نسخه چاپی

عربستان، انتقام مبارك را از اخوان گرفت

یك پایگاه خبری صهیونیستی، سقوط مرسی را به مثابه كودتای نظامیان مصر به پشتیبانی عربستان و سازمان اطلاعات كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر ضد اخوان المسلمین مصر دانست و آن را "انتقام عربستان از براندازی حسنی مبارك" توسط دولت اوباما توصیف كرد.

به گزارش نما به نقل از العالم، پایگاه خبری "دبکا" درباره نوشت: عربستان و امارات، با تمام قدرت به حمایت مالی از ژنرال های مصر همت گماشتند تا بتوانند نفوذ و سلطه خود را بر مصر بگسترند، زیرا نتوانسته بودند در کشورهایی نظیر لیبی که در آن ها انقلاب صورت گرفته است، سلطه یابند به همین سبب، مصر را به عنوان سرسلسله کشورهای انقلابی هدف قرار گرفتند.

به نوشته این سایت صهیونیستی، عربستان و امارات برای رسیدن به هدف خود، عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر و فرمانده ارتش را به عنوان رهبر کودتا برگزیدند و او را به خود وابسته ساختند.

سایت "دبکا" درباره علت تعهداتی که السیسی به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و عربستان به گردن دارد، به نقل از "منابع خاورمیانه ای" نوشت: حتی اگر آمریکا کمک های مالی که سالانه به مصر می دهد (معادل 1.3 میلیارد دلار) را قطع کند، آمریکا و امارات، کسری بودجه را جبران خواهند کرد و کمک هایی به مردم مصر خواهند کرد تا مردم گمان کنند مشکلات مالی شان حل شده است. به همین سبب کویت و بحرین و دیگر کشورهای عربی به سرعت به تزریق کمک های مالی به مصر پرداختند.

به گفته این منابع، عربستان و امارات تعهد کرده اند که معادل تعهدات مالی که قطر در سال گذشته به خزانه اخوان المسلمین واریز کرده است، سالانه به مصر کمک کنند که این مبلغ بالغ بر 13 میلیارد دلار می شود.

به نوشته "دبکا"، به همین سبب است که باراک اوباما، روز پنج شنبه در 4 جولای از براندازی رئیس جمهور مصر و متوقف کردن عمل به قانون اساسی ابراز نگرانی کرد و از ارتش خواست که حکومت را به غیرنظامیان بازگردانند، بدون این که آن ها را به کودتا متهم کند و بر ضرورت خودداری از بازداشت مرسی و هوادارانش تاکید کرد.

اوباما همچنین صبح روز پنج شنبه به همه دیپلمات های آمریکایی و خانواده هایشان دستور ترک قاهره را داد و سفارت این کشور تنها با چند نیروی تشریفاتی ویژه اوضاع فوق العاده، خالی ماند.

پایگاه خبری صهیونیستی دبکا، براندازی نظام مرسی را به مثابه موفقیت ملک عبدالله پادشاه عربستان در انتقامجویی از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قلمداد؛ و ادعا کرد: حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق مصر که بر اثر انقلاب 2011 سقوط کرد، با حمایت اوباما از قدرت به زیر کشیده شده بود و این مساله خشم پادشاه عربستان را برانگیخت، زیرا مبارک دوست او بود.

دبکا، دخالت عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در براندازی نظام و تغییر دولت را همچنین به مثابه پدید آمدن مرحله ای جدید از مراحل انقلاب های عربی در خاورمیانه دانست و نوشت: برای نخستین بار است که مجموعه ای از دولت های عربی مرتبط و وابسته به آمریکا، رأساً و بدون اجازه آمریکا اقدامی انجام می دهند تا خلاء به وجود آمده از ناتوانی آمریکا در پیگیری مستقیم طرح های آمریکا در جنگ داخلی در سوریه یا اقدامات ضد ایرانی را پر کنند.

این پایگاه خبری اسرائیلی، برچیده شدن حکومت اخوان را تأمین کننده امنیت اسرائیل و نگرانی حماس دانست که "از شاخه های اخوان المسلمین به شمار می رود".

در هر صورت تنها سئوالی که در این میان باقی می ماند این است که آیا عربستان و امارات به حمایت از السیسی به عنوان مرد شماره یک مصر ادامه خواهند داد و اموال وعده داده شده برای نجات اقتصاد مصر را اختصاص می دهند؟

۱۳۹۲/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...