نسخه چاپی

پیامی كه حاج منصور به سیدذاكر داده بود

من در آن دوران به مرحوم سید جواد ذاكر نیز پیغام دادم كه این كارها را نكن اما او گوش نداد.

به گزارش نما به نقل از عقیق، جمعی از شاعران اهل بیت در آستانه ماه مبارک رمضان، در موسسه قدیم‌الاحسان جمع شدند و پای صحبت‌های حاج منصور ارضی نشستند. گزیده‌ای از سخنان حاج منصور ارضی را در ادامه می‌خوانید

**نقش برائت در شعر

* در شرایط کنونی و در عصر ارتباطات و دنیای رسانه‌ها، باید مراقب باشیم که شعرها با دقت تمام سروده شود و طوری نشود که این اشعار باعث تفرقه میان مسلمانان شود. نباید روی موضوع برائت از خود چیزی بگوییم.

* ما اگر فضائل اهل بیت(ع) را بگوییم برائت حتما ایجاد خواهد شد. ما در درون خود قطعا از افرادی که ظلم به اسلام و مسلمین کرده‌اند و الان هم همان راه را ظالمین می‌روند برائت جسته‌ایم و برائت می‌جوییم.

**زبان شعرا، زبان عقل، اندیشه و عاطفه

* باید شیرینی زبان و بیان خود را جملات رهبری قرار دهیم. ایشان در آخرین دیداری که با شعرا داشتند به نکته مهمی اشاره کرده و فرمودند: زبانی که شعرا باید استفاده کنند زبان اندیشه و عقل و عاطفه باید باشد؛ اینها مسیر و جریان عقلی را هموار می‌کند. عقل و اندیشه و معرفت را باید در کنار هم به کار برد؛ بطور مثال در ماه مبارک رمضان زیرساخت اشعار را مناجات و ادعیه قرار دهیم.

* وقتی حضرت آقا می‌فرمایند که در میلاد مدح بخوانید، خب مدح بخوانید، چند مداح که مولودی می‌خواندند از قدیم رسم بوده است که نفر آخر گریز مختصری به روضه می‌زند، آنهم به اندازه! نه اینکه همه‌ی شعر روضه باشد.

* از طرفی دیگر الآن زمان خواندن دیوان جودی و امثالهم نیست. دوران حاضر، دوران جنگ است با دشمنی که با تمام تجهیزات به میدان آمده و به همین دلیل باید اشعار ما دارای قوت فراوانی باشد و دشمن‌ستیزی در آن موج بزند. هم دشمنان داخلی و هم دشمنان خارجی.

**پرهیز از وهم و خیال

* باید مراقب باشیم که شعرها به جای وصف و مدح اهل بیت(ع) به حاشیه نپردازد و وهم و خیال را به خورد مستمع ندهد.

* در انتخاب الفاظ، واژه ها و کلمات شعری و ادبی افراط و تفریط نباید باشد؛ برخی همچنان به طور افراطی از الفاظی چون "می"، "ساقی" و "گدا" و ... استفاده می‌کنند و سبک خیال و وهم را رواج می‌دهند که این صحیح نیست.

* من در آن دوران به مرحوم سیدجواد ذاکر نیز پیغام دادم که این کارها را نکن اما او گوش نداد. گفتم به او که این کارها و الفاظ شاید برای خودت مشکلی ایجاد نکند اما قطعا برای برخی مشکل‌ساز خواهد شد. هنوز هم که با برخی صحبت ‌می‌کنیم آن دوران را بر سرمان می‌کوبند.

** شعر توحیدی و ولایی

* باید به سمت اشعار اندیشه‌ای، توحیدی و ولایی برویم.

* شعرها را باید در کنار ادعیه قرار دهیم و ببینیم که سنگین‌ترین آنها در برابر دعاهای وارده سبک‌ترین است. باید به سمت شعرهایی که اندیشه‌ی توحیدی دارد برویم، مرحوم آرام‌دل با آن که سواد چندانی هم نداشت، اینگونه بود.

* یقین دارید و داشته باشید که فتنه سال 88 را کسی نتوانست در برابرش بایستد جز هیاتی‌ها و امام حسینی‌ها. بنده به دوستانی که به من محبت دارند حکم می‌کنم که ولایت‌مداری باید در اشعارشان بطور ملموس وجود داشته باشد.

* در ارتباط با ماه مبارک رمضان به مناجات‌ها که سرمایه گران‌بهایی در اختیار ما هست اهمیت ویژه قائل باشید. این درست نیست که از مناجات بزنیم و به مصیبت بپردازیم. شعرها باید مردم را بیدار کند.

** نکاتی درباره مقام حضرت رقیه، شاگردی حضرت زینب(س)

* ما از سال 62 با برخی سر وجود با برکت این خانم جنگ داریم و حالا کم کم دارند قبول می‌کنند که چنین شخصیتی وجود خارجی داشته است.

* حضرت رقیه(س) آدرس دقیق حضرت زینب(س) است. اگر حضرت زینب کاخ ظلم کوفه را در هم ریخت حضرت رقیه (س) کاخ ظلم شام را ویرانه کرد آنهم با ناله جانسوز نیمه شب که همه‌ی حکومت ظلم یزید را در هم کشید.

* با گرفتن جشن تولد برای خانم رقیه(س) و حضرت علی اصغر(ع) مخالفم و آن را کسر شأنی برای این حضرات مقدسه می‌دانم. وجود این دو بزرگوار دارای آنچنان مرتبه‌ای است که در این دنیا نمی‌گنجد. همواره اهل بالا و اهل والایی بودند. پس تولد و شهادت این دو بزرگوار هر دو یکی است و از ولادت تا شهادت‌شان زمانی نبرده است و شما هم با هم برگزار کنید.

۱۳۹۲/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...