نسخه چاپی

ارزاني دلار خودرو را ارزان نكرد

چرا گرانی به بازار خودرو بازگشته است؟

در حالی كه بازار خودرو در روزهای پیش از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری وارد مدار افزایش قیمت‌های جسته‌گریخته شده بود این مساله نگرانیهارا افزایش داده بود اما انتخابات موجب شد سدی در مقابل افزایش قیمت خودرو تشكیل شود و بازار حال و هوای انتظار بگیرد.

به گزارش نما به نقل از پارسینه: حتي شنيده شد كه قيمت خودرو تحت‌‌تاثير انتخابات رياست‌جمهوري كاهش‌ هم داشته و آرام شدن نسبي فضا به آرامش بازار خودرو كمك كرده‌است.

در همان روزهای ابتدایی بعد از انتخابات، فعالان بازار خودرو معتقد بودند ،حضور پرشور مردم در انتخابات منجر به بهبود وضعيت بين‌المللي و در نتيجه كاهش قيمت محصولات از جمله خودروها خواهد شد.

از سوي ديگر برخي معامله‌گران خودرو يا بنگاه‌داران تاکید ی کردند، بازار بيش از آنكه كاهش قيمت خودرو را تجربه كرده باشد دچار يك ركود انتظاري شده‌است. اين بدان معناست که فروشندگان خودرو و خريداران در انتظار تغييرات بيشتري در بازار خودرو هستند كه در زمان مناسب‌تري معامله كنند.

در اسفند ماه سال 90 و 91 بود كه نوسانات ارزي به اوج خود رسيد و بسياري از مردم را با گم‌گشتگي اقتصادي مواجه كرد.

خودروسازان مي‌گفتند نوسانات ارزي هزينه توليد آنها را به‌طور جدي تحت‌‌تاثير قرار داده است و آنها قطعات را از قطعه‌سازان با قيمت بيشتري خريداري مي‌كنند.

در اين ميان قطعه‌سازان متهم شدند كه قطعات خودرو را با قيمت غيرقانوني به خودروسازان مي‌فروشند. تحقيقات اما نشان داد كه مواد اوليه ساخت قطعات خودرو هم در پي افزايش قيمت ارز مخصوصا دلار دچار افزايش قيمت چشم‌گير شده‌است.

بنابراين در اين ميان يك مقصر بيشتر وجود نداشت آن هم «دلار» بود. حالا اما با کاهش نرخ دلار و بعد از گذشت دوهفته از انتخابات گرانی دوباره دامن بازار خودرو را گرفته تا معلوم نشود این بار مقصر کیست؟

این افزایش قیمت ها در حالی اتفاق افتاده که دولتی ها چند روز پیش از آنها خبر داده بودند اما دلیل آن را مشخص نکردند.

در آخرین اظهارات خودرویی، رئیس شورای رقابت از تعیین جدید قیمت‌ها بر اساس تورم بخشی خودرو در روزهای اخیر خبر داده بود و گفته بود: احتمال تغییر مجدد و بالا رفتن قیمت‌ها وجود دارد.
این در حالی است که تقریبا همزمان با این سخنان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از احتمال کاهش 20 درصدی قیمت خودرو خبر داده بود! خبری که البته خودروسازان آن را نپذیرفته بودند و رد کرده بودند.

یکی از دلایلی که می‌تواند آغازگر روند صعودی قیمت‌ها در بازار باشد اما اجبار خودروسازان به رعایت استاندارد آلایندگی یورو4 در خودروهای داخلی است که بنا بر گزارش ها با رعایت این استاندارد قیمت خودرو تا 3 میلیون تومان افزایش می‌یابد چرا که دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرده بود با تجهیز خودروهای داخلی به استاندارد یورو 4 قیمت خودروهای سواری و ماشین‌های سنگین بین 5/1 تا 25 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

در این میان با آغفاز اعمال تحریم ها بر بازار خودر خبر رسیده که فعالان صنعت خودروسازي با ارائه درخواستي به رئيس جمهور منتخب خواستار برگزاري جلسه‌اي فوري براي بررسي شرايط ويژه اين صنعت شدند.

هر چند هنوز زمان دقيقي براي برگزاري اين نشست اعلام نشده است اما فعالان اين صنعت معتقدند شرايط حساس و ويژه‌اي كه براي صنعت خودروسازي پيش آمده مي‌تواند اين بخش و همچنين اين بازار را تحت تاثير قرار دهد و بايد اقداماتي براي كاهش تاثير اتفاقات انديشيد.

حال باید منتظر تغییرات جدید در بازار خودرو بود و دید این بار باز هم موج گرانی بازار خودرو را فرا می گیرد یا خیر؟

۱۳۹۲/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...