نسخه چاپی

كشف واكسن جدید مقابله با بیماری دیابت نوع یك

پژوهشگران در بخش عصب شناسی دانشگاه « استنفورد » می گویند واكسن جدیدی را كشف كرده اند كه می تواند بخشی از مشكلات افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع یك را برطرف كند.

به گزارش نما تحقيقات اوليه نشان داده است که استفاده از اين واکسن نمی تواند نياز بيماران به تزريق انسولين مورد نياز را برطرف کند ولی توليد انسولين در بدن افراد را افزايش می دهد و از اين طريق از بروز پيچيده ترين و دردناک ترين عوارض اين بيماری جلوگيری خواهد کرد.

به نوشته وب سايت « هلث ری» اين دارو برخلاف واکسن های معمول در درمان بيماريهايی مثل فلج اطفال و يا آنفولانزا که فعاليت بخش ايمنی بدن را تشديد می کنند، بخشی از واکنش های سيستم ايمنی بدن را کاهش می دهد. پژوهشگران در تحقيقات خود توانسته اند بخش مشخصی از سيستم ايمنی بدن را شناسايی کنند که مربوط به بيماری ديابت نوع يک است.

دکتر « لارنس اسينمن» از مسئولان اين تحقيقات می گويد:« ما بدون اينکه به ساير بخشهای ايمنی بدن صدمه بزنيم توانستيم سلولهای ياغی و مزاحمی که به بخش توليد انسولين در بدن حمله می کنند را از بين ببريم . وقتی که حملات اين سلولها کاهش يابد بدن می تواند برای مقابله با ديابت انسولين بيشتری توليد کند.»

ماده انسولين که توسط بخشی از سلولهای لوزالمعده توليد می شود برای سوخت و ساز بدن و به خصوص هضم نشاسته ها بسيار ضروری است و کمبود آن می تواند موجب مرگ افراد شود. به همين خاطر افراد مبتلا به بيماری ديابت به تزريق انسولين نياز دارند.

اين واکسن طوری ساخته شده که بخشی از دی ان ای سيستم دفاعی بدن را تغيير می دهد و مانع از ارسال پيامهايی می شود که سلولهای توليد انسولين را نابود می کنند.

پژوهشگران اين تحقيقات را طی پنج سال گذشته در مورد هشتاد داوطلب مبتلا به بيماری ديابت نوع يک انجام داده اند. سنجش ميزان توليد انسولين در بدن کار بسيار دشواری است و به همين خاطر پژوهشگران در مورد اين داوطلبان ميزان ماده ديگری به نام C-peptide را اندازه گيری کردند.

نتايج تحقيقات نشان داد که تحت تاثير استفاده از اين واکسن ميزان اين ماده در بدن داوطلبان رو به افزايش گذاشت که می تواند نشانه ای از افزايش توليد انسولين تلقی شود. در عين حال پژوهشگران تقريبا مطمئن هستند که افزايش ماده C-peptide در بدن بيماران بخشی از دشوارترين عوارض بيماری ديابت مثل نارسايی در چشم، مشکل کليه ها و نارساييهای قلبی را کاهش می دهد.

دکتر اسينمن مسئول اين تحقيقات می گويد که طی سال آينده دور بعدی تحقيقات بالينی در مورد اين واکسن انجام خواهد شد.

ساير کارشناسان بيماری ديابت هشدار می دهند که واکنش سيستم دفاعی بدن به بيماری ديابت نوع يک بسيار پيچيده و ناشناخته است بنابراين هنوز برای اميدوار شدن به اين واکسن بسيار زود است. در عين حال به دليل تاثير گذاری اين واکسن روی دی ان ای سيستم دفاعی بدن بايد آزمايشهای بيشتر و دقيق تری در مودر آن انجام شود تا از سلامت آن مطمئن شويم.
منبع: بولتن

۱۳۹۲/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...