نسخه چاپی

چرا احمدی‌نژاد دنبال تنش سیاسی نیست؟

احمدی نژاد می خواهد در ماه های پایانی با نشان دادن چهره ای آرام و مظلوم از خود، در اذهان مردم خاطره خوبی بجا بگذارد و شانس بازگشت دوباره به مسئولیت های ارشد كشور را از دست ندهد.

به گزارش نما، برنامه زنده سخنان رياست محترم جمهوري دكتر محمود احمدي‌نژاد امشب پس از اخبار ساعت ۲۱ به روي آنتن شبكه يك سيماي جمهوري اسلامي مي‌رود.

گرچه حجت الاسلام میرتاج الدینی معاون رئیس جمهور درخصوص این برنامه زنده تلویزیونی گفته است که "رئیس جمهور در این برنامه گزارش مفصلی از عملکرد دولت های نهم و دهم به مردم ارائه خواهد کرد" اما برخی حامیان تندرو دکتر احمدی نژاد و منتقدان بدبین او احتمال می دهند که رئیس جمهور سخنان جنجال سازی را به زبان بیاورد.

اما دیدگاه غالب سیاسی و همچنین رویکرد رئیس جمهور در چند ماه اخیر موید این است که دکتر احمدی نژاد به دنبال ایجاد تنشی جدید در جامعه نیست.

سایت انگلیسی زبان iransview در گزارشی در این باره نوشت:
حدود ۴۰ روز از اعلام ردصلاحیت اسفندیار رحیم مشایی، یار نزدیک رئیس جمهور، در انتخابات ریاست جمهوری ایران می گذرد اما هواداران او همچنان از سکوت محمود احمدی نژاد شگفت‌زده‌اند. حمایت های اغراق آمیز و گاه جنجالی آقای احمدی نژاد از مشایی بویژه در شش ماه منتهی به انتخابات ریاست جمهوری به حدی رسیده بود که بسیاری منتظر یک واکنش انفجاری از سوی رئیس جمهور بودند.

وقایع سال های اخیر، دکتر احمدی نژاد و نزدیکانش را به این نتیجه رسانده است که ایستادن در برابر نهادهای ریشه دار جمهوری اسلامی و تنش آفرینی در کشور منجر به ریزش آرای مردمی و حذف از سیستم سیاسی کشور می شود.

اسفندیار رحیم مشایی، دوست بسیار نزدیک و قدیمی محمود احمدی نژاد است که منتقدان دولت عملکرد او را علت کاهش شدید محبوبیت احمدی نژاد می دانند. به گفته آنان، مشایی، گزافه‌گویی های مختلفی را درباره مبانی مقدس تشییع و مسلمانان مطرح کرده و متهم به فساد اقتصادی و سیاسی است. اما احمدی نژاد بارها گفته "من مشایی هستم و مشایی احمدی نژاد است."

وی همان روزی که خبر ردصلاحیت مشایی اعلام شد،‌ تصريح كرد: "اين موضوع را از طريق مقام معظم رهبري تا لحظه آخر تعقيب خواهم كرد و اميدوارم مشكل حل شود و البته مشكلي نخواهد بود."

آنچنان که حاج صادقی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران ایران، روز ۳۰ خرداد ماه گفت: "رئیس جمهور سه بار برای حکم حکومتی خدمت رهبری رفت و چانه زنی کرد اما رهبری خواسته رییس جمهور را قبول نکردند."

مشخص نیست احمدی نژاد تلاش های دیگری هم داشته است یا خیر. اما او روز سوم تیرماه در جمع هوادارانش در سخنانی مبهم گفت: "جمعی از پاکان و مومنان را حذف کردند و عده زیادی غصه‌دار شدند و مرتب نیز با من تماس می‌گرفتند." او اسمی از کسی نیاورد اما ناظران سیاسی منظور او را تاییدصلاحیت نشدن مشایی دانستند.

انتظار هواداران دکتر احمدی نژاد و حتی بسیاری از منتقدان او، حمله رئیس جمهور به نهادهای اصلی نظام بویژه شورای نگهبان بود اما در کمال ناباوری، رئیس جمهور آرام و بی صدا از کنار این موضوع گذشت و تاکنون وانمود کرده که تابع قانون است. مسبب اصلی ایجاد چنین انتظاراتی نیز، شخص محمود احمدی نژاد بود که چهره ای غیرمنتظره از خود به نمایش گذاشته و حمایت های بی دریغی از مشایی داشته است.

احمدی نژاد می خواهد در ماه های پایانی با نشان دادن چهره ای آرام و مظلوم از خود، در اذهان مردم خاطره خوبی بجا بگذارد و شانس بازگشت دوباره به مسئولیت های ارشد کشور را از دست ندهد.

با وجود چنین سوابقی، سکوت "محض" آقای احمدی نژاد در مقابل رد صلاحیت مشایی، چنان عجیب بود که ناظران سیاسی را در برابر ۲ تحلیل قرار داد.

عده ای اندکی از سیاسیون در بیان تحلیل نخست معتقدند، همچنان باید منتظر حمله سیاسی محمود احمدی نژاد بود. به باور آنان، رئیس جمهور با تعلیق سفرهای استانی و رهاکردن فرمان اقتصاد، اعتراض غیر مستقیم خود را تشدید کرده است.

این عده می گویند، احمدی نژاد از شکست سنگین افراد موردنظرش در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و نیز به جریان افتادن پرونده های قضایی‌اش ناراحت است و طرح ویژه ای را برای گوشمالی دادن به منتقدانش دارد. حتی اگر یک روز به پایان عمر دولت مانده باشد آن را رو خواهد کرد.

اما بخشی دیگر از فعالان و ناظران سیاسی این پیش بینی را کاملا رد و تحلیل متفاوتی ارائه می کنند که می توان آن را پاسخی به تحلیل نخست دانست.

به اعتقاد مطرح کنندگان تحلیل دوم، وقایع سال های اخیر، دکتر احمدی نژاد و نزدیکانش را به این نتیجه رسانده است که ایستادن در برابر نهادهای ریشه دار جمهوری اسلامی و تنش آفرینی در کشور منجر به ریزش آرای مردمی و حذف از سیستم سیاسی کشور می شود.

بر این اساس، تا پایان عمر دولت دهم یعنی حدود ۳۷ روز دیگر، نباید منتظر جنجال سازی از سوی رئیس جمهور بود. به چند دلیل:

۱. دکتر احمدی نژاد در جریان دو حکم حکومتی رهبر ایران درباره معاون اولی مشایی و وزیر اطلاعات، تصور می کرد می تواند نظام را وادار به عقب نشینی کند اما پیش بینی او غلط از آب در آمد. رئیس جمهور همزمان نیم نگاهی هم به آشوب های چندین ماهه میرحسین موسوی و مهدی کروبی در سال ۸۸ دارد که هرگز به کوتاه آمدن جمهوری اسلامی و ابطال رای مردم منجر نشد. بنابراین اشتباه خود را در ماجرای ردصلاحیت مشایی تکرار نکرده و نمی کند.

احمدی نژاد اگر دنبال تنش آفرینی بود، ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری فرصت بسیار خوبی برای این کار بود اما سکوت او در این مدت نشان داد که تمایل چندانی به هزینه تراشی برای کشور و خودش ندارد.

۲. ناتوانی در کنترل مشکلات اقتصادی کشور و در نتیجه افزایش فشار مالی به مرد، کم توجهی به مقدسات مردم و مخالفت با برخی احکام و توصیه های رهبر جمهوری اسلامی سبب تضعیف پایگاه اجتماعی احمدی نژاد شده است. به همین دلیل رئیس جمهور بدون پشتوانه مردمی توان تنش آفرینی در کشور را ندارد.

۳. رئیس جمهور دوست ندارد با ناآرام کردن کشور و ایجاد یک تنش کم فایده، خود را برای همیشه در کانون نفرت افکار عمومی قرار دهد.

۴. احمدی نژاد می خواهد در ماه های پایانی با نشان دادن چهره ای آرام و مظلوم از خود، در اذهان مردم خاطره خوبی بجا بگذارد و شانس بازگشت دوباره به مسئولیت های ارشد کشور را از دست ندهد.

۵. رئیس جمهور حاضر نیست، شانس رهایی از اتهامات و پرونده های متعدد اقتصادی و سیاسی خود و دوستانش را فدای یک جنجال سیاسی کند که نتیجه آن روشن نیست.

۶. شاید یک حمله سیاسی منجر به تخریب منتقدان رئیس جمهور شود اما در عوض هزینه های این حرکت به مراتب سنگین تر از منافع آن است. این حمله بیشتر به یک اقدام انتحاری شباهت خواهد داشت تا یک حمله حساب شده.

۸. احمدی نژاد اگر دنبال تنش آفرینی بود، ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری فرصت بسیار خوبی برای این کار بود اما سکوت او در این مدت نشان داد که تمایل چندانی به هزینه تراشی برای کشور و خودش ندارد.

با توجه به این دلایل به نظر می رسد، تحلیل دوم فعالان سیاسی به واقعیت نزدیکتر باشد و نباید منتظر هرگونه انفجار سیاسی از سوی رئیس جمهور بود.

۱۳۹۲/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...