نسخه چاپی

اعتدال از منظر علامه مصباح ‌یزدی‌

عکس خبري -اعتدال از منظر علامه مصباح ‌يزدي‌

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه معرفت‌شناسی اصل گمشده مكاتب فكری امروزی به شمار می‌رود گفت: اعتدال و عدالت امروز به عنوان اصل مهم ارزش‌های اخلاقی مطرح است.

آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی جمعه شب در مراسم افتتاحیه طرح ولایت نخبگان در محل هتل میثاق مشهد اظهار کرد:‌ خدا را شکر می‌کنم که امروز در مجاورت مضجع شریف رضوی و در میان استعدادهای درخشان و نخبه حضور دارم.

به گزارش نما به نقل از فارس، وی افزود:‌ انسان دارای خواسته‌ها و نیازهای متعددی است که برخی از این مفاهیم از ابتدای زندگی در وجود انسان نهادینه می‌شود؛ از این اخلاق‌ها و رفتارها در علم روان‌شناسی با عنوان مفاهیم انتزاعی یاد می‌شود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه عدالت و اعتدال اصل مهم ارزش‌های اخلاقی است، خاطرنشان کرد:‌ مفاهیمی چون عدالت و اعتدال و تعادل که هم‌خانواده هستند نیز با عنوان مفاهیمی ارزشی در زمره مفاهیم انتزاعی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: مفهومی چون اعتدال باید به شکل دقیق حد وسط و افراط و تفریط آن مشخص شود، البته این مسئله نیز از مباحث فلسفی بوده که از زمان ارسطو و تاکنون در دانشگاه‌های مختلف دنیا بر سر آن بحث و جنجال است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: حد اعتدال به عنوان مفهومی ارزشی در تمام طول تاریخ ذهن بشر را به خود مشغول کرده و سئوال اینجاست که مبدأ و منتهای این مفهوم ارزشی را باید از کجا احصا کنیم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه برای دستیابی به مفهومی چون اعتدال و عدالت و دیگر مفاهیم ارزشی باید کمال و سعادت را تعریف کنیم اذعان کرد: برای دست یافتن به پاسخ‌هایی چون تعریف حد اعتدال و عدالت باید به چند نکته توجه کنیم، در برخی موارد حد اعتدال نسبت به شرایط جامعه تعریف می‌شود و برخی نیز اعتدال را با توجه به حقایق ثابت در جهان هستی تعریف می‌کنند.

وی یادآور شد:‌ معرفت‌شناسی اصل مهمی در هدفمندسازی زندگی انسان‌ها در طول تاریخ بشر و رسیدن آنان به کمال و سعادت بوده و مسئله مهم این است که انسان امروزی از اصل معرفت‌شناسی برای رسیدن به کمال استفاده کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه معرفت‌شناسی اصل گمشده مکاتب امروزی به شمار می‌رود، تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که در مدرنیته‌ترین دانشگاه‌های غرب بر سر مباحثی چون کمال و سعادت آدمی، اصل عقل و معرفت را زیر سئوال می‌برند.

وی ادامه داد:‌ این مسئله نشان‌دهنده این است که در مکاتب فکری فعلی، اصل معرفت‌شناسی زیر سئوال رفته و به عنوان حلقه گمشده‌ای مطرح است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی راه رسیدن به کمال و سعادت را معرفت‌شناسی انسان‌ها توصیف کرد و یادآور شد: اگر انسان به شکل هدفمند زندگی و هدفمند به سعادت و تکامل خویش نگاه کند به منزله درختی با ریشه‌های محکم است که هر لحظه بیش از گذشته بارور می‌شود.

به گفته عضو مجلس خبرگان رهبری رسیدن به سعادت و کمال توسط نقش فردی و اجتماعی انسان‌ها چه در جامعه و چه در خویشتن افراد صورت می‌گیرد.

۱۳۹۲/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...