نسخه چاپی

پاسخ آمریكا به حماسه سیاسی ایران

محمدكاظم انبارلویی

دور جديدي از تحريم‌هاي خصمانه آمريكا از دوشنبه گذشته عليه ملت ايران در حال عملياتي شدن است. اين اقدام دو روز قبل از سالگرد حمله ناووينسنس به هواپيماي مسافربري ايران و
قتل عام 290 مسافر مظلوم آن صورت گرفت. مقامات آمريكايي صريحا گفته‌اند هدف از
تحريم‌هاي جديد، فلج كردن چرخ اقتصاد كشور به منظور به زانو درآوردن ملت ايران است.
آنها تحريم‌هاي جديد را شديدترين مجازات‌ها در تاريخ خوانده‌اند.
آمريكايي‌ها در تحريم‌هاي جديد، ريال ايران را هدف قرار داده‌اند و تجارت انواع فلزات گرانبها، گرافيت، آلومينيوم، فولاد ، زغال‌سنگ و نرم‌افزارهاي مربوط به فرآيندهاي صنعتي را در اين هدف‌گيري افزوده‌اند. همچنين بخش انرژي، كشتيراني و فروش، تامين و انتقال اجناس و خدمات توسط شركت‌هاي خارجي را ممنوع كرده‌اند. آمريكايي‌ها اعلام كرده‌اند هر شركتي كه از قوانين تحريم‌هاي جديد و قديم تخطي كند در داخل ليستي قرار خواهد گرفت كه تقريبا معامله با آن ناممكن خواهد بود.
اين اقدامات را مي‌شود پاسخ دولت آمريكا به خلق حماسه سياسي ملت و نيز اعلام جنگ با دولت جديد و منتخب ملت تلقي كرد. از همان ابتدا معلوم بود علي‌رغم پيام‌هايي كه از آمريكا و اروپا مي‌رسيد آنها از انتخاب ملت و خلق حماسه سياسي راضي نيستند و بزودي اين عدم رضايت را عملا اعلام مي‌نمايند. اعلام و اعمال دور جديدي از تحريم‌هاي خصمانه آمريكا حامل چنين پيامي است.
اين نظريه كه سياست خارجي آمريكا در قبال ايران با آمد و شد دموكرات‌ها وجمهوريخواهان تغييري نخواهد كرد يك نظريه معلوم و مشهود است و نيازي به تحليل ندارد اما اينكه آ‌مد و شد حكومت‌ها در تهران در يك فرايند دموكراتيك نيز تغييري در سياست آمريكا در قبال ايران به وجود نمي‌آورد براي برخي محل تامل بود كه با اين رويكرد آمريكا معلوم شد. آ‌مريكايي‌ها ملت ايران را هدف قرار داده‌اند و كاري ندارند در تهران چه دولتي سر كار است. مقام معظم رهبري در ديدار با رئيس و مسئولان دستگاه قضائي در تحليل رفتار آمريكايي‌ها جمله دقيقي فرموده‌اند كه نشانه شناخت دقيق رفتارهاي دشمن است. ايشان فرمودند: «جبهه مخالف ما و در راس آنها آمريكا از روي لجبازي نمي‌خواهند موضوع هسته‌اي ايران حل شود.»
نمونه اعلاي اين لجبازي همين تحريم‌هاي يك سويه، يكجانبه و خصمانه اخير است. همچنين رهبر معظم انقلاب در تحليل اين لجبازي فرمودند: «هدف آمريكا از تهديد،‌ فشار و خسته كردن مردم براي تغيير نظام است... تجربه ملت ايران نشان داده است آن كه در اين راه پيروز است ملت ايران است و اوست كه به دشمنان خود سيلي خواهد زد.» وزير خزانه‌داري آمريكا كه نقش فرماندهي تحريم را به عهده دارد اظهار اميدواري كرده است كه تحريم‌هاي جديد كارساز خواهد بود. جيكوب ليو وزير خزانه‌داري آمريكا تهديد كرده است؛ «براي جهان بهتر خواهد بود كه تحريم‌ها عليه ايران را عمل كند چرا كه راهكارهاي جايگزين مانند راه حل نظامي براي ايران و دنيا بدتر خواهد بود.» او عمق كينه و دشمني با ملت ايران را در اين موضع نشان داده است و در قالب يك ژنرال، جهان و ايران را تهديد به حمله نظامي كرده است. در اين خصوص خطاب به آمريكايي‌ها و نيز منتخب ملت، بد نيست مطالبي گفته شود؛
1- اين آرزوي هر ايراني است كه روزي در نبردي شركت كند كه آن سوي نبرد، آمريكايي‌ها، انگليسي‌ها و صهيونيست‌ها باشند. امروزه در ايران ميليون‌ها انگشت روي ماشه شليك قرار دارد و منتظر فرمان فرمانده كل قوا هستند و هيچ‌كس نمي‌تواند بي‌تابي آنها را در برق نگاه رزمندگان اسلام انكار كند.
وقتي جنگ 33 روزه رخ داد قلب 75 ميليون ايراني با رزمندگان حزب‌الله در لحظه لحظه نبرد همراهي مي‌كرد و به همين دليل شكست فاحشي به دشمن تحميل شد. حال آنكه حزب‌الله يك گردان از ارتش 75 ميليوني ايران در مرز اسرائيل است. در ايران ده‌ها لشكر آماده در هوا، زمين و دريا گوش به زنگ فرمان حمله هستند و مشتاقانه در انتظار لحظه‌اي هستند كه اگر بكشند پيروز هستند و اگر كشته شوند پيروزتر. بنابراين جناب جيكوب ليو وزير خزانه‌داري آمريكا ملت ما را از حمله نظامي نترساند. همان‌طور كه نامش يك نام فانتزي است!
2- تحريم‌هاي فلج‌كننده و شكننده آنها تاكنون چه كرده است كه تحريم‌هاي بعدي بكند؟ هر كس كه چشم بينا و گوش شنوا و پايي استوار داشته باشد مي‌تواند سري به بازارهاي ايراني در تهران و سراسر كشور بزند و آثار اين تحريم‌ها را ملاحظه كند. نشاطي كه مردم از داد و ستد و زندگي عادي در امور اقتصادي دارند اگر بيشتر از گذشته نباشد كمتر نيست.
ايران نه عراق است، نه افغانستان! ايران نه تركيه است نه پاكستان! ايران نه همانند جمهوري‌هاي تازه استقلال يافته شوروي است و نه همانند شيخ‌نشين‌هاي خليج‌فارس. ايران كمترين وابستگي اقتصادي به اروپا و آمريكا را دارد و نيازهاي خود را با همت ملت خود و با راهبرد اقتصاد مقاومتي مي‌تواند رفع كند.
كار تحريم‌ها كه برخلاف حقوق بين‌الملل و به طور يكجانبه دارد اعمال مي‌شود ابلهانه‌ترين تصميم براي تحقير ملت ايران است. ملت ايران به اين تحقير در وقت خود پاسخ مي‌دهد.
3- اعمال تحريم‌هاي جديد قبل از اينكه يك پيام براي ملت ايران باشد يك پيام خصومت‌آميز به منتخب ملت ايران است. چون ملت در گذشته از اين پيام‌ها زياد دريافت كرده و پاسخ آن را هم داده است. اما منتخب ملت جناب حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني بايد اين پيام را دريافت كند و پاسخ قاطع آن را هم بدهد. طبيعي است اولين پاسخ، تدارك خلق حماسه اقتصادي با راهبرد اقتصاد مقاومتي است. ملت ايران هيچ‌گاه زير بار ننگ تسليم در برابر عربده‌جويي‌هاي آمريكا نمي‌رود.
دولت جديد در عملياتي كردن راهبرد سياست خارجي خود با اتكا به راي ملت و همراهي نخبگان كه اكنون به صورت وحدت تجلي يافته بايد پاسخ دندان‌شكني به اقدامات جديد آمريكا بدهد. و اين پاسخ بايد در اولين نشست با 1+5 بازتاب جهاني داشته باشد. اگر پاسخ اوليه حتي قبل از مراسم تنفيذ و تحليف صورت بگيرد بهتر است، چون آمريكايي‌ها حساب كار به دستشان مي‌آيد و مي‌فهمند در دور جديد كمتر از تهديد و عربده‌جويي استفاده كنند و اگر مي‌خواهند به نتيجه برسند بايد در مسير عقلانيت و اعتدال حركت كنند.

۱۳۹۲/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...