نسخه چاپی

توصیه‌های آیت الله العظمی مكارم به روحانی

عکس خبري -توصيه‌هاي آيت الله العظمي مکارم به روحاني

یكی از مراجع تقلید در دیدار با حسن روحانی با تاكید بر اینكه برای حل مشكلات همه باید با دولت آینده همكاری كنند گفت:‌ مردم اگر انتظار داشته باشند كه مشكلات با حضور شما یك شبه حل می‌شود و معجزه‌ای صورت می‌گیرد درست نیست.

به گزارش نما به نقل از دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی با تبریک انتخاب ایشان به عنوان رییس جمهور منتخب ملت بزرگوار ایران‌ تاکید کرد: ما معتقدیم این انتخابات یک عنایت الهی بود؛ من ختم امن یجیب می‌گرفتم که این انتخابات را به سلامت بگذرانیم و به برکت دعاهای مردم خداوند این انتخابات را به نحو احسن هدایت فرمود به نحوی که قطره خونی از دماغ کسی ریخته نشد.

وی سلامت انتخابات را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به اینکه همه گفتند که انتخابات در سلامت برگزار شد، بیان کرد: حتی خارجی‌ها هم به سلامت انتخابات اذعان کردند و در داخل نیز درباره این انتخابات تشکیک و تردید نشد؛ در تمام کشور بحمدالله تنشی سر صندوق‌ها پیدا نشد این هم جزء عنایات الهی بود.

مکارم‌شیرازی با بیان توصیه‌هایی به رییس جمهور منتخب، مسئله تورم را مورد اشاره قرار داده و تاکید کرد: تورم مشکل مهم مردم است و سه سرچشمه دارد، یکی تحریم‌های خارجی است، دیگری سوء تدبیرها بود که در آن هم شک نداریم، سومین عامل بی انصافی بعضی از کسبه و تجار است که متاسفانه با ارز مرجع جنس وارد کردند و به ارز آزاد به مردم فروختند در حالی که چنین درآمدی کسب حرام است و باید آموزش‌های فرهنگی لازم از طریق رسانه‌ها و حوزه‌های علمیه در این راستا صورت گیرد تا چنین بی انصافی‌هایی در حق ملت صورت نگیرد.

وی نکته‌ای را درباره مسئله یارانه‌ها بیان کرد و گفت: چه دلیلی دارد به 70 میلیون یارانه بدهیم، یارانه‌ها برای 30 الی 40 درصد مردم است؛ اگر به متمکنان ندهیم و به اینها اضافه شود وضع آنها بهتر می‌شود بدون اینکه هیچ تورم تازه‌ای اضافه شود، منتهی این کار آسانی نیست ولی باید انجام شود که آنهایی که نیاز ندارند یارانه نگیرند.

این مرجع تقلید افزود: بعضی از مسئولین می‌گفتند ما عدالت را رعایت کردیم، در حالی که باید توجه داشت عدالت این نیست که فردی که همه چیز دارد یارانه بگیرد و آنکه هیچ چیز ندارد مساوی با آن باشد، این چه عدالتی است؟ عدالت آن است که از آنها بگیرد و به اینها بدهد؛‌ باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که یارانه‌ها به مسیر صحیح سوق داده شود.

وی در ادامه به اهمیت مسائل فرهنگی اشاره کرد و با بیان اینکه در این هشت سال بی مهری‌هایی به مسائل فرهنگی اسلامی شد، یادآور شد: می‌خواستند اوهامی را جانشین عقاید اسلامی کنند که موفق نشدند و بر اساس آن اوهام بقیه چیزها را سست گرفتند و اهمیت ندادند.

مکارم‌شیرازی متذکر شد: مواد مخدر و آمار طلاق بالا رفته، آمار ازدواج پایین آمده، بدحجابی‌ها را همه می‌بینند؛ هر وقت هم خواستند اقدامی کنند متاسفانه عده‌ای نه تنها سکوت نکردند بلکه کارشکنی هم کردند و این مسئله سبب شد که مسائل فرهنگی رها شود و حتی این امور را به دست متولیان هم ندادند.

وی خطاب به رئیس جمهور منتخب بیان کرد: انتظار از جنابعالی این است که به مسائلی فرهنگی اهمیت داده شود؛ من معتقدم مسائل فرهنگی روی مسائل اقتصادی و سیاسی هم اثر می‌گذارد، اگر مردم از نظر فرهنگی و مذهبی پایبند باشند مسائل اقتصادی بهتر سامان و مسائل سیاسی بهتر رشد پیدا می کند؛ اینها در هم تأثیر متقابل دارد.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: نباید فراموش کنیم موضوع مهمی که در برابر دشمن کارآمد و مهم است همان اعتقادات مذهبی است و الا آنها حمله می‌کردند؛ دشمنان ما می‌دانند یک عده از جان گذشته طالب شهادت در هر شرایطی در مقابل دشمن می‌ایستند و آنها از این نیرو و عقیده می‌ترسند.

مکارم‌شیرازی با تاکید بر اینکه متولی حفظ دین انقلاب و کشور حوزه‌های علمیه است، بیان داشت: باید حوزه‌های علمیه و مراکز تبلیغی تقویت شوند، صدا و سیما همکاری بیشتری کند و شرایط به گونه‌ای شود که این مسائل از رهاشدگی درآید.

وی ادامه داد: یکی از اساسی‌ترین کارها در هر کشور این است که مرکزی آمار قوی مطمئن باشد تا همه برنامه ریزی‌ها بر اساس آن چیده شود،‌ ما تاکنون مرکز آمار قوی فراگیر مطمئن نداشتیم و گاها آمار متناقض ارائه می‌شود و باید توجه داشت که با این نحو آمار نمی‌توان برای کشور برنامه ریزی کرد و از شما می‌خواهیم به این نکته اهمیت دهید.

استاد حوزه علمیه قم با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت دولت ‌آینده، همگان را به همکاری با دولت توصیه کرد و گفت: ان‌شاءالله مردم، مراجع و حوزه‌های علمیه هماهنگی می‌کنند تا مشکلات حل شود.

وی خطاب به رییس جمهور منتخب با بیان اینکه شما با مشکلات زیادی مواجه هستید ولی با توکل بر خدا مشکلات آسان می‌شود، بیان کرد: باید به مردم هم بگویید که این کارها و مشکلات یک شبه حل نمی‌شود و نیازمند حوصله و گذشت زمان است؛ مردم اگر انتظار داشته باشند که مشکلات با حضور شما یک شبه حل می‌شود و معجزه‌ای صورت می گیرد درست نیست.

مکارم‌شیرازی ابراز داشت: باید این مسائل را به مردم گفت تا توقع نابجایی ایجاد نشود چراکه این توقعات نابجا مانع راهتان خواهد بود و یکی از عوامل ایراد کردن افراد بدخواه خواهد بود.

۱۳۹۲/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...