نسخه چاپی

وكيل بقايي

همسر و فرزند بقایی تاكنون به آمریكا سفر نكرده‌اند/ نشر اكاذیب، اتهام 3 نماینده مجلس

وكیل‌مدافع حمید بقایی در پرونده شكایت از سه نماینده مجلس گفت: این شكایت را با اتهام نشر اكاذیب توسط نمایندگان در دادسرا مطرح كردم.

"سيد علي‌اصغر حسینی" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران درباره پرونده شكايت معاونت اجرايي رئيس‌جمهوري از 3 نماينده مجلس اظهار داشت: علی‌رغم اظهاراتی که برخی با استناد به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مطرح می‌کنند، طبق قانون اساسی، دادگستری مرجع عام تظلم‌خواهی اشخاص بوده و جرایم نمایندگان مجلس در صورتي غير از ايفاي وظايف نمايندگي در دادسرا و دادگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وي با بيان اينكه مصونيت قضايي با مصونيت پارلماني متفاوت است، خاطرنشان كرد: قانون اساسي در اصل 86 مصونيت قضايي را براي نمايندگان پيش‌بيني نكرده و تنها در راستاي ايفاي وظايف نمايندگي براي آنان مصونيت قائل شده است.

حسيني افزود: در نظام حقوقی ما مصونیت قضایی برای نمایندگان به آن شکلی که در قوانین برخی کشورها پیش‌بینی شده وجود ندارد و آنچه در اصل 86 قانون اساسی كشورمان آمده صرفاً بیانگر آزادی نمایندگان در اظهارنظر و آرایی است که در مقام نمایندگی خود می‌دهند و در واقع بیانگر عدم امکان تعرض به نمایندگان به جهت ایفای وظایف نمایندگی است؛ پس به هیچ وجه شامل مواردی نمی‌شود که نماینده با تخطی از حیطه وظایف قانونی خود مرتکب جرم شده و به حقوق اشخاص دیگر یا به حقوق جامعه تعرض كند.

وي تاكيد كرد: اصل 86 قانون اساسي، ماده 57 قانون آيين‌نامه داخلي مجلس، ماده 9 هيات نظارت بر رفتار نمايندگان هيچ‌كدام مجوز ارتكاب جرم نيستند.

وکیل بقایی در پرونده شکایت از سه نماینده مجلس همچنین درباره ماجرای اختلاف‌نظر معاونت اجرایی رئیس‌جمهور با کمیسیون اصل 90 درباره سفر به آمریکا نیز خاطرنشان کرد: ماجرا این است که چندی پیش کمیسیون اصل 90، گزارش سفر رییس‌جمهور به آمریکا را منتشر کرد و در آن گزارش مدعی شد همسر و فرزند بقایی در سفر آمریکا حضور داشته‌اند؛ از آن‌جایی که این موضوع صحت نداشت و اصلاً همسر و فرزند بقایی تاکنون به آمریکا سفر نکرده‌اند، روابط عمومی معاونت اجرایی ریاست جمهوری بیانیه‌ای منتشر کرد و ضمن تکذیب این موضوع خواستار اصلاح گزارش کمیسیون اصل 90 شد اما با اصرار ‌آن‌ها بر اين امر ما نيز از آن‌ها شكايت كرديم.


اين اظهارات وكيل مدافع بقايي در حاليست كه فرهاد شهبازوار از وکلاي دادگستري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اعلام كرد: نمايندگان مجلس طبق اصل 86 قانون اساسي مصونيت پارلماني دارند و در حوزه ايفاي وظايف نمايندگي، نمي‌توان از آن‌ها شکايت کرد اما در صورت اتفاق هيات نظارت بر رفتار نمايندگان به اين مساله رسيدگي خواهد کرد.

۱۳۹۲/۴/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...