نسخه چاپی

مرسی و تخریب تونل‌های حماس

مرسی عملا هیچ اقدامی برای جلوگیری از تخریب تونل‌های انتقال كالای حماس نكرد بلكه به اندازه‌ای این تونل‌ها در دوران مرسی تخریب شد كه نیروهای مبارك خواب آن را هم نمی‌دیدند.

به گزارش نما به نقل از فارس، نشریه آمریکایی فارین پالیسی در ضمن گزارشی به قلم «اورن کسلر» اذعان کرده است که محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر که خود از اعضای سابق اخوان‌المسلمین محسوب می‌شد، به‌حدی تونل‌های انتقال کالا به نوار غزه را تخریب کرد که نیروهای حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر، در خواب هم نمی‌دیدند.

بنابراین گزارش، یکی از نگرانی‌های اسرائیل این بود دولت اخوان‌المسلمین مطلوب جنبش حماس باشد – حماس شاخه اخوان‌المسلمین در فلسطین است – اما مرسی عملا هیچ اقدامی برای جلوگیری از تخریب تونل‌های انتقال کالای حماس نکرد بلکه به اندازه‌ای این تونل‌ها در دوران مرسی تخریب شد که نیروهای مبارک خواب آن را هم نمی‌دیدند. این برای اسرائیل «هدیه خداوند» بود.

تونل‌های مزبور نه‌تنها برای انتقال مواد مورد نیاز مردم بلکه برای انتقال سلاح نیز استفاده می‌شدند.

از سوی دیگر، دولت مرسی به سرکوب شدید نیروهای جهادی در شبه‌جزیره سینا پرداخت. این اقدام در منطقه‌ای صورت گرفت که 3 برابر فلسطین اشغالی وسعت اما تنها 500 هزار جمعیت دارد. بدوی‌های ساکن این منطقه به‌صورت سنتی دارای نوعی خودمختاری غیررسمی از قاهره هستند.

نکته دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده این است که تنها چند روز پس از سرنگونی دولت مرسی، بار دیگر نیروهای جهادی در منطقه سینا فعال شده‌اند. روز جمعه، 5 جولای، 6 سرباز مصری در این منطقه به‌دست نیروهای جهادی به قتل رسیدند. واکنش ارتش به این اقدام، اعلام حکومت نظامی در منطقه و بستن مرز رفح بود. برای اسرائیل، صحرای سینا بار دیگر در آتش می‌سوزد.

این گزارش تصریح می‌کند که حتی اگر ارتش مصر بتواند آتش را در سینا خاموش کند، در مصر آتش‌هایی وجود دارند که داغ‌تر از آن هستند که بتوان خاموششان کرد. مشکلات اقتصادی مصر یکی از آنهاست. مصر که در زمان امپراطوری روم بزرگ‌ترین تولیدکننده نان در این امپراطوری بود، اکنون به بزرگ‌ترین واردکننده گندم در جهان بدل شده است. از سوی دیگر اسلام سیاسی هم در مصر ریشه دوانده است.

در شرایطی که درآمد مصر از جهان‌گردی کاهش یافته است و سرمایه‌گذاری خارجی چندانی هم در مصر به چشم نمی‌خورد، خود مصری‌ها هم در حال بیرون بردن سرمایه‌های خود از این کشور هستند.

در شرایطی که طرفداران و مخالفان مرسی در خیابان‌های مصر درگیر شده‌اند، اسرائیل می‌داند که حمایتش از هر یک از طرف‌ها به ضرر آن تمام خواهد شد چون چرا که مصری‌ها دوست ندارند دست صهیونیست‌ها را پشت سر هیچ جریانی ببینند.

یکی از وزرای سابق اسرائیل در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل تصریح کرده است که «منفعت روشن اسرائیل در ثبات مصر است، شرایطی که برای غرب و ایالات متحده نیز مطلوب است. همچنین مصر نباید اجازه دهد که تندروی مذهبی این کشور را فراگیرد.»

وی تاکید می‌کند که خبر بازگشت ارتش به قدرت که قادر به ایجاد ثبات است، خبر خوبی برای اسرائیل است.

۱۳۹۲/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...