نسخه چاپی

سلامت انبه‌های وارداتی مورد تایید نیست

با توجه به ممنوعیت واردات میوه از سوی وزارت جهاد كشاورزی، انبه‌های وارداتی به صورت قاچاق وارد كشور شده‌اند كه سازمان حفظ نباتات اعلام كرد: محموله‌های انبه بدون نظارت این سازمان وارد شده و مورد تایید نیست.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، گر چه هر سال واردات یا قاچاق میوه داستان تکراری و پرحاشیه‌ای است که اظهارنظرهای بسیاری به همراه دارد اما امسال تفاوتی اساسی با سال‌های گذشته داشت و آن هم این بود که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: به دلیل تولید فراوان انواع میوه، هیچ مجوزی برای واردات صادر نشده است.

البته موز در این میان از بقیه‌ میوه‌ها مستثنی بوده و واردات آن از نظر وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت آزاد است.

برخی میوه‌ها نیز مانند آناناس، نارگیل و انبه که در داخل تولید نمی‌شوند در سال‌های گذشته بدون مشکل وارد می‌شدند اما امسال وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: به غیر از موز برای واردات هیچ میوه‌ای مجوز نداده و نخواهد داد.

این درحالیست که از ماه گذشته محموله‌های انبه‌ که از گذرگاه‌های رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران عبور نکرده‌اند، در بازار عرضه می‌شوند که این امر نشان می‌دهد با توجه به قرار گرفتن این میوه در جعبه‌های چوبی که به دلیل احتمال انتشار بیماری در محموله‌های رسمی صادراتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، انبه سوغات دیگری از قاچاق باشد.

مهم‌تر اینکه سالم یا ناسالم بودن محصولات کشاورزی وارداتی یا صادراتی را کشورهای مبداء و مقصد بر اساس قوانین و استانداردهای داخلی و بین‌المللی ارزیابی می‌کنند که البته این موضوع برای محموله‌های قاچاق صدق نمی‌کند و نمی‌توان از سالم یا آلوده بودن آن‌ها مطمئن بود.

رضا فتوحی – رییس سازمان حفظ نباتات – در این باره به ایسنا گفت: محموله‌های انبه بدون نظارت و ارزیابی سازمان حفظ نباتات به کشور وارد شده‌اند و مورد تایید این سازمان نیستند.

به نظر می‌رسد با توجه به وجود قوانین و مقررات برای واردات و عرضه محصولات کشاورزی در بازار باید فکری به حال انبه‌هایی کرد که شاید شبانه به کشور وارد شده باشند اما در روز روشن در بازار میوه فروخته می‌شوند که ممکن است سلامت مصرف‌کنندگان را به مخاطره بیندازد.

۱۳۹۲/۴/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...