نسخه چاپی

احتمال تشكیل وزارت «حمل‌ونقل» در دولت یازدهم

عکس خبري -احتمال تشکيل وزارت «حمل‌ونقل» در دولت يازدهم

در حالی شماری از نمایندگان مجلس طرح تفكیك وزارت راه و شهرسازی را پیگیری می‌كنند كه بحث تشكیل وزارت حمل و نقل در دولت یازدهم مطرح است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، کارنامه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل باعث شده تا از ماه‌ها پیش زمزمه تفکیک این وزارتخانه به گوش برسد. حدود دو سال پیش دولت در راستای اجرای قانون مجلس برای کاهش وزارتخانه‌ها اقدام به ادغام وزارت راه و ترابری و مشکن و شهرسازی کرد. به ظن بسیاری از کارشناسان، صاحبنظران و نمایندگان نتیجه این ادغام نیز چیزی جز تضعیف زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه کشور نبوده است.

*3 سناریو برای تفکیک

به فاصله یک هفته پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، وزیر اسبق راه و ترابری از برنامه‌ریزی دولت یازدهم برای ساماندهی بخش حمل‌ونقل و مسکن خبر داد.

اکبر ترکان در گفت‌وبا تسنیم با اشاره به احیاء وزارت راه و ترابری، افزود: این ادغام نابجا انجام شد و برای آن سه سناریو وجود دارد، یکی از راههایی که می‌توان خسارت‌های ادغام را جبران کرد تشکیل وزارت حمل و نقل و ارتباطات است. یا این که وزارت راه و ترابری مجدداً تشکیل شود. البته یک سناریو دیگر نیز برای ساماندهی به وضعیت کنونی وجود دارد و آن این که امور شهرداری‌ها از وزارت کشور جدا شود و به وزارت مسکن و شهرسازی یا وزارت عمران و شهرسازی الحاق شود.

وی با تاکید بر این‌که با اقدام دولت دهم برای ادغام وزارت راه و مسکن موضوع حمل و نقل که 8 درصد تولید داخلی ما را شامل می‌شود مورد بی‌مهری قرار گرفت، خاطرنشان کرد: پس از ادغام وزارت راه و شهرسازی با دستگاه‌های دیگر از جمله شهرداری هماهنگی نداشت و برای جلوگیری از این اتفاق باید برگردیم به نظامی که شهرداری‌ها در امور شهرسازی موظف به رعایت اصول و قواعد وزرات راه و شهرسازی باشند.

*بحران پروژه‌های عمرانی با تفکیک

در حالی شمار امضاکنندگان طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی توسط نمایندگان مجلس از مرز 70 نفر عبور کرده که رئیس کمیسون عمران مجلس نظر دیگری در این رابطه دارد.

سید مهدی هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم تفکیک وزارت راه و شهرسازی در سال 92 را به صلاح ندانست و گفت: از ابتدا مخالف این ادغام بودم و آن را به مصلحت کشور نمی‌دانستم اما ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی با پیشنهاد دولت در مجلس تصویب شد.

وی با بیان این‌که متاسفانه این ادغام هزینه‌های زیادی دربر داشت، افزود: با توجه به این‌که کار کارشناسی دقیقی روری این طرح صورت نگرفته است، اگر بخواهیم طرح تفکیک را اجرا کنیم پروژه‌های عمرانی کشور را دچار بحران می‌‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی استدلال و کار کارشناسی قوی انجام شود تصریح کرد: مجلس نهم و بخصوص کمیسیون عمران مجلس نظر مساعدی در این رابطه ندارد بخصوص اینکه در آستانه آغاز به کار دولت جدید هستیم و این موضوع بدون شک فعالیت‌های عمرانی کشور را دچار بحران می‌کند.

وی توضیح داد: با تغییر دولت و تفکیک وزارت راه و شهرسازی روش اجرای عمده پروژه‌های عمرانی تغییر می‌کند و تلاش دولت و مجلس برای تصویب بودجه عمرانی 56 هزار میلیارد تومانی در سال 92 بی‌نتیجه می‌ماند.

*احتمال تشکیل وزارت حمل‌ونقل

در حالی رئیس کمیسیون عمران مجلس بر این باور است که تفکیک وزارت راه و شهرسازی در سال‌جاری پروژه‌های عمرانی را دچار بحران می‌کند که شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت یازدهم تشکیل وزارت حمل‌ونقل برای ساماندهی این بخش را مد نظر دارد.

اکبر ترکان مدیر گروه پژوهش مجمع تشخیص مصلحت نظام در این رابطه با اشاره به طرح نمایندگان برای تفکیک وزارت راه و ترابری، گفت: باید منتظر انتصاب وزیر از سوی دکتر روحانی باشیم. به نظرم ادغام کار خوبی نبود و بچه‌های وزارت مسکن مسکن و بچه های راه هم همین نظر را دارند. اینکه نظر اقای دکتر چیست باید منتظر بمانیم.

*اولین و آخرین وزیر راه و شهرسازی

به گزارش تسنیم، یکی از انتقادات جدی دو سال اخیر که متوجه عملکرد علی نیکزاد بوده، مغفول ماندن پروژه‌های عمرانی حمل‌ونقل است. مسئله‌ای که باعث شده تا بسیاری از صاحبنظران و نمایندگان مجلس وی را «وزیر مسکن مهر» بدانند نه وزیر راه و شهرسازی. این موضوع نیز همواره توسط نزدیکان وزیر راه مورد تاکید قرار گرفته که نیکراد علاقه بسیار زیادی به مسکن دارد. چه آن‌که نخستین وزیر راه و شهرسازی ایران چند پیش بر اساس برنامه باید یک پروژه راهی را افتتاح می‌کرد، اما در فاصله چند صد متری این پروژه نیکزاد یک سری واحد مسکن مهر را می‌بیند و مسیر خود را به سمت آنها کج می‌کند. در نهایت نیز پس از پنج ساعت بازدید از این واحدهای مسکونی یکی از نزدیکان وی می‌گوید « آقای وزیر افتتاح پروژه راهسازی را فراموش نکنید!»

بسیاری از صاحبنظران معتقدند که اگر نیکزاد فقط 10 درصد از علاقه‌ای که به مسکن مهر دارد را نسبت به پروژه‌های حمل‌ونقل ابراز می‌کرد، امروز این بخش به نابسامانی کنونی گرفتار نمی‌شد. نمایندگان مجلس طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را پیگیری می‌کنند و دولت آینده نیز همین برنامه را در دستور کار قرار داده است، بی شک نتیجه علاقه نیکزاد به مسکن باعث خواهد شد تا از وی به‌عنوان اولین و آخرین وزیر راه و سازی ایران یاد شود.

۱۳۹۲/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...