نسخه چاپی

سنگ‌های پرنده در خیابان‌های سنندج

توجه به عمران شهری و زیباسازی معابر عمومی به عنوان یكی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر افكار و عقاید مسافران و افراد ساكن در شهر به شمار می‌آید و از جمله اموری است كه در تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرداری‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش نما به نقل ازفارس، نگاه ویژه مسئولان و خدمت‌گذاران مردم به نقاط ضعف و قوت استان در مناطق شهری و روستایی از جمله مهم‌ترین اموری است که در ارتقای روحیه مشارکت مردمی و اعتمادسازی بین مردم و مسئولان بسیار حایز اهمیت است.

در این میان خدمات شهری و فعالیت‌های مرتبط با این حوزه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، چراکه بیش از 60 درصد جمعیت استان را اهالی شهرهای استان تشکیل داده و روزبه‌روز نیز بر جمعیت آنان افزوده می‌شود.

توجه به عمران شهری و زیباسازی معابر عمومی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر افکار و عقاید مسافران و افراد ساکن در شهر به شمار می‌آید و از جمله اموری است که در تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرداری‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

شهر سنندج به عنوان بزرگترین شهر استان و مرکز استان کردستان از سده‌‌های گذشته تاکنون مرکز مبادلات تجاری و اقتصادی در غرب کشور بوده و به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و تاریخی ایران اسلامی نیز به شمار می‌آید.

این شهر با داشتن 186 مسجد غنی‌ترین شهر جهان از نظر تعداد مساجد است و آداب و سنن مردمان این خطه از میهن اسلامی به همراه صدها هنرمند، شاعر، ادیب و عالم فرزانه دینی در کنار اماکن فرهنگی و تاریخی، مرقد مطهر حضرت هاجره خاتون، خواهر گرامی امام رضا(ع) و ده‌ها امام‌زاده و جمعیت بیش از 40 هزار نفری دانشجویان در مراکز مختلف دانشگاهی در این شهر همگی این شهر را به عنوان نگینی در غرب کشور برای همه ایرانگردان و جهانگردان معرفی کرده است.

متأسفانه با وجود این همه مکان گردشگری، فرهنگی و تاریخی و استعدادها و توانمندی‌های ناب این شهر شاهد بی‌مهری‌ها و بی‌مسئولیتی‌های فراوانی از سوی شهرداران این شهر و مسئولان خدمت‌رسان در امور شهری بوده و هستیم.

نمود بارز این ادعا برخی پیاده‌روهای فرسوده و انواع موانع آبی و خاکی در آن‌ها، وجود گل و لای در معابر اصلی شهر و سنگ‌فرش‌های فرسوده در پیاده‌روهای اصلی شهر بوده که در کنار نبود امکانات بهداشتی و رفاهی برای همشهریان خودنمایی می‌کند.عدم نظارت از سوی شهرداری‌های مناطق مختلف شهر سنندج در کنار سلیقه‌ای عمل کردن مسئولان شهر در خصوص نوسازی و بهسازی پیاده‌روها و معابر شهر سنندج کار را تا جایی به پیش برده که مسیر اصلی فرودگاه سنندج تا بلوار کردستان را شیک و تمیز کرده تا مسئولان کشوری و لشکری که وارد شهر می‌شوند به خدمات و تلاش‌های آقایان تبریک بگویند.

مجموعه بازار شهر و برخی از خیابان‌ها از جمله انقلاب که دارای بیشترین حجم رفت و آمد مردمی و قلب اقتصادی شهر سنندج از این خدمات بی‌بهره هستند.جالب است بدانیم که بیشتر اماکن فرهنگی، تاریخی و گردشگری شهر سنندج نیز در این مناطق قدیمی و پر رفت و آمد قرار گرفته‌اند، اما شاید آقایان به دلیل اینکه گذر مسئولان کشوری و لشکری مسیرشان به این مناطق و محلات نمی‌خورد به کلی این مناطق را فراموش کرده‌اند.

پیاده‌روهای فرسوده و سنگ‌های کنده شده در معابر اصلی شهر سنندج صحنه‌های از عدم توجه و عدم نظارت مسئولان این شهر را برای افراد بومی و مسافران به این شهر تاریخی بازگو می‌کند و سنگ‌های پرنده در معابر اصلی این شهر در ایام بارندگی فصول مختلف سال نقش ویژه‌ای را در خدمت به خشک شویی‌ها، خیاطان، بوتیک‌ها و فروشندگان کفش و لباس و فروشنده‌های پودرهای لباسشویی در این شهر چند صد هزار نفری ایفا می‌کنند.

مشکلات پیاده‌روهای شهر سنندج به سنگ‌فرش‌ها خلاصه نشده و می‌توان حرکت خزنده مغازه‌داران برای فتح پیاده‌روها و نفوذ گسترده اهالی روستاهای اطراف شهر و کشاورزان این روستاها برای فروش اقلام تولیدی خود و پهن کردن بساط در پیاده‌روها را از دیگر عوامل دردسر ساز برای عابران در پیاده‌روهای سنندج نام برد.یوسف اسدی نامزد نخست پیروز در انتخابات شورای اسلامی شهر سنندج در حین بازدید از معابر ناهمگون خیابان انقلاب شهر سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: بدون شک وجود این معابر فرسوده و سنگ‌فرش‌های کنده شده و جمع شدن آب و زباله در اصلی‌ترین و شلوغ‌ترین خیابان و منطقه شهر سنندج امری قابل قبول نبوده و اعضای جدید شورای اسلامی با تمام توان برای رفع این مشکلات تلاش خواهند کرد.

وی افزود: مردم فرهنگ‌پرور سنندج با سابقه دیرین فرهنگی، هنری و آداب و سنن غنی خویش شایسته والاترین خدمات بوده و باید مسئولان امور شهری با تمام توان برای خدمت به مردم تلاش کنند.

عثمان نیک‌منش از اساتید برجسته هنرهای تجسمی استان کردستان نیز بیان داشت: آشفتگی معابر و سنگ‌فرش‌های فرسوده و کنده شده چهره زشتی را به شهر زیبا و تاریخی سنندج داده است و همه زیبایی‌های این شهر را تحت تأثیر قرار داده که امید است این صحنه زشت و نازیبا هرچه زودتر از چهره سنندج رخت برکند.صلاح‌الدین محمدی، رئیس انجمن نابینایان سنندج نیز با گلایه از بی‌توجهی مسئولان شهر سنندج در خصوص ایجاد معابر منطبق با استانداردهای جهانی، ابراز داشت: متأسفانه معابر شهر سنندج برای افراد عادی بسیار خطرساز بوده و در ایام مختلف سال شاهد مصدومیت تعداد بسیاری زیادی از همشهریان در پیاده‌روها هستیم.

وی اذعان داشت: با وجود آسیب دیدن بسیاری از افراد سالم در پیاده‌روهای شهر سنندج دیگر امیدی برای جامعه نابینایان این شهر وجود نداشته و گلایه‌های چندین ساله نابینایان نیز دیگر هیچ جایگاهی از سوی مدیران و مسئولان شهر ندارد.

محمدی ابراز امیدواری کرد که با تغییر تفکر مدیران شهری شاهد رفع این مشکلات در سطح معابر شهر باشیم.

در پایان می‌توان گفت که براساس ادعاهای مسئولان تراز اول استان در خصوص اختصاص اعتبارات ده‌ها میلیاردی از محل ستاد حوادث بحران استان به طرح‌های عمران شهری در سنندج و عزم جدی آقایان برای رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم این شهر تاکنون هیچ طرحی به سرمنزل مقصود نرسیده و این حکایت همچنان باقی‌است.

امید است؛ اعضای دور چهارم شورای اسلامی شهر سنندج براساس وعده‌های انتخاباتی خویش این مشکل و دغدغه مردمی را در اولویت قرار داده و چهره زیبای دارالاحسان را به آن بازگردانند.

۱۳۹۲/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...