نسخه چاپی

حقایق شگفت‌انگیز درباره دوقلوها/ شمار دوقلوها رو به افزایش است

دوقلوهای همسان دارای ژن‌های دقیقا مشابه هستند، اما شخصیت‌های‌شان در اغلب موارد اندكی متفاوت است- حتی هنگامی كه با شیوه مشابهی بار آمده باشند.

به گزارش نما، پژوهشگران معتقدند که این تفاوت به علت تاثیر عوامل محیطی است که بر شکل بروز ژن‌ها تاثیر می‌گذارد- فرآیندی که به آن اپی‌ژنتیک می‌گویند.

حتی دوقلوهای همسانی که در محیط مشابهی بزگ شده‌اند، ممکن است با حوادث متفاوتی در زندگی روبرو شوند، رژیم غذایی متفاوتی داشته باشند و به بیماری‌های متفاوتی دچار شوند.

در واقع، گوناگونی‌های اپی‌ژنتیکی ممکن است توضیح‌دهنده این پدیده باشد که چرا یکی از دوقلوهای همسان به بیماری مانند سرطان پستان مبتلا می‌شود، و دیگری این بیماری را نمی‌گیرد.

یک بررسی که نتایج آن در جورنال ساینس منتشر شده است نشان می‌دهد که موش‌های دوقلو ممکن است شخصیت‌های متفاوتی از خود نشان دهند، زیرا که محیط هم بر رفتارشان و هم بر رشد عصبی‌شان تاثیر می‌گذارد.

**دوقلوهای "تصویر آینه‌ای"

هنگامی یک تخمک لقاح‌یافته دیرتر از حد معمول در مرحله رویانی به دو بخش تقسیم می‌شود، "دوقلوهای تصویرآینه‌ای" (mirror-stage twins) نتیجه می‌شوند. در این دوقلوها برخی از خصوصیات جسمی به طور مشخصی معکوس هستند- و برای همین است که نام "تصویر آینه‌ای" به آنها داده شده است.

برای مثال در جفت دوقلو یکی راست‌دست و دیگری چپ‌دست است، یا ویژگی‌های معینی در چهره برای مثال خال‌ها یا کک و مک‌ها بر در دو طرف مخالف صورت قرار داشته باشند.

دوقلوها ممکن است به زبان خاص خودشان صحبت کنند

دوقلوها واقعا ممکن است زبان خاص خودشان را خلق کنند که برای دیگران غیرقابل‌ فهم است. در واقع یک بررسی منتشر شده در جورنال انستیتوی زبان‌شناسی عمومی نشان می‌دهد که تا 40 درصد دوقلوها زبان‌های خودساخته دارند، گرچه اغلب استفاده از این زبان را برای مدت طولانی ادامه نمی‌دهند.

این زبان به طور معمول شامل برخی از کلمات ابداعی و چند عبارت مبتنی برصدا، و شکل تغییریافته‌ای از زبان بزرگسالان است. این پدیده منحصر به دوقلوها نیست، بلکه می‌تواند در میان خواهر و برادران غیردوقلوی صمیمی هم شکل بگیرد.

**دوقلوهای همسان اثر انگشت متفاوت دارند

گرچه برخی از مارپیچ‌ها، حلقه‌ها و ستیغ‌های بر روی پوست انگشتان دوقلوهای همسان شبیه یکدیگر است، یک بررسی مروری اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد، جزئیات این اشکال با هم متفاوتند.

حتی دوقلوهایی که از یک سلول تخم به وجود آمده‌اند، در موقعیت‌های متفاوتی در رحم قرار می‌گیرند، همین قرارگیری در جاهای گوناگون کافی است که این تفاوت را ایجاد کند.

**شمار دوقلوها رو به افزایش است

پژوهشی که مرکز ملی آمار بهداشتی آمریکا انجام داده است، نشان می‌دهد شمار دوقلوها در این کشور در حال افزایش است. میزان تولد دوقلو از سال 1980 تا سال 2009 به میزان شگفت‌آور 76 درصد افزایش یافته است. در 1980 از هر 53 تولد فقط یک مورد دوقلو بود، در حالیکه این رقم در 2009 به میزان یک در 30 رسیده است.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل در این افزایش استفاده از درمان‌های ناباروری باشد. به علاوه زنانی که بالای 30 سال هستند با احتمال بیشتری ممکن است دوقلو بزایند، و شمار زنانی در این فاصله سنی زایمان می‌کنند، در حال افزایش بوده است.

سگ‌ها می‌توانند بین دوقلوهای همسان فرق بگذارند

گرچه برای انسان‌ها فرق گذاشتن میان دوقلوهای همسان مشکل است، یک بررسی نشان می‌دهد سگ‌های ژرمن شپرد به طور خاص تعلیم‌دیده می توانند، تفاوت بوهای دوقلوهای همسان و ناهمسان را دریابند. این امر حتی هنگامی این خواهران و برادران غذای مشابهی می‌خورند و در خانه مشابهی زندگی می‌کنند، نیز صادق است.

سگ‌های مورد استفاده در این بررسی برای سگ‌های تعلیم‌دیده پلیس بودند که به طور خاص برای شناسایی بوی افراد مظنون تربیت شده بودند. این بررسی بر روی دوقلوهای بالای پنج سال انجام شد؛ فعلا معلوم نیست که آیا میان دوقلوهای همسان کمتر از پنج سال بر مبنای بوهای‌شان می‌توان تفاوت گذاشت یا نه.

**زنان قدبلند با احتمال بیشتری ممکن است دوقلو بزایند

یک بررسی انجام شده بوسیله یک متخصص زایمان در آمریکا به مقایسه قد زنانی که دوقلو یا سه‌قلو زاییده‌اند با قد میانگین زنان آمریکایی پرداخت و دریافت که زنان قدبلندتر با احتمالی بیشتری ممکن است نوزادان دوقلو به دنیا بیاورند.

علت؟ دانشمندان حدس می‌زنند که علت این پدیده به یک فاکتور رشد شبه‌انسولینی مربوط باشد؛ این پروتئین هم با درصد بالاتر تولد دوقلوها و هم با افزایش طول قد ارتباط دارد، زیرا رشد برخی از سلول‌های استخوانی را تحریک می‌کند.

۱۳۹۲/۴/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...