌های متحدان اروپایی جاسوسی می‌کند.

انتشار این گزارش که مکملی بود بر گزارش‌های چند هفته اخیر از برنامه‌های گسترده جاسوسی آمریکا، خشم بسیاری از مقامات کشورهای مختلف از جمله آلمان، ایتالیا و فرانسه را در پی داشت. حتی «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه تهدید کرد که اگر این موضوع به درستی روشن نشود، می‌تواند مذاکرات پیمان تجاری آمریکا-اروپا را تحت تأثیر قرار دهد.

اوباما در صحبت‌های امروزش با توجیهی عجیب برای جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا گفت استفاده‌کننده نهایی از اطلاعات جمع‌آوری شده، شخص او است، و او هم دلیلی نمی‌بیند که از این اطلاعات استفاده کند.

وی افزود: اگر من بخواهم بدانم صدراعظم «مرکل» (صدراعظم آلمان) چه فکر می‌کند، با او تماس می‌گیرم. اگر بخواهم بدانم رئیس‌جمهور «اولاند» (رئیس‌جمهور فرانسه) چه عقیده‌ای دارد، با او تماس می‌گیرم و اگر بخواهم بدانم «دیوید کامرون» (نخست‌وزیر انگلیس) در چه فکری است، خوب به او زنگ می‌زنم.

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن تائید تلویحی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، گفت این کار سرویس‌های اطلاعاتی است که اخباری فراتر از اخبار موجود در منابع در دسترس را جمع‌آوری کنند و دیدی بازتر نسبت به کشورهای دیگر پیدا کنند.

آمریکا در حال حاضر در تلاش است تا اسنودن را به کشور بازگرداند. وی اکنون فراری است و در فرودگاهی در مسکو به سر می‌برد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز اعلام کرد در صورتی که اسنودن به افشاگری‌هایش پایان دهد، حاضر است اجازه اقامت وی در روسیه را صادر کند.

۱۳۹۲/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...