نسخه چاپی

اسنودن پناهنده كدام كشور می شود؟

مامور سابق سیا در حالی برای دریافت پناهندگی از كشورهای جهان تلاش می‌كند كه تا به حال هیچكدام از طرف‌ها روی خوشی به وی نشان نداده‌اند.

به گزارش نما اندکی پس از انتشار گزارشی در نشریه آلمانی اشپیگل درباره جاسوسی آمریکا از نمایندگی‌های اروپا و سفارتخانه‌های اروپایی، روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز جزئیات بیشتری در این زمینه را فاش کرد.

البته اشپیگل افشاگری خود را به همین مقدار محدود نکرد و در گزارش دیگری از آلمان به عنوان مهمترین کشور هدف جاسوسی‌ها نام برد. منابع این اطلاعات کسی نبود جز «ادوارد اسنودن» نماینده سابق سازمان سیا که پیش از این در مصاحبه‌ای جنجالی با گاردین از جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا پرده برداشته بود.

به عبارتی اقدام اشپیگل و گاردین در انتشار این موارد، موج تازه‌ای از واکنش‌ها علیه اسنودن را به دنبال داشت.

آلمان و فرانسه ضمن غیر قابل قبول دانستن این اقدام آمریکا تندترین واکنش‌ها را نشان دادند. آلمان این اقدام آمریکا را با شرایط جنگ سرد مقایسه کرد و «فیلیپ مورفی» سفیر آمریکا در این کشور را احضار کرد و فرانسه نیز ایالات متحده را به قطع گفت‌وگوهای تجارت آزاد تهدید کرد. اولاند همچنین مذاکره با آمریکا را مشروط به تضمین درباره توقف جاسوسی از اروپا کرد.

«کاترین اشتون» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از آمریکا خواست تا در این مورد توضیح دهد. اتریش، ایتالیا و لوکزامبورگ از دیگر کشورهای اروپایی بودند که به این گزارش‌ها واکنش نشان دادند. کره‌جنوبی و ژاپن نیز با انتقاد از جاسوسی آمریکا خواستار توضیح دولت این کشور شدند.

همزمان اسنودن که در فرودگاهی در مسکو به سر می‌برد، تلاش برای دریافت پناهندگی را آغاز کرد و درخواست‌هایی را برای 21 کشور جهان فرستاد. آلمان، روسیه، اکوادور، اتریش، بولیوی، برزیل، چین، کوبا، فنلاند، هند، ایتالیا، ایرلند، هلند، نیکاراگوئه، لهستان، اسپانیا، سوئیس، نروژ و ونزوئلا از جمله کشورهایی هستند که وی از آنها درخواست پناهندگی کرده است.

با این حال «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته اعلام کرد که این کشور تنها در این صورت به ادوارد اسنودن پناهندگی سیاسی خواهد داد که وی از ادامه افشاء اطلاعات محرمانه که به منافع دولت آمریکا آسیب می‌رساند، دست بردارد. البته اسنودن پس از آن درخواست خود را پس گرفت.

«رافائل کوره‌آ» رئیس‌جمهور اکوادور نیز پس از آنکه «ادوارد اسنودن» مأمور سابق «سیا» درخواست پناهندگی به این کشور آمریکای لاتین ارائه کرد، گفت: اکوادور درخواست پناهندگی اسنودن را بررسی نکرده است و هرگز از روی عمد شرایط را برای سفر وی از هنگ‌کنگ به مسکو فراهم نیاورده است.

همچنین «هانس پیتر فردریش» وزیر کشور آلمان خبر دریافت نامه‌ای از اسنودن با این مضمون را تائید کرد.با این حال تاکید کرد که هنوز درباره اینکه با این تصمیم موافقت کند یا خیر مردد است.

هند تنها کشوری بود که به صراحت با درخواست اسنودن مخالفت کرد.

با این حال به نظر می‌رسد که اسنودن که دیگر نمی‌تواند در کشور خود زندگی کند، هنوز ناامید نشده است و می‌کوشد تا نظر مساعد یکی از این کشورها را برای پناهندگی دریافت کند.
منبع: فارس

۱۳۹۲/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...