نسخه چاپی

از لابه لای روزنامه های امروز

استفاده از چتر عارف برای احیای دو حزب منحله، طرح جدید ماهواره‌ای برای نشر معارف اسلامی، گنجی خاطرخواه گوگوش شده است؟، دورخیز مدیران احمدی نژاد برای حضور در دولت روحانی، وضعیت حضور قالیباف در كابینه روحانی و روایتی از انتصاب مشاوران ویژه در دولت از جمله مطالب و خبرهای ویژه ای هستند كه روزنامه های امروز كشور به آنها پرداخته اند.

به گزارش نما به نقل از مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه که در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور می باشد.

استفاده از چتر عارف براي احياي دو حزب منحله

اعضاي افراطي دو حزب منحله مشارکت و سازمان مجاهدين (انقلاب) عارف را فاقد ظرفيت تشکيل حزب مي‌دانند اما ايجاد حزب از سوي وي را فرصتي براي تجديد فعاليت‌هاي ساختارشکنانه خود تلقي مي‌کنند.

بر اساس گزارش روزنامه کیهان، اخيراً در برخي رسانه‌هاي زنجيره‌اي خبري درباره احتمال تشکيل حزب موسوم به اميد ايرانيان از سوي محمدرضا عارف منتشر شد. جعفر توفيقي که رئيس ستاد انتخاباتي عارف پيش از اعلام انصراف بود، در اين باره به تسنيم گفته است: دوستان در حال کار بر روي کليات هستند و هر زمان به نتايج مشخصي برسند اطلاع‌رساني مي‌شود.

او مي‌گويد صحبت‌هاي مقدماتي با برخي از گروه‌هاي اصلاح‌طلب براي پيوستن به اين حزب فراگير انجام شده است.در همين حال خبرگزاري آريا در خبري نوشت: پس از کنار رفتن توأم با نارضايتي عارف البته نه به سود روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري، اکنون خبرهايي از تأسيس حزب فراگير توسط او و اطرافيانش به گوش مي‌رسد.

آريا افزود: در محافل مشارکتي و مجاهدين انقلاب گفته مي‌شود که عارف فاقد ظرفيت لازم براي تشکيل و رهبري حزب فراگير اصلاحات است ولي تحت پوشش حزب او مي‌توان حزب مشارکت و نشست‌هاي آن را احيا کرد و از فشار نيروهاي امنيتي خارج نمود.

گفته مي‌شود خاتمي نيز مايل است در پوشش فعاليت‌هاي عارف، به صحنه برگردد. خاتمي از متهمان اصلي فتنه‌گري و آشوب‌انگيزي در سال 1388 است و مي‌کوشد بدون پرداخت هزينه، به فضاي سياسي بازگردد.

اخيراً برخي صحنه‌سازي‌ها از سوي طيفي از تندروها به بهانه قدرداني از نامزدي و انصراف محمدرضا عارف تدارک شده و اين در حالي است که طيف مذکور 4-5 ماه پيش به هنگام قطعي شدن نامزدي عارف، وي را اصلاح‌طلب تقلبي و بدلي معرفي کردند.

طرح جدید ماهواره‌ای برای نشر معارف اسلامی

آرمان روابط عمومی نوشت: شنیده شد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص قطع برنامه‌های شبکه‌های ایرانی از ماهواره شرکت خدمات ماهواره‌ای اینتل‌ست گفت: اقدام شرکت خدمات ماهواره‌ای اینتل‌ست در جلوگیری از پخش شبکه‌های ایرانی از نظر قانونی توجیه ندارد. محمدحسن نامی تصریح کرد: قطع برنامه‌های پرس تی‌وی و العالم نشان می‌دهد که این شبکه‌ها در جذب مخاطب و انتقال مفاهیم و تاثیرگذاری موفق عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون ما نیز باید امکاناتی را به وجود آوردیم که محتوای این شبکه‌ها به دست علاقه‌مندان آشنایی با معارف اسلام و جمهوری اسلامی ایران برسد و در این رابطه طرح‌های جدید ماهواره‌ای در دستور کار است که زمینه انتشار معارف جمهوری اسلامی ایران را بی‌نیاز از خارجی‌ها فراهم می‌کند.

گلايه نهادهاي نظارتي از يک ارتباط عجيب در توزيع دارو

روزنامه خراسان در ستون ویژه های خود نوشت: بر اساس بررسي هاي تعدادي از نهادهاي نظارتي که از طريق اخذ گزارش از دانشگاه هاي علوم پزشکي و داروخانه ها تهيه شده، تعدادي از شرکت هاي دارويي به بهانه هاي مختلف از توزيع داروهاي مورد نياز مردم خودداري کرده و همان داروها، مدتي بعد از طريق برخي ابلاغيه ها افزايش قيمت پيدا مي کنند که اين ارتباط عجيب، بايد مورد بررسي و پيگيري دقيق قرار گيرد.

اسرائيل: درايت سيدحسن نصرالله بسيار هراس‌انگيز است

کیهان نوشت: يک روزنامه صهيونيستي از آمادگي رزمي بالاي حزب الله لبنان خبر داد و نوشت: موشک‌هاي حزب‌الله اکنون به 80 هزار فروند رسيده است.
جروزالم پست در گزارش خود نوشت: حزب‌الله در حال آماده‌سازي خود براي جنگ قريب‌الوقوع با اسرائيل است. اين گروه برخي از مناطق شيعه‌نشين در جنوب لبنان را به انبارهاي سلاح و پناهگاه‌هايي براي رزمندگان خود تبديل کرده و اين امر نشان‌دهنده اين است که حزب‌الله خود را براي جنگي نزديک با اسرائيل آماده مي‌کند.

جروزالم پست نوشت: نيروهاي حزب‌الله با لباس شخصي، موشک‌هاي زيادي را که تعداد آنها به 80 هزار مي‌رسد، به مناطق شيعه‌نشين در نزديکي مرز اسرائيل منتقل کرده‌اند.جروزالم پست تصريح مي‌کند که اين گزارش از سوي يگان اطلاعاتي نورس طي ماه‌هاي اخير تهيه شده است.

محافل امنيتي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي سال گذشته، توان موشکي حزب‌الله را 60 هزار فروند برآورد مي‌کردند.
آخرين مصاف حزب‌الله و ارتش رژيم صهيونيستي مربوط به 7 سال پيش يعني سال 2006 ميلادي است.

در همين حال يديعوت آحارونوت ديگر روزنامه چاپ فلسطين اشغالي از فعاليت يک تيم تحقيق و بررسي ويژه متشکل از تحليلگران امنيتي، مستشرقين و روان‌شناسان براي تحليل شخصيت سيدحسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله لبنان خبر داد و نوشت: اين 15 نفر شامل تحليلگران امنيتي، شرق‌شناس و روان‌شناس در تلاشند شخصيت سيدحسن نصرالله را تحليل کنند. آنها دائما پروفايل او را به روز مي‌کنند حتي تحرکات دست و بدن او را زير نظر دارند. کارشناسان مذکور مي‌کوشند تا بفهمند در ذهن دبيرکل حزب‌الله چه مي‌گذرد.

در گزارش يديعوت آحارونوت به نقل از يکي از محققان عضو تيم ويژه آمده است: سيدحسن نصرالله شخصا اخبار روزمره‌اش را از رسانه‌ها مي‌گيرد و تمايل بسياري دارد تا ظهور علني داشته باشد. نصرالله به طرز بسيار وحشتناکي فهيم است، به هيچ وجه از مرگ نمي‌ترسد، کاملا معتقد است که آينده از آن آنهاست، اما در عين حال اعتقاد دارد که بايد بر احتمالات ناگهاني و پيش‌بيني نشده غلبه کرد. برخلاف تصورات، او خيلي در پناهگاه به سر نمي‌برد.

داني رابنشتاين، مستشرق اسرائيلي در اين باره مي‌گويد: نصرالله داراي شخصيت عظيمي است بر رويکرد فلسطيني‌ها و افکار عمومي اعراب کاملا تسلط دارد. اشراف او بر جامعه عربي و افکار عمومي اعراب حتي فراتر از عبدالناصر است. عبدالناصر فقط شش روز توانست اسرائيلي‌ها را نگران کند اما سيدحسن نصرالله چهار سال، يک چهارم اسرائيلي‌ها را به خاطر جنگ 2006 زنداني کرد. نصرالله بزرگترين صندوق اسرار حزب‌الله محسوب مي‌شود.


گنجی خاطرخواه گوگوش شده است؟

بر اساس گزارش وطن امروز، اکبر گنجی، روزنامه‌نگار فراری در مقاله‌ای که روز گذشته در یکی از سایت‌های اپوزیسیون منتشر شد به حمایت و چرب‌زبانی از فائقه آتشین پرداخت. به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، اکبر گنجی که به دلیل نوشتن مجموعه مقالات قرآن محمدی که در آن مدعی شده است «قرآن یک کلام بشری است» توسط آیت‌الله مکارم‌شیرازی مرتد اعلام شده است روز گذشته طی مقاله‌ای در خبرنامه گویا که وابسته به اپوزیسیون خارج از کشور است از گوگوش به عنوان بخشی از تاریخ معاصر ایران یاد کرده و در این باره گفت: «سال‌ها پیش یک جامعه‌شناس آمریکایی در مقاله‌ای به نقش «مدونا» در جنبش فمینیستی آمریکا پرداخته و نشان داده بود چه نقش مهمی در گسترش فمینیسم در آمریکا ایفا کرده است. این کار را با گوگوش هم می‌توان کرد و باید محققان به نقش او در این باره بنگرند. تا حدی که من می‌فهمم، گوگوش بخشی از تاریخ معاصر ایران است.

همه ما کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگی خود را با او طی کرده‌ایم. می‌دانم که از این سخن دلخور خواهد شد.» این روزنامه‌نگار با اشاره به نام گوگوش که به عنوان نماینده ایران در جوایز موسیقی جهان به فهرست بهترین خواننده زن و بهترین اجرای کنسرت اضافه و به رای گذاشته شده، گفت: «اینک نام «گوگوش» به عنوان نماینده ایران در جوایز موسیقی جهان به فهرست بهترین خواننده زن و بهترین اجرای کنسرت اضافه و به رای گذاشته شده است. حالا همه ما باید به او رأی دهیم. تحریم هر انتخاباتی موجه باشد، تحریم این انتخابات قطعا ناموجه و غیرمسؤولانه است!


دورخيز مديران احمدي نژاد براي حضور در دولت روحاني

روزنامه ابتکار نوشت: جمع گسترده اي از مديران اقتصادي فعلي دولت احمدي نژاد با لابي و حضور در محل استقرار رئيس جمهور منتخب و ديدارهاي متعدد تلاش دارند در دولت يازدهم جايگاهي براي خود دست وپا کنند.به گزارش آخرين برخي از مديران اقتصادي دولت دهم و نهم که در حال حاضر نيز مسئوليت‌هاي مهمي در حوزه اقتصادي دولت دارند با ارتباط و برقراري لابي‌هاي گسترده و حتي حضور مستمر در محل استقرار رئيس جمهور منتخب تلاش دارند موقعيت خود را در دولت دکتر روحاني تثبيت کرده يا در بخش‌هاي ديگر کشور مسئوليت ديگري را براي خود دست و پا نمايند.

در اين ميان حضور مستمر و روزانه دهها مدير از سازمان‌هايي چون گمرک و سازمان بنادر و وزارت اقتصاد بيش از ساير بخش‌هاي اقتصادي دولت به چشم مي‌خورد که ديدارهاي متعددي را با اعضاي همراه رئيس جمهور منتخب در محل استقرار و فعاليت آنها داشته و دارند. نکته جالب اينکه برخي از اين افراد در حالي تلاش دارند در ترکيب نيروهاي اقتصادي دولت قرار گيرند که از حاميان سرسخت برنامه‌ها و اقدامات اقتصادي دولت به شمار مي‌روند که اين تغيير موضع ناگهاني در آستانه جابجايي دولت محل تامل است.

مهاجراني: مطهري گزينه خوبي براي ارشاد است

روزنامه کیهان نوشت: وزير ارشاد متواري دولت اصلاحات مي‌گويد علي مطهري بهترين گزينه براي تصدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.
مطهري اخيرا گفته که اگر رئيس‌جمهور منتخب به او پيشنهاد وزارت ارشاد بدهد، تعهد آن را خواهد پذيرفت.
مطهري در گفت‌وگو با شبکه العالم، گفت يکي از نزديکان آقاي روحاني به او گفته که در کار گروه تعيين وزيران، اسم او براي وزارت ارشاد مطرح شده است.

مطهري درباره احتمال معرفي او به عنوان وزير ارشاد گفت: اگر نظر خود آقاي روحاني باشد و ايشان اصرار داشته باشد، بنده مي‌پذيرم، البته بايد با خود ايشان ديدار کنم و مواضع خودم را با ايشان روشن کنم و کاملا به صورت شفاف وارد بشويم و البته اين مسئله هنوز به طور جدي مطرح نشده است.

وبسايت بي‌بي‌سي دراين‌باره نوشت: مطهري از حاميان جدي حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري بود و اعتقاد داشت که اصلاح‌طلبان بايد با محوريت اکبر هاشمي‌رفسنجاني و محمد خاتمي حضور فعالي در انتخابات داشته باشند. با اين حال بسياري از اصلاح‌طلبان با او در زمينه مسائل فرهنگي و هنري هم سو نيستند و معتقدند ممکن است که با حضور او در راس وزارت ارشاد، حوزه‌هاي فرهنگي و هنري وارد فضايي بسته شود.

بي‌بي‌سي مي‌افزايد: با اين حال معدود کساني نزديک به طيف اصلاح‌طلبان هستند که علي مطهري را گزينه مناسبي براي تصدي وزارت ارشاد دانسته‌اند. از جمله عطا‌الله مهاجراني، وزير ارشاد در نخستين دولت محمد خاتمي در گفت‌وگويي با بي‌بي‌سي فارسي گفت که آقاي مطهري «بهترين گزينه» براي اين وزارتخانه است.

مهاجراني گفت: «فرض کنيد آقاي دکتر علي مطهري وزير فرهنگ و ارشاد شود؛ به نظر من بهترين گزينه است. حالا ممکن است عده‌اي بگويند ايشان جزو اصلاح‌طلبان نبوده‌اند؛ اما به نظر من فردي عاقل، خردمند و شجاع است. خب اگر اين فرد وزير فرهنگ شود اصلاح‌طلبان چه مشکلي خواهند داشت؟»

شبکه بي‌بي‌سي در ادامه خاطر نشان مي‌کند: آقاي مطهري که از مدافعان سرسخت رعايت حجاب اسلامي در جامعه است، بارها از دولت احمدي‌نژاد انتقاد کرده که حجاب اسلامي و موازين شرعي آن‌طور که در شأن يک جامعه مذهبي است رعايت نمي‌شود و وضعيت حجاب در جامعه را «اسفناک» دانسته است. او همچنين بارها به آسان‌گيري حجاب به خصوص در سينما، تئاتر و تلويزيون نيز انتقاد کرده است. مطهري در تازه‌ترين موضع‌گيري خود در اين خصوص از پخش تصاوير «نامناسب» در پخش مستقيم مسابقات ورزشي از صداوسيما انتقاد کرده و گفته است که به رئيس اين سازمان نيز تذکر داده است.

او روز دوشنبه، 10 تير در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر گفت: «نشان دادن اين گونه تصاوير از رسانه‌ملي اين معني را تداعي مي‌کند که عفاف و حجاب چندان براي نظام جمهوري اسلامي اهميت ندارد و نمايش بي‌محاباي زنان بدون پوشش ايراني در خارج کشور موجب رسميت يافتن بي‌حجابي در داخل کشور مي‌شود.»


بهار مشايي را باد برده است

روزنامه اعتماد نوشت: بهار مشايي با پايان دولت احمدي‌نژاد خزان مي‌شود.نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه جريان بهار مد نظر مشايي، جريان تاثيرگذاري نبوده كه بخواهد تداوم داشته باشد،گفت: بهار مشايي با پايان دولت احمدي‌نژاد خزان مي‌شود. منصور حقيقت‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، در واكنش به اظهارات اسفنديار رحيم مشايي درباره ادامه‌دار بودن جريان بهار، گفت: بهار از فصل‌هاي سال است اما جرياني كه مشايي از آن سخن مي‌گويد وجود خارجي ندارد، جريان بهار جريان تاثير‌گذاري در كشور نبوده كه بخواهد تداوم داشته باشد، آن سبو بشكست و آن پيمانه ريخت، مردم ديگر به جريانات نامحرم اجازه نمي‌دهند كه براوضاع كشور حاكم شوند و قطعا اين جريان تداومي ندارد.



وضعیت حضور قالیباف در کابینه روحانی

بر اساس گزارش روزنامه روابط عمومی، شنیده شد که نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اگر محمد باقرقالیباف در کابینه آقای روحانی باشد یکی از بهترین یاران و یکی از نیروهایی خواهد بود که می‌تواند روی او حساب کند و به کمک هم می‌توانند بخشی از مشکلات کشور را حل و فصل کنند. حسین مظفر در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اینکه محمدباقر قالیباف به عنوان یکی از وزرای دولت روحانی معرفی خواهد شد، گفت: بنده اطلاع دقیقی در این زمینه ندارم و فکر می‌کنم این حرف‌ها گمانه‌زنی باشد. وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد استفاده از آقای قالیباف و امثال وی که توانمندی بسیار خوبی در عرصه مسائل اجرایی دارند می‌تواند یکی از نقاط قوت دولت آقای روحانی باشد.

پيشنهاد وزير آموزش و پرورش درباره کشته شدگان راهيان نور

خراسان نوشت: حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش با ارسال نامه اي به مسئولان ارشد دولتي پيشنهاد کرده موضوع احراز شهادت و مراتب جانبازي براي حادثه ديدگان در کاروان هاي راهيان نور مورد تصويب دولت قرار بگيرد که اين پيشنهاد فعلا توسط کارشناسان نهاد رياست جمهوري به دليل آنکه اطلاق عنوان شهيد يا جانباز منوط به مدخليت يکي از عوامل دشمن و يا وجود تهديدي ملي يا ماموريت هاي خاص است، رد شده است.


ادامه جنگ در سوریه و افزایش بی رویه معظلات اخلاقي

بر اساس گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، ادامه جنگ در سوريه، مشكلات اخلاقي خانواده‌ها را افزايش داده است بطوري كه با افزايش پديده تجاوز جنسي به دختران سوري در اردوگاه‌هاي آوارگان، بسياري از خانواده‌ها دختران خود را در سنين بسيار پايين وادار به ازدواج مي‌كنند. به گزارش سي. ان. ان، مادر يك دختر 13 ساله كه او را به ازدواج يك جوان 19 ساله درآورده، در توضيح ازدواج دختر خود در اين سن كم مي‌گويد: به خدا قسم نمي‌توانستم شب‌ها بخوابم، بسيار نسبت به دخترانم نگران بودم. وي مي‌افزايد: اگر هنوز در سوريه بودم، اين كار را انجام نمي‌دادم.

خالد همسر نجوي نيز مي‌گويد: تعداد زيادي از تجاوزهاي به عنف در اين مناطق صورت مي‌گيرد. براساس ارزيابي‌هاي موجود تعداد ازدواج‌هاي دختران آواره سوري در سنين پايين 60 درصد افزايش پيدا كرده است، اين موضوعي است كه نه تنها در عرصه اجتماعي براي آنها آسيب‌ساز شده، بلكه در وضعيت بهداشتي آن‌ها نيز تأثير منفي دارد، چرا كه بسياري از آنها هنگامي صاحب فرزند مي‌شوند كه هنوز توانايي جسماني اين كار را ندارند.

دیدار منافقین با ‌تروریست‌های سوری

روزنامه وطن امروز نوشت: سند به دست آمده از دستگاه اطلاعاتی اردن نشان می‌دهد هیاتی از گروهک منافقین به این کشور رفته‌اند و برای مشارکت در درگیری‌های سوریه علیه نظام بشار اسد با برخی معارضان سوری دیدار کرده‌اند. به گزارش فارس، منابع آگاه نزدیک به دستگاه اطلاعاتی اردن اعلام کردند طی روزهای گذشته، یک گروه از اعضای گروهک‌تروریستی منافقین با تعدادی از معارضان سوری در اردوگاه‌های آوارگان در اردن دیدار کرده‌اند.

این منابع اعلام کردند سندی از دستگاه اطلاعاتی اردن در دست است که نشان می‌دهد تعداد زیادی از عناصر گروهک ‌‌تروریستی منافقین وارد این کشور شده‌اند تا در نهایت به سوریه بروند و در درگیری با نظام حاکم در این کشور مشارکت کنند. در این سند که به امضای سرتیپ فواز الشهوان، رئیس اداره اطلاعات اردن رسیده و در خطاب به سپهبد فیصل الشوبکی، رئیس دستگاه اطلاعات عمومی اردن نوشته شده، آمده است تعداد زیادی از اعضای گروهک منافقین موسوم به «مجاهدین خلق» وارد اراضی اردن شده‌اند و برای نفوذ به سوریه با برخی شخصیت‌های معارض سوری دیدار و رایزنی کرده‌اند.

در همين حال عوامل گروهک ‌تروریستی منافقین در اروپا سعی می‌کنند پناهجویان ایرانی در کشور آلمان را با روش‌های مختلف جذب کنند. به گزارش موسسه راهبردی دیده‌بان، بر پایه این خبر با توجه به وضع زندگی اسفبار پناهجویان در کشور آلمان و در کمپ‌های پناهندگی که شامل 2 وعده غذای سرد و یک جای خواب کثیف برای چند ساعت در شب است، منافقین قصد دارند از این شرایط اسفبار سوء‌استفاده کرده و ایرانی‌های حاضر در این کمپ‌ها را جذب کنند.

بر همین اساس با توجه به اعتصاب غذای برخی پناهندگان در کمپ پناهندگی شهر مونیخ، اخیرا گروهک‌ تروریستی منافقین از طریق شورای ملی مقاومت که عنوان دست‌ساز این گروه است، به انتشار بیانیه‌ای مبادرت کرده و به حمایت از این پناهندگان پرداخته است. در این بیانیه از دولت آلمان خواسته شده اقامت اجباری این افراد در منطقه محل پناهندگی لغو شده تا آنها بتوانند بدون دریافت مجوز آزادانه به دیگر مناطق آلمان رفت و آمد کنند.


ادعاي فيگارو درباره سفر مخفي حسن روحاني به فرانسه

تهران امروز نوشت: «ژُرژ مالبرونو» در نشريه فيگارو مدعي شده است: فرانسه، سال‌هاي متمادي سعي داشته تا نقش ميانجي را براي جمهوري اسلامي و غرب ايفا نمايد و اين تلاش حتي در آغاز دوران رياست‌جمهوري ساركوزي به درخواست ايران ادامه يافت.فيگارو در ادامه تاكيد مي‌كند كه فرانسه حسن روحاني را به خوبي مي‌شناسد.به گزارش انتخاب بنابر ادعاي اين نشريه فرانسوي، وي در سال 2005 در يك ماموريت مخفيانه، در حالي‌كه مسئوليت مذاكرات پرونده هسته‌اي را برعهده داشت با ژاك شيراك در كاخ اليزه (كاخ رياست‌جمهوري فرانسه) ديدار كرد.اين روزنامه اشاره‌اي به جزئيات اين ديدار نكرده است.


ممنوعیت ارائه یافته‌های پرونده آمیا به کنگره آمریکا

روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: شنیده شد که مسئول رسیدگی به پرونده آمیا از ارائه یافته‌های مربوط به این پرونده به کنگره آمریکا منع شد. پایگاه اینترنتی «بونیس آنیس هرالد» گزارش داد: آلبرتو نیسمان، دادستان مسئول رسیدگی به پرونده آمیا از فرصت افشای یافته‌هاش در این خصوص که در آن ایران را به انجام این حمله در آرژانتین متهم می‌کند، به کنگره آمریکا منع شد.

الخانورا گیلزکاربو، دادستان کل آرژانتین یک بار دیگر از صدور مجوز دادستانی در این باره خودداری و اعلام کرد که نیسمان اجازه ارائه نتایج تحققات مربوطه به کنگره آمریکا را ندارد. نیسمان مدعی است که ایران در برخی کشورهای منطقه از طریق مراکز اطلاعاتی نفوذ کرده است. در انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین در سال 1994 حدود 300 تن زخمی و 85 تن کشته شدند. ایران هرگونه ارتباط با این انفجارها را تکذیب کرده است.



تهديد وزير كشور مصر توسط دولت

به گزارش اعتماد، به نقل از روزنامه مصري اليوم، منابع امنيتي مصر اعلام كردند: دفتر رياست‌جمهوري مصر، محمد ابراهيم، وزير كشور مصر را تهديد كرده كه اگر نتواند امنيت مقرهاي اخوان المسلمين را در استان‌هاي مختلف اين كشور تامين كند وي را بركنار يا زنداني خواهد كرد. بنا به گفته اين منابع، تهديدهاي دفتر رياست‌جمهوري عليه وزير كشور مصر طي چند روز گذشته به ويژه پس از حمله مخالفان به دفتر اخوان‌المسلمين در مقطم و به آتش كشيدن مقر حزب آزادي و عدالت افزايش يافته است. از سوي ديگر، وزارت كشور مصر در بيانيه‌يي اعلام كرد كه هرگز عليه ملت بزرگ مصر كه براي بيان خواسته‌هايشان به شيوه‌يي كه جهانيان را به شگفت آورد تظاهرات كردند، اقدامي نخواهد كرد.


روايت بركناري يك وزير

تهران امروز نوشت: پرويز كاظمي درخصوص اينكه چه شد از كابينه دولت نهم خارج شد گفت:با توجه به اينكه به مجلس معرفي شدم و با ۱۸۰ راي از فيلتر خانه ملت بيرون آمدم و احمدي‌نژاد هم گفته بود «خدا كاظمي را به من معرفي كرده است»، من خواستم اين نعمت را حفظ كنم، اما رئيس دولت اين نعمتي كه خدا به او داده بود را پس داد.به گزارش دانا،وي گفت: احمدي‌نژاد به من گفت كه ما نمي‌توانيم با هم كار كنيم كه بنده نيز گفتم من همچنين احساسي دارم و همين امر باعث شد من استعفايم را بنويسم. با توجه به شخصيت احمدي‌نژاد كه به‌دنبال استراتژي ژنرال- سرباز مي‌گشت، آينده را خطرناك ديدم. ما قصد خدمت داشتيم نه كشيدن ذلت و خوشحال هستم به عنوان اولين نفر تشخيص دادم و از كابينه دولت بيرون آمدم.


روايتي از انتصاب مشاوران ويژه در دولت

بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز، محمدحسين نقوي‌حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي در گفت‌وگو با شفاف با اشاره به عملكرد دولت نهم و دهم در حوزه سياست خارجي، گفت: دولت با موفقيت‌ها و شكست‌هايي روبه‌رو بود.نماينده مردم ورامين در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به دستاوردهاي دولت احمدي‌نژاد در حوزه ديپلماسي، افزود: مواضع مناسب كشور در مجامع بين‌المللي، نفوذ ايران در آمريكاي لاتين، شبه قاره هند و آفريقا، برگزاري جنبش عدم تعهد، مقاومت كشور در برابر زياده‌خواهي كشورهاي استكباري از نقاط قوت دولت نهم و دهم به‌شمار مي‌آيد.

وي ادامه داد: كاهش تعاملات و ارتباطات ايران با كشورهاي منطقه و همسايگان جنوبي، استفاده نكردن از ظرفيت‌هاي ديپلماسي عمومي و موازي كاري در حوزه ارتباطات خارجي از نقاط ضعف دولت است، كه دولت آينده بايد نقاط قوت دولت گذشته را تقويت و نقاط ضعف آن را رفع كند.

نقوي‌حسيني با بيان اينكه دولت يازدهم در عرصه سياست خارجي بايد اولويت خود را در بهبود روابط با كشورهاي همسايه قرار دهد، تصريح كرد: وزارت خارجه دولت آينده بايد جهت گسترش روابط مسالمت‌آميز با ۱۵ كشور همسايه و كشورهاي منطقه برنامه‌ريزي كند.نقوي‌حسيني يكي از نقاط ضعف دولت دهم در عرصه سياست خارجي را افزايش موازي‌كاري در حوزه وزارت خارجه خواند و افزود: متاسفانه شاهد هستيم كه رئيس‌جمهور در دوره دهم، اقدام به انتصاب نمايندگان و مشاوران ويژه منطقه‌اي كرد، كه به‌طور حتم اين موضوع به عملكرد وزارت خارجه ضربه زد.

سخنگوي كميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس، با اعلام اينكه دولت با اظهارات عجولانه و طرح موضوعات بي‌فايده در عرصه سياست خارجي جبهه‌هاي مخالف جديدي را در مقابل كشور گشوده است، تصريح كرد: به‌طور حتم با دقت و كنترل سازمان‌هاي موثر در عرصه ديپلماسي مي‌توان فضاي بين‌المللي را به نفع كشور تغيير داد.

روحاني، هاشمي و خاتمي را تكيه‌گاه خود مي‌داند

روزنامه تهران امروز نوشت: حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا قائم‌مقام حزب اعتماد ملي قرابت گفتمان اعتدال و اصلاحات را چنان مي‌داند كه مراد روحاني از اعتدال را همان اصلاحات مي‌داند.وي در پاسخ يه اين سوال كه آيا در فضاي سياسي شاهد اعلام موجوديت «جريان» جديدي خواهيم بود كه دو وجه اصلاحات و اعتدال را باز مي‌تاباند؟ به عصر ايران گفت:اين اتفاق عملا از چند سال پيش شروع شده و به همين دليل بايد گفت كه اين ائتلاف، اتفاقي مبارك و تاثيرگذار براي حال و آينده سياسي است.

ضمن اينكه با تشكيل دولت جديد به‌طور رسمي فعاليت جدي‌ خود را شروع خواهد كرد. با توجه به منطق‌مداري و پتانسيلي كه حاصل همنشيني اعتدال‌گرا و اصلاحات است، مي‌توان اميدوار بود با استقرار دولت روحاني، مشكلات كشور روز به روز كمتر شود و آرامش و آسايش عمومي بيشتر به چشم بيايد.وي مي‌افزايد:اين واقعيت را نيز در نظر داشته باشيم كه در جريان اصلاح‌طلبي نيروهاي كارآمد و مجرب زيادي وجود دارند و حضور هر يك مي‌تواند كمك شاياني به دولت به حساب بيايد و به همين دليل قطعا بايد از وجود آنها استفاده شود.

پس طبيعي است كه شخصيت واقع بيني چون روحاني حتما پتانسيل موجود در اصلاحات را در نظر بگيرد. علاوه بر اينها با توجه به تاكيد آقاي روحاني در سخنراني‌هاي خود مبني بر مشورت با هاشمي و خاتمي، مي‌توان پيش‌بيني كرد دولت او كارآمد خواهد بود.وي افزود:طبق اظهارات آقاي روحاني، ايشان هاشمي و خاتمي را تكيه گاه و منبع الهام خود مي‌داند تا بتواند با استفاده از نظرات آنها كارنامه‌اي پربار ارائه كند.


عقبگرد كشورهاي جهان در زمينه دستیابی به آرمان‌هاي توسعه هزاره

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: گزارش سازمان ملل درباره ميزان پيشرفت كشورهاي جهان در زمينه آرمان‌هاي توسعه هزاره، نشان مي‌دهد بسياري از كشورها از اهداف تعيين شده عقب هستند. سران كشورهاي جهان از تقريباً تمامي كشورها كه در سال 2000 ميلادي در اجلاس مجمع عمومي با عنوان اجلاس هزاره شركت كرده بودند، اعلاميه هزاره ملل متحد را به تصويب رساندند، سندي كه 8 آرمان بلند پروازانه از آن برگرفته شد.

سال 2015 ميلادي به عنوان سال هدف براي دستيابي به اين آرمان‌هاي توسعه هزاره در نظر گرفته شد كه عبارت بودند از ريشه كني گرسنگي و فقر شديد، محقق ساختن آموزش ابتدايي همگاني، ارتقاي برابري جنسيتي و توانمندسازي زنان، كاهش ميزان مرگ و مير كودكان، بهبود بهداشت مادران، جلوگيري از گسترش بيماري ايدز، مالاريا و ساير بيماري‌ها، حصول اطمينان از پايداري محيط زيست و ايجاد مشاركتي جهان براي توسعه.

گزارش توسعه انساني سال جاري نشان مي‌دهد كشورها در دستيابي به آن‌ها عقب هستند و اين موارد نياز به توجه فوري دارند. اين اهداف عبارتند از بهبود بهداشت مادران، محقق ساختن آموزش ابتدايي همگاني، گسترش دسترسي به سرويس‌هاي بهداشتي و برابري جنسيتي.

۱۳۹۲/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...