نسخه چاپی

رهبر انقلاب در سومين نشست انديشه هاي راهبردي:

زن و خانواده از مسائل درجه یك كشور

رهبر معظم انقلاب با تأكید بر اینكه مسئله زن و خانواده از مسائل درجه یك كشور است، نگاه غرب به زن را گمراهی و ضلالتی عمیق و بزرگترین اهانت و ضربه به كرامت زن برشمردند.

به گزارش نمانيوز به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، صدها تن از انديشمندان، نخبگان، اساتيد حوزه و دانشگاه، پژوهشگران و مؤلفان آثار علمي، همراه با حضرت آيت‌الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي، شب‌گذشته در سومين نشست انديشه هاي راهبردي جمهوري اسلامي، به تعامل فکري و بررسي ابعاد مختلف موضوع زن و خانواده پرداختند.

هدف از نشست هاي انديشه هاي راهبردي که دو جلسه قبلي آن با موضوع «الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت» و «عدالت» برگزار شده است، ايجاد فضايي علمي و تخصصي براي تضارب آرا و انديشه ها در جهت ايجاد گفتمان علمي و کاربردي و تصميم سازي درباره موضوعات راهبردي و مورد نياز کشور است.

در اين نشست 4 ساعته 10 نفر از صاحب نظراني که مقالات و پژوهشهاي آنان از ميان 188 مقاله ي رسيده به دبيرخانه نشست، به عنوان آثار برتر شناخته شده، به بيان ديدگاه‌ها و طرح نظريات خود پرداختند.

بعد از ارائه مقالات علمي، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي، در سخناني، هدف از برگزاري سلسله نشست هاي انديشه هاي راهبردي با نخبگان و انديشمندان را، تبادل نظر عالمانه به منظور ايجاد زمينه استفاده از ديدگاههاي مختلف علمي و دستيابي به يک انديشه صحيح و جامع به عنوان قاعده ي برنامه ريزي و اجرا دانستند و تأکيد کردند: دستاورد اين نشست ها که در موضوعات اساسي ادامه خواهد يافت، بايد متين، عميق، ماندگار و قابل عرضه و دفاع باشد.

ايشان خاطرنشان کردند: درخصوص مباحث مطرح شده در دو نشست قبلي، کارهاي خوبي انجام گرفته است و با جديت نيز پيگيري مي شود.

رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه مسئله زن و خانواده از مسائل درجه يک کشور است، افزودند: در خصوص زن و خانواده، منابع و تعاليم اسلاميِ برجسته و متقني وجود دارد که بايد پس از تئوريزه شدن، به‌صورت نظريه هاي قابل استفاده، در اختيار همه قرار گيرد.

حضرت آيت الله خامنه اي، نقش و سهم بانوان در نظام اسلامي را ممتاز و بي بديل دانستند و خاطرنشان کردند: نقش بانوان در دوران مبارزه، پيروزي انقلاب اسلامي، بعد از انقلاب بويژه دوره بسيار سخت دفاع مقدس و در عرصه هاي مختلف، نقشي مؤثر، ممتاز و بي جايگزين است که با هيچ معياري قابل اندازه گيري نيست.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اولين کسي که نقش و جايگاه ممتاز بانوان را درک کرد و زمينه ساز نقش آفريني برجسته زنان در عرصه هاي مختلف شد، امام بزرگوار بود، همچنان که آن امام، اولين کسي بود که جايگاه مردم و تأثير حضور آنان را درک کرد.

حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: امام (ره) قدر مردم را دانست، توانايي‌هاي آنان را شناخت و با تکيه بر همين شناخت، به آنان اعتماد کرد و مردم نيز به فراخوان امام (ره) در عرصه هاي مختلف پاسخ دادند و همه قشرها، در هر عرصه اي که نياز بود، جانانه وارد شدند که اين حضور آگاهانه و ضروري، همچنان ادامه دارد.

ايشان با تأکيد بر اينکه کشور همواره به حضور زنان در مجموعه حضور ملي، نيازمند است، خاطرنشان کردند: بر همين اساس بايد براي حفظ ظرفيت بانوان در جامعه و نقش آفريني آنان، تلاش شود.

رهبر انقلاب اسلامي، دومين علت مهم ضرورت توجه به موضوع زن را، نقش اساسي و محوري زن در خانواده دانستند.

ايشان خاطرنشان کردند: در نگاه اسلام، خانواده پايه بسيار مهم و سلول اصلي جامعه است، به گونه اي که بدون بهره مندي از خانواده هاي «سالم، سرزنده و با نشاط»، امکان پيشرفت جامعه به خصوص پيشرفت فرهنگي وجود ندارد و اينگونه خانواده ها نيز بدون حضور زنان مؤمن و فهيم، شکل نمي گيرند و استمرار نمي يابند.

رهبر انقلاب، تمرکز دشمنان بر مقوله زن به عنوان يکي از مباني هجوم سياسي – تبليغاتي به نظام اسلامي را، سومين علت ضرورت توجه کامل به مقوله زن خواندند و افزودند: بايد با روشنگري در افکار عمومي مردم جهان، اجازه ندهيم اهداف سياستگذاران و برنامه ريزان غربي در «حمله به مباني اسلام در قبال زن»، محقق شود.

ايشان در همين زمينه به فرار زيرکانه غرب از ورود به مقوله خانواده اشاره و خاطرنشان کردند: غربي ها، بحث زن را با شدت مطرح مي کنند اما اسمي از خانواده نمي آورند چرا که بحث خانواده از نقاط ضعف بارز آنهاست.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به کارهاي فراوان بر زمين مانده در موضوع زن و خانواده تأکيد کردند: نظريه پردازي و گفتمان سازي در اين زمينه، نيازي حقيقي است که بايد مورد توجه روحانيون و انديشمندان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه قرار گيرد که البته نقش رسانه ها نيز در زمينه گفتمان سازي، بسيار مهم است.

حضرت آيت الله خامنه اي سرمايه گذاري پژوهشي و پرهيز از انفعال در «بررسي و نقد نظريات رايج دنيا در باب زن و خانواده را» دو پيش شرط نظريه پردازي در اين زمينه دانستند و افزودند: بايد با اتکاي به دارايي‌هاي فراوان علمي، در ميان مدت و درازمدت دهها نظريه و الگوي مترقي از اسلام استخراج و ارائه کرد.

ايشان، نگاه غرب به زن را گمراهي و ضلالتي عميق و بزرگترين اهانت و ضربه به کرامت زن برشمردند و افزودند: حتي افراطي ترين فمينيست‌ها نيز برخلاف تصورشان در حال زدن ضربه اي اساسي به «زن» هستند چرا که با ضايع کردن زن، او را به ابزاري براي شهوت راني مرد تبديل کرده اند و متأسفانه اين مسئله، در افکار عمومي غرب نيز پديده اي عادي و پذيرفته شده است.

رهبر انقلاب اسلامي نگاه اسلام به زن را فوق العاده متعالي خواندند و تأکيد کردند: در نگاه اساسي اسلام، زن از حيث انسان بودن هيچ فرقي با مرد ندارد و به استناد آيات قرآني، زن و مرد در مسير تعالي و قرب الهي، کاملاً يکسانند.

ايشان نگاه اسلام به خانواده را بسيار متعالي و جذاب برشمردند و خاطرنشان کردند: خيلي از مشکلات زنان مربوط به مسائل خانواده است که در اين زمينه خلاءهاي قانوني و خلاءهاي سنتي عجيب و فراواني داريم که اگر اين مسائل حل شود مشکلات براي زنان در اجتماع کاهش مي يابد و قابل تحمل مي شود.

رهبر انقلاب، جنسيت را در نگاه اسلام، امري ثانوي و عارضي خواندند و افزودند: مسئله جنسيت در کارکردهاي زندگي معنا و مفهوم مي يابد و در جايگاه زن و مرد در اسلام، هيچ تأثيري ندارد.

ايشان نقش همسري و مادري را، فوق العاده مهم توصيف و خاطرنشان کردند: همسر خوب مي تواند مرد را در جامعه به عنصري مفيد و مؤثر تبديل کند.

حضرت آيت الله خامنه اي، مسئله اشتغال زنان در جامعه را، امري قابل قبول و بدون اشکال خواندند اما تأکيد کردند: در اين زمينه بايد 2 شرط اساسي را کاملاً رعايت کرد نخست اينکه اشتغال، کار اساسي زن در خانه و خانواده و مسئوليت مهم همسري و مادري را تحت الشعاع قرار ندهد و دوم اينکه مسئله محرم و نامحرم بخوبي رعايت شود.

ايشان با توصيه به دولت براي کمک به زنان شاغل افزودند: دولت به گونه اي برنامه ريزي کند که زنان شاغل بتوانند به کار اصلي خود يعني رسيدگي به خانه و خانواده نيز بپردازند.

رهبر انقلاب اسلامي، ازدواج را يک موضوع مقدس در اديان مختلف بويژه دين اسلام دانستند و خاطرنشان کردند: نبايد با برخي کارهاي زشت همچون مهريه هاي سنگين و يا تشريفات و هزينه هاي زائد، جنبه قدسي ازدواج را در جامعه از بين برد.

حضرت آيت الله خامنه اي، با تأکيد بر اينکه ترويج ازدواج هاي ساده، کم خرج و با مهرالسُنّه نيازمند گفتمان سازي در جامعه است، افزودند: افراد تأثيرگذار جامعه، اساتيد حوزه و دانشگاه و رسانه ها بويژه صدا و سيما نقش مهمي در شکل گيري اين گفتمان دارند.

ايشان همچنين نقش مردان را در حفظ کيان خانواده بسيار مؤثر ارزيابي و خاطرنشان کردند: يکي از وظايف مهم مردان، قدرشناسي دائم از نقش و زحمات زنان در خانه است، بويژه بانواني که زمينه حضور در خارج از خانه را دارند اما براي ايفاي کامل نقش مادري، اشتغال خارج از خانه را انتخاب نکرده اند.

رهبر انقلاب اسلامي لزوم قدرشناسي از اين بانوان، بويژه تأمين امنيت اقتصادي و بيمه آنان را مورد تأکيد قرار دادند.

حضرت آيت الله خامنه اي در پايان با اشاره به نقش فرزندان در خانواده، يکي از مهمترين وظايف آنان را، احترام به پدر و مادر دانستند.

در اين ديدار قبل از سخنان رهبر معظّم انقلاب آقايان و خانم ها:
- خانم دکتر نوابي نژاد استاد دانشگاه تربيت معلم
- آقاي دکتر بانکي پور فرد استاديار دانشگاه اصفهان
- خانم علاسوند استاد حوزه و دانشگاه
- حجت الاسلام پيروزمند محقق حوزه و دانشگاه
- خانم دکتر ميرخاني عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس
- خانم دکتر عظيم زاده عضو هيأت علمي دانشگاه امام صادق(ع)
- خانم دکتر علم الهدي دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي
- خانم زعفرانچي سرپرست گروه بررسي مسائل زنان در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
- خانم صابري محقق دانشگاه
- و حجت الاسلام زيبايي نژاد مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان در حوزه علميه قم
در سخنان خود بر اين محورها تمرکز و تأکيد کردند:
• ضرورت آسيب شناسي وضع موجود و ارائه الگوي مطلوب خانواده
• رابطه معنادار دين و معنويت با سلامت رواني فردي، خانوادگي و اجتماعي
• تفاوت مقوله خانواده در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و "الگوي توسعه غربي"
• ضرورت بررسي علل افزايش نسبي سن ازدواج
• توجه به ريشه هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي موانع ازدواج
• لزوم وضع و اجراي قوانين تسهيل کننده ازدواج
• ارائه الگوي مطلوب براي تعامل صحيح خانواده و دولت در نظام اسلامي
• انتخاب نظريه برتر در کارکرد اجتماعي زنان
• حمايتهاي قانوني از فرصت هاي شغلي مناسب با ويژگي هاي طبيعي زن و مرد
• تلاش منسجم و برنامه ريزي شده براي تحقق رسالت عظيم مادر و نهاد خانواده
• روشنگري در زمينه تقابل فمينسيم با کارکردهاي حقيقي خانواده
• تغيير اصول سياستگذاري در حوزه آموزش زنان
• شيوه هاي تأثيرگذاري زنان مسلمان در نظام هاي حقوقي زنان در جامعه بين المللي
• ارائه گفتمان جذاب اسلامي براي جلب افکار زنان جهان
• آسيب شناسي وضعيت امنيت اقتصادي زنان و چاره جويي براي آن
• استفاده از ظرفيت فقه حکومتي براي الگوسازي در عرصه زن و خانواده

۱۳۹۰/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...