نسخه چاپی

جزییات دیدار احمدی نژاد و پوتین در كرملین

رییس جمهور تصریح كرد: نیروگاه بوشهر به الگو و نمادی برای همكاری‌های سازنده بین ایران و روسیه تبدیل شده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در دیدار با ولادیمیر پوتین در کاخ کرملین با بیان این مطلب،افزود: می‌توانیم این الگو را توسعه دهیم و نیروگاه‌های جدیدی بسازیم. گفت‌وگوهای اولیه در این زمینه انجام شده است و دستور جنابعالی را می‌خواهد برای این‌که کار آغاز شود.

وی با بیان این‌که در زمینه نفت و گاز میان ایران و روسیه تفاهم‌های خوبی وجود دارد، اظهار کرد: باید به سرعت این تفاهم‌ها را عملیاتی کنیم.

احمدی‌نژاد با قدردانی از روسیه، به خاطر به اتمام رساندن نیروگاه اتمی بوشهر خطاب به پوتین گفت: با قولی که شما در استانبول دادید، نیروگاه بوشهر تمام شد و در مدار قرار دارد.

وی افزود: همانطور که شما اشاره کردید، عمده صادرکنندگان گاز در جهان ایران و روسیه هستند و همکاری و هماهنگی بین دو کشور به نفع ایران و روسیه و بازار انرژی در جهان است.

احمدی‌نژاد از مدیریت پوتین در برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز تشکر و قدردانی کرد و گفت: برای ایران و روسیه دستورکار گسترده‌ای برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

رییس جمهور تصریح کرد: ما دو همسایه هستیم که نمی‌توانیم از هم جدا شویم. به خصوص که همکاری ما در زمینه‌های گوناگون یک ضرورت است.

وی با بیان این‌که موافقم حجم همکاری‌های اقتصادی را به حداکثر برسانیم، افزود: به طور طبیعی موانع اداری برای گسترش همکاری‌های اقتصادی وجود دارد و با تصمیم مشترک می‌توان موانع را برطرف کرد.

احمدی‌نژاد همچنین اظهار کرد: ما هیچ محدودیتی برای توسعه روابط از همکاری‌های فناوری و نفت و گاز گرفته تا همکاری‌های علمی و تجاری نداریم.

در ادامه این دیدار، ولادیمیر پوتین از حضور احمدی‌نژاد در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز تشکر کرد و این اجلاس را اجلاسی خوب و موفق دانست.

او با تقدیر از تلاش‌های سازنده دکتر احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری خود برای گسترش همکاری‌های سازنده میان ایران و روسیه، بر لزوم توسعه این روابط در بخش‌های گوناگون از جمله علم و فن‌آوری تاکید کرد.

رییس جمهور روسیه با بیان این‌که ایران و روسیه دارای بیشترین منابع گاز هستند، آن را مبنایی برای منافع مشترک دانست و گفت: امروز این امکان وجود دارد که برای روابط دوجانبه و شرایط موجود منطقه گفت‌وگو کنیم.

پوتین با تاکید بر ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری گفت: ما از طریق دریای خزر با هم همسایه‌ایم و در این چارچوب دارای منافع مشترکی هستیم و دستور کار بزرگی در پیش رو داریم.

در این دیدار یک دستگاه «نویگیشن» جراحی به عنوان هدیه فن‌آورانه از سوی جمهوری اسلامی ایران به کشور روسیه توسط دکتر احمدی‌نژاد به ولادیمیر پوتین اهدا شد. فن‌آوری این دستگاه که طراحی و ساخت آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده تنها در کشورهای معدود پیشرفته جهان مانند آمریکا و آلمان وجود دارد.

این سامانه امکان انجام اعمال جراحی پیچیده در حوزه‌های مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی و ستون فقرات را با کم‌ترین خطا برای جراح فراهم می‌کند. هم‌چنین این دستگاه به عنوان یک سیستم مکان‌یاب در حین فرایند جراحی یاری‌دهنده جراح برای یافتن مکان‌های دقیق با دقت یک میلی‌متر در اعمال جراحی با دقت بسیار بالا است.

رویکرد اهدای هدایای فن‌آورانه که در راستای دیپلماسی علم و فن‌آوری و به منظور رساندن پیام صلح و دوستی به سایر ملت‌ها و کشورها است از سال 89 در سفرهای خارجی رییس‌جمهور و در سفر وی به آمریکای لاتین آغاز شد و این قبیل هدایا تا کنون در 14 سفر خارجی به کشورهایی هم‌چون برزیل، ونزوئلا، بولیوی، سوریه، ترکیه، آذربایجان، قطر، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، پاکستان، نیجریه، مالی و روسیه اهدا شده است.

رییس‌جمهور کشورمان پس از انجام این دیدار عازم تهران شد.

۱۳۹۲/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...