نسخه چاپی

شوراي سياست خارجي آمريكا:

ابزارهای ایران برای تهدید واشنگتن چیست؟


یلان برمن معاون شورای سیاست خارجی آمریکا در این گزارش به برسی زوایای این نکته پرداخته که ایران از چه راههایی می تواند تهدیدی برای آمریکا محسوب شود.

به گزارش اشراف، دیفنس نیوز نوشت: پیشرفت‌ها ایران را به یک تهدید بین‌المللی حقیقی تبدیل می‌کند.

در این گزارش آمده است: آیا ایران تهدیدی مستقیم برای کشور آمریکا محسوب می‌شود؟ سال‌ها است که چندین سیاست گذار در واشنگتن از این اندیشه به آرامش می‌رسند که مهم نیست ایران و برنامه هسته‌ای‌اش چه چالش دشواری پیش روی آنها قرار می‌دهد، مهم این است که ایران توانایی آن را ندارد که خطری برای آمریکا ایجاد کند.

با این حال، حفظ این وهم روز به روز دشوارتر می‌شود. نگاهی به تازه‌ترین ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدهای احتمالی سراسر جهان که اواخر ماه ژانویه بطور علنی به کنگره این کشور ارائه شد، بیندازید. این ارزیابی که "جیمز کلاپر" (James Clapper) مدیر "اطلاعات ملی" (National Intelligence) آمریکا برای "کمیسیون منتخب سنا در زمینه اطلاعات" تهیه کرده، آشکارترین دلالت بر این مسئله تا به امروز است که ایران دست‌کم در سه زمینه تهدیدی مستقیم برای آمریکا ایجاد می‌کند.

• آمریکای لاتین. در سال‌های اخیر، ایران توجه و فعالیتی چشمگیر در کشورهای واقع در جنوب مرز آمریکا داشته است. همکاری استراتژیک پرجنب و جوش ایران با رژیم هوگو چاوز در ونزوئلا توجه عمده رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. با این حال، ایران پیشرفت‌های روزافزونی در برقراری رابطه با سایر کشورهای این منطقه، ازجمله بولیوی، اکوادور و سراسر نواحی دارای تجارت آزاد نسبتاً بی‌قانون این منطقه نیز داشته است.

دلایل علاقه ایران به این منطقه، کاربردی است. کشورهای آمریکای لاتین که لبریز از نفرت از آمریکا و حکومت‌داری ضعیف هستند، متحدانی منطقی برای ایران به شمار می‌آیند که به دنبال فرار از انزوای سیاسی و اقتصادی ناشی از تحریم‌های روزافزون بین‌المللی است. همین ویژگی‌ها، این کشورها را به خاکی حاصل خیز برای ایدئولوژی افراطی و تجددطلب ایران و همچنین حضور نامتقارن روزافزون این کشور در نیم‌کره غربی تبدیل کرده است.

نتیجه مخرب این نفوذ اکتبر پیش آشکار شد که سازمان‌های اجرای قانون آمریکا توطئه ایران برای ترور فرستاده عربستان سعودی به آمریکا در یک غذاخوری مجلل در واشنگتن را خنثی کردند. این توطئه در صورت وقوع به مرگ ده‌ها غیرنظامی در چشمگیرترین حمله تروریستی در خاک آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر منجر می شد.

در ادامه آمده است: پایه‌ریزی این فعالیت به تغییری چشمگیر در محاسبات استراتژیک ایران انجامیده است. همان طور که کلاپر اشاره می‌کند، "مقامات ایران، احتمالاً محاسبات خود را تغییر داده و اکنون به حمله به آمریکا تمایل دارند".

• جنگ سایبری. در دو سال گذشته، برنامه هسته‌ای ایران دستخوش دست‌کم دو حمله نامتقارن عمده ازسوی منابع خارجی به صورت نرم‌افزار مخرب استاکسنت و به دنبال آن "دوگو" (Duqu) شده است. رهبری ایران در پاسخ به این حملات سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در زمینه جنگ سایبری کرده است. در سال پیش، ایران تشکیل یک مرکز فرماندهی اختصاصی را تحت نظارت وزارت اطلاعات و فناوری اطلاعات کشور اعلام کرده و برنامه‌ای با ارزش تقریبی یک میلیارد دلار برای تقویت قابلیت‌های دفاع سایبری و حمله سایبری خود که نتایج چشمگیری نیز به دنبال داشته، اجرا کرده است.

کلاپر به قانونگذاران آمریکایی هشدار داد: "عملیات‌های اطلاعاتی ایران علیه آمریکا، ازجمله توانایی‌های سایبری این کشور، هم از نظر عمق و هم پیچیدگی بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است".

علاوه بر این، شواهدی دال بر این امر وجود دارد که این قابلیت‌های روبه‌رشد، علیه آمریکا نشانه گرفته شده‌اند. یک کارشناس امنیت زیرساختی در این باره می‌گوید: حرف و حدیث ایران روز به روز بیشتر می‌شود؛ هدف آنها واضح‌تر و علناً پخش می‌شود.

به عبارت دیگر، ایران روز به روز بیشتر به جنگ سایبری به عنوان تاکتیکی بالقوه در رویارویی آشکار خود با غرب می‌نگرد و احتمال دارد در مناقشات آتی از آن علیه آمریکا استفاده کند.

• موشک‌های بالیستیک. هنگامی که دولت اوباما اجرای استراتژی دفاع موشکی آمریکا را در سپتامبر 2011 اعلام کرد، "رویکرد تطبیق مرحله‌ای" خود را بر اساس این عقیده قرار داد که ایران فاصله بسیار زیادی با دستیابی به قابلیت موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما دارد. بنابراین، اولویت باید به دفاع از متحدان آمریکا در خارج از این کشور داده شود، نه به خاک آمریکا.

با این حال، این عقیده هم دیگر رنگی از حقیقت ندارد.

در ارزیابی اطلاعاتی جدید آمریکا از ایران چنین آمده است: "ایران هم‌اکنون بزرگ‌ترین انبار موشک‌های بالیستیک در خاورمیانه را دارد و درحال گسترش مقیاس، دامنه و توانایی نیروی این موشک‌ها است که بسیاری از آنها ذاتاً توانایی حمل محموله هسته‌ای را دارند.

این گفته در واقع کتمان حقیقت است. همان طور که "یوزی رابین" (Uzi Rubin) یکی از برجسته‌ترین کارشناسان موشک‌های بالیستیک در جهان به حاضرین در "بنیاد دفاع از دموکراسی" (Foundation for Defense of Democracies) در واشنگتن گفت، "ایران هم‌اکنون به موشک قاره‌پیما دست یافته یا به زودی دست خواهد یافت".

به گفته رابین، ایران امروزه برنامه بالیستیکی بسیار قوی با نیروهای کارآمد و تامین مالی مناسب در اختیار دارد و پیشرفت چشمگیری به سوی دستیابی به قابلیت موشک‌های قاره‌پیما ازطریق آزمایش‌های موشکی دوربرد، زیرساخت مهندسی گسترده و کار قابل ملاحظه بر دوام و دامنه موشک‌ها داشته است.

نیاز به گفتن نیست که این پیشرفت‌ها ایران را به یک تهدید بین‌المللی حقیقی تبدیل می‌کند.

در پایان به این نکته پرداخته شده که: از آغاز سال جاری، مقامات آمریکایی تلاش خود برای منحرف کردن مسیر ایران به سمت بمب اتمی ازطریق اعمال فشار اقتصادی بر بانک مرکزی ایران و توانایی رژیم این کشور برای اعمال تجارت الکترونیک را چند برابر کرده‌اند. با این حال، آمریکا تاکنون توجه چندانی به چالش بدیهی‌تری که توانایی روزافزون ایران برای تهدید خاک آمریکا ایجاد می‌کند، نکرده است.

از آنجا که اکنون دیگر واضح است که خطر ایران برای آمریکا واضح و علنی است، مقامات آمریکایی باید توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.

۱۳۹۱/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...