نسخه چاپی

روحاني:

كار مسئولان نظام به پای روحانیت نوشته می‌شود/ دولت به تنهایی قادر به حل مشكلات نیست

رئیس جمهور منتخب گفت: هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشكلاتی كه این دولت با آن روبرو است، روبرو نبوده ولی به اندازه همه آن مشكلات و بلكه بیش از آن مشكلات به آینده امید دارم.

به گزارش نما، نشست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در جمع تعدادی از روحانیون، علما، ائمه جمعه و وعاظ کشور در محل تالار وزارت کشور برگزار شد.

در این مراسم وزیر کشور و جمعی از معاونانش به همراه حجج‌ اسلام حسین ابراهیمی، رضا اکرمی، هاشم زاده هریسی و محمد اشرفی اصفهانی نیز حضور دارند.

مهمترین محورهای سخنان رئیس جمهور منتخب به شرح ذیل است:

** درود و سلام می فرستم به روح همه شهدا به خصوص شهدای ایرابس سرنگون شده در 12 تیر سال 67.

** حضورم در این نشست از همه علما، اندیشمندان روحانی به خاطر تشکر و سپاپ است؛ همه اقشار و همه مردم در این انتخابات شکوهمند تلاش و ایثار کردند و روحانیت نیز در این زمینه نقش بسیار ارزشمندی داشت. از مراجع، علما و بزرگان روحانیت گرفته تا خطبا و همه آنهایی که از تریبون‌های مختلف و منابر مردم را برای تحقق حماسه مورد تاکید رهبر انقلاب دعوت کردند.

**ماه رمضان در پیش است و این ماه، ماه رحمت، برکت و مغفرت است؛ در این ماه مسئولیت اندیشمندان مذهبی و علما و سخرانان بیشتر از همیشه است چه اینکه در این ماه درهای رحمت خداوند باز است، دل‌های مردم از همیشه آماده تر است.

** من خود یک طلبه هستم و به یافته‌ها و داشته‌های طلبگی خود افتخار می‌کنم. اعتماد اکثریت مردم ایران به این طلبه آن هم در سایه و پرتو حماسه سیاسی سرنوشت سازی که مدنظر مقام معظم رهبری بود، برایم مایه مباهات و افتخار از یک سو و موجب سنگینی بار مسئولیت از سوی دیگر است.

** به دعا، نصیحت و نقد دلسوزانه خود را محتاج می‌دانم. مردم در این انتخابات پاسخ دادند و خواستند بگویند که ما روحانیت را ورای مسائل سیاسی می‌بینیم و انها را اُمنا الرُسل می‌بینیم.

** از امتیازهای روحانیت، مردمی بودن این نهاد است. این نهاد از دل ایمان و خواست مردم برآمده و همواره مردم را تکیه گاه خود قرار داده است. در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، تکیه امام و روحانیت به مردم بود، در فراز و نشیب‌های بعد از انقلاب تکیه همه به مردم بود.

** هویت روحانیت در مردمی بودن ان است؛ روحانیت باید همواره مستظهر به اعتماد و حمایت مردم است. ادامه جایگاه روحانیت و پایداری ان در سایه قرابت و نزدیکی این نهاد با مردم است. باید اعتماد متقابل بین مردم و روحانیون همواره برقرار باشد.

** روحانیت زبان مردم و نهاد واسط بین مردم و حکومت است؛ روحانیت باید سخنگوی حرمت، عزت و حقوق اساسی مردم باشد و خواست جامعه برای اصلاح و بهبود معیشت و ارتقا اخلاق و منزلت شهروندان را به حاکمان منتقل کند.

** حکومت برای تامین امنیت، حفظ عظمت، زندگی و حقوق مردم است، چه بخواهیم و چه نخواهیم، کارهای ما به عنوان مسئولان نظام اسلامی کم و بیش به پای روحانیت نوشته می شود، نباید شکاف و گسستی بین حکومت، روحانیت و مردم باشد.

** ما همه انسانیم و احتمال خطا و اشتباه در اعمال و رفتارمان وجود دارد؛ این اشکالی ندارد بلکه لازم و مفید است که حکومت اسلامی هم به مردم بگوید که چه موفقیت‌هایی داشته و چه ناکامی هایی داشته است.

** جلب اعتماد مردم و تکیه بر همبستگی آنان کلید اصلی همه مشکلات خواهد بود البته در این مسیر ما باید توان تحمل نظرات صاحبنظران را داشته و باید بدانیم که دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست. این مردم هستند که باید برای حل مشکلات در صحنه حضور یابند و دولت تسهیل کننده و سامان دهنده هستند و مردم و بخش های غیردولتی در یک منظومه سامان یافته باید برای حل مشکلات تلاش کنند و در این میان نقش علما و روحانیت بسیار تعیین کننده است.

** دولت قوی از یک جامعه قوی بر می‌خیزد امروز زمینه مشارکت مردم فراهم شده و مردم با امید به آینده در این انتخابات حضور پیدا کردند اما این مشارکت و حضور مردم هنوز در آغاز راه است. ما باید زمینه مشارکت مردم را هر روز بیشتر و زمینه تصدی گری دولت در امور جامعه و مردم را هر روز کمتر کنیم.

** دولت قوی و توانمند به معنای دولت متصدی در همه امور و محدود کننده زندگی مردم و مداخله کننده در زندگی خصوصی مردم نیست.

** مردم را باید صاحب کشور بداینم و با مردم صحبت کرده و حرف آنها را با روی گشاده بشنویم؛ مردم ما مردمی فهیم و موقع شناس هستند لذا اگر مطمئن شوند که راهی که دولت آغاز کرده، راه درستی است، همه مشکلات را تحمل می‌کنند.

** مردم می‌دانند که مشکلات چندین ساله در چند روز و چند ماه حل نمی‌شود؛ مردم از دولت قول سدید می‌خواهند. کلام دولت، روحانیت و سخن همه باید قول سدید باشد و قول سدید یعنی کلام محکم، استوار و راست.

** البته مسائل معیشتی مردم اعم از تورم، گرانی و بیاری که نه تنها دامن طبقات پایین، بلکه دامن طبقات پایین را فراگرفته است، اما مردم باید نسبت به آینده احساس اطمینان کرده و بدانند که سرمایه‌های مادی انها حفظ خواهد شد.

** افراط و تندروی باید کنار گذاشته شود و این افراط و تندروی همواره به ما ضربه زده است؛ مردم باید از وجود امنیت سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی احساس آرامش کنند. بنده با آگاهی از همه مشکلات در این راه قدم گذاشته ام.

** هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشکلاتی که این دولت با آن روبرو است، روبرو نبوده ولی به اندازه همه آن مشکلات و بلکه بیش از آن مشکلات به آینده امید دارم.

** با کمک و حضور مردم، ما مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت البته باید فرصت و زمان لازم در اختیار دولت یازدهم باشد مردم به خوبی می دانند که با فرصت لازم، مشکلات را با صبر و صعه صدر تحمل کنند. نقش حکومت و روحانیت در قبال مسائل جامعه یکسان نیست اما می تواند و باید همسو باشد.

** روحانیت یک نهاد مستقل و مردمی است و هیچ گاه نباید استقلال آن صدمه ببیند و مردمی بودن به معنای فاصله گرفتن از دولت و حکومت نیست. روحانیت مستقل است اما می تواند و باید نقش محوری در اصلاح و تعالی جامعه داشته باشد.

** دولت یازدهم ساز و کار لازم برای ارتباط میان دولت و روحانیت و قاطبه روحانیون را برقرار خواهد کرد تا از این نهاد مردمی تاثیرگذار حداکثر استفاده بشود.

** جامعه اسلامی ما، جامعه تک گویی نیست بلکه جامعه‌ای مشورتی، گفت‌وگویی و انتقادی است. از یک سو باید از افراط و تندروی فاصله گرفته و جامعه را طبیعی و معتدل بسازیم و از سوی دیگر سلیقه های گوناگون را هم پذیرا باشیم. در یک جامعه بزرگ نمی توان یک سلیقه را حاکم کرد بلکه باید سلایق گوناگون را بپذیریم.

** خطر آن زمانی است که بین ارکان اصلی جامعه، شکاف و اخلتف باشد و گروهی خود را مساوی اسلام، انقلاب، ولایت فقیه بدانند و گروه مقابل را ضد دین، انقلاب و ضد ولایت فقیه تلقی کند. همه مشکلات از اینجا نشات می گیرد و بدون صبر، رشد و تعالی امکان پذیر نخواهد بود.

** هر کسی ممکن است گرایش های خاص اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داشته باشد، این سر جای خود محترم است اما این گرایش‌ها را نباید عین اسلام و دین دانسته و معرفی کند.

** باید از راهی که مقام معظم رهبری پیش پای ما گذاشتند، بهره ببریم. در این انتخابات فرمودند حتی آنهایی که دلخوری از نظام دارند، پای صندوق بیایند و برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. واقعیت این است که مردم را انتخاب گر ببینیم. باید حق را به مردم عرضه کرد اما حق انتخاب با مردم است.

** رسالت ما در بیان احکا خدا باید توام با امانت باشد؛ آنچه بیان حق است برای مردم بیان کنیم و یادمان هم باشد که ممکن است تفسیرهای گوناگونی از احکام اسلام وجود داشته باشد لذا نباید کار را مطلق کنیم. با صعه صدر به سماله نگاه کنیم. جامعه باید احساس کند که روحانیون ملجا و پناهگاه و مدافع حقوق مردم هستند. باید با صعه صدر گرایش ها را تحمل کرد. اگر اشکالاتی را در برخی گرایش ها می بینیم، با حکمت و جدال احسن با انها صحبت کنیم نه خدای ناکرده با انگ و اتهام.

** جامعه ما جامعه‌ای جوان است و جوانان ویژگی های خاصی دارند و نقش روحانیت باید جذب این جوانان باشد اگر گاهی در رفتار انها ایرادی می بینیم باید باور داشته باشیم که اکثریت جوانان ما بر اعتقادات خود پایند هستند؛ با لحن تند جذب جوان امکانپذیر نیست باید انحرافی اگر هست، اصلاح کنیم.

** باید بدانیم که سر و کار ما با جسم جوانان نیست که با زور بتوان کاری کرد بلکه کار ما با فکر جوانان است و این راهی جز بیان نرم و صعه صدر راه دیگری وجود ندارد و باید به پرسش جوان پاسخ داده و اگر دیدیم که پرسش جوانان حق است، راه خودمان را اصلاح کنیم.

** جوانان باید از سوی روحانیت احساس پدری کرده و خود را فرزندان جامعه روحانیت و روحانیون بدانند. همه ادیان مذاهب هم باید احساس کنند که حقوق آنها نیز محفوظ است و احکام اسلام حقوق مادی و معنوی آنها را مدنظر قرار داده است.

** باید بدانیم اقتدار جمهوری اسلامی مشروط به آن است که هر کس در چارچوب قانون تا جایی که مخل قانون و اسلام نباشد، از آزادی برخوردا است؛ تفکر شیعی و اسلامی و اساس عالم بر پایه عدل است. اعتادل هم مسیر است و هم مقصد، اعتدال بدون عقلانت و علم گرایی و بدون تحول خواهی در کنار ثبات، بدون آزادی، مدارا و احترام به نظارت دیگران، امکانپذیر نیست.

** با عقلانیت و اعتدال قادر خواهیم بود که از چالش‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌الکمللی عبور خواهیم کرد. در این مسیر سخت با صبر و حوصله و اعتدال قادر خواهیم بود که مشکلات را پشت سر بگذریم.

** از همه دلباختگان نظام اسلامی درخواست می کنم که به دولت یازدهم که در آستانه تشکیل است یاری برسانند؛ برخی امروز با گمانه زنی‌ها هم خود را خسته کرده و هم دیگران را خسته می کنند و گاهی هم توقعات نابجا بوجود می اوردند. گاهی هم برخی سخنان خیلی با اخلاق اسلامی سازگار نیست.

** رسانه ای، فردی را به عنوان کاندیدای وزارتخانه ای معرفی، رسانه دیگر او را نقد کرد و رسانه دیگری، شرایطی را برای آن فرد معرفی میکند. مدتی است که با دوستانی بی ادعا، کار بررسی تشکیل کابینه را آغاز کرده و امیدوارم در مهلت مقرر شایسته ترین‌ها را بدون درنظر گرفتن ارتباطات حزی معرفی کنم.

** مطالبات مردم را در چاچوب امکانات موجود کشور تعریف کرده و از مردم بخواهند که با صبر و امید، دولت یازدهم را کمک کنند. از همه عزیزان در ماه رمضان التماس دعا دارم و امیدوارم در مسیر و راهی که مردم خواستار هستند، بتوانیم خدمتگذار خوب و شایسته‌ای باشیم.

** از همه روحانیون، کسانی که حاضر هستند و از همکاری ورات کشور سپاس گذارم.

۱۳۹۲/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...