نسخه چاپی

نماینده نباید پس از اتمام نمایندگی شهروند عادی باشد

یك نماینده مجلس گفت: «دیدگاه ما این است كه یك نماینده پس از اتمام دوره نمایندگی یك شهروند عادی نباشد؛ به قسمی كه از پتانسیل، وجاهت و تمكّن فكری وی استفاده شود.»

به گزارش نما، 21 نفر از نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان "طرح استمرار حقوق مکتسبه غیرمالی نمایندگان" به مجلس ارائه کرده اند که بر اساس آن نمایندگان به عنوان امتیازاتی ویژه پس از پایان دوره نمایندگی می توانند با خود اسلحه حمل کنند و مجوز طرح ترافیک دریافت کنند، پاسپورت سیاسی داشته باشند و از پاویون استفاده کنند.

علی محمد احمدی، یونس اسدی، عیسی امامی، مهرداد بائوج لاهوتی، احمد بخشایش اردستانی، حبیب برومند داشقاپو، موسی الرضا ثروتی، موید حسینی صدر، حسن خسته بند، عبدالکریم رجبی، غلام محمد زارعی، محمد سقایی، نوذر شفیعی، نادر فریدونی، عباس فلاحی باباجان، کمال الدین پیرمؤذن، علیرضا محجوب، هدایت اله میرمرادزهی، جبار کوچکی نژادارم ساداتی، حسین گروسی و عزت اله یوسفیان ملا این طرح را امضا کرده اند تا بر طبق آن یک سری امکانات رفاهی را برای نمایندگان مجلس دائمی کنند.

نظر اداره کل تدوین قوانین مجلس اما در این خصوص منفی است و استمرار حقوق مکتسبه نمایندگان در چنینی شرایطی را خلاف اصل منع تبعیض ناروا(بند 9 اصل سوم قانون اساسی) و اصل کلی حقوق منع دارا شدن غیرعادلانه و سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدالت اجتماعی و فرصت های برابر می داند.

از سوی دیگر گزارش مرکز پژوهش های مجلس نیز اساسا چنین طرحی را خلاف قانون می داند. این مرکز در بخشی از گزارش خود آورده است: به نظر می رسد طرح این مساله نیازمند دلایل متقنی است و تنها تجربه برخی کشورها نمی تواند مستمسک مناسبی برای طرح قانون مشابه در کشور باشد.

نماینده نباید پس از اتمام نمایندگی شهروند عادی محسوب شود
نادر فریدونی عضو کمیسیون انرژی مجلس و از امضاءکنندکان طرح "استمرار حقوق مکتسبه غیرمالی نمایندگان" گفت: «اگر بنده چنین طرحی را امضاء کرده باشم بحث لحاظ کردن سیاسی و اجتماعی نمایندگان بوده و از بُعد مالی نظری نداشته و ندارم.»

وی ادامه داد: «از بُعد سیاسی و اجتماعی بعد از اتمام دوره نمایندگی باید از دیدگاهها، تفکر، سرمایه و پتانسیل یک نماینده مجلس استفاده شود. چرا که آن نماینده تجاربی کسب کرده و نظام و مردم برای این نماینده هزینه کرده اند.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این طرح خلاف اصل منع تبعیض ناروا (بند 9 اصل سوم قانون اساسی) نیست؟، گفت: «یک نماینده مجلس پس از اتمام دوره نمایندگی نباید به عنوان یک شهروند عادی محسوب شود. چون مردم و نظام برای این نماینده هزینه کرده اند و باید برنامه هایی تدوین شود که از پتانسیل های وی استفاده شود.»

فریدونی در پاسخ به این سوال که آیا برای استفاده از پتانسیل های این نماینده پس از اتمام دوره نمایندگی، وی باید حتما پاسپورت سیاسی و مجوز کارت طرح ترافیک مادام العمر داشته باشد؟، گفت: «خیر. دیدگاه ما این است که یک نماینده پس از اتمام دوره نمایندگی یک شهروند عادی نباشد؛ به قسمی که از پتانسیل، وجاهت و تمکّن فکری وی استفاده شود.»

وی ادامه داد: «بدین منظور باید باید نشست و ریز و بم این طرح را روی کاغذ آورد و مواردی که امکان دارد تصویب کرد؛ به صورتی که هم مردم و هم نمایندگان این احساس را داشته باشند که کشور می تواند از پتانسیل های هزینه شده به نحو احسن بهره وری کند.»

وی افزود: «باید سر فرصت ریز این طرح را ببینیم که چه چیزی بوده و امضاء کردیم. بنده اکنون یک تصویر کامل از اجزای این طرح را به خاطر ندارم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا هنگام امضاء جزئیات طرح مشخص نبوده است؟، گفت: «خیر؛ کلیات طرح مشخص بود و بحث اجزاء آن مشخص نبود.»

فریدونی در پاسخ به این سوال که اکنون که جزئیات طرح مشخص است آیا جنابعالی با این امتیازات برای نمایندگان پس از اتمام دوره نمایندگی موافق هستید؟، گفت: «بنده با حمل سلاح و ... موافق نیستم. صحبت بنده این است که باید نشست و ابعاد و اجزائی که می توان ایجاد کرد را با کار کارشناسی لازم به صورتی که هیچگونه باری از جهت ایجاد تبعیض نداشته باشد تدوین کنیم.»

وی تصریح کرد: «اما مواردی که تبعیض آمیز است و دیدگاه مردم را نسبت به این طرح منفی می کند شایسته آوردن در این طرح نیست.»



موافق هم تراز شدن امتیازات نمایندگان مجلس با رده های هم تراز هستم
اما علی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و از دیگر امضاءکنندگان این طرح در گفتگو با فرارو گفت: «بنده این طرح را به خاطر ندارم. ممکن است محتوای آن را بعد از امضاء تغییر دادند. بنده معتقدم نمایندگان باید مطابق هم ترازهای خود مانند وزراء و استانداران از امتیازات برخوردار شوند. لذا ممکن است این طرح در این راستا بوده و بحث مساوات بوده است.»

وی ادامه داد: «در قانون مدیریت خدمات کشوری امتیازاتی برای کلیه کارمندان دولت دیده شده است و ما قصد نداریم شانی جداگانه برای نماینده مجلس قائل شویم.»

وی افزود: «بنده دلیلی نمی بینم نماینده مجلس پس از اتمام دوره نمایندگی مجوز حمل سلاح داشته باشد. ما باید شرایطی ایجاد کنیم که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بیشتر شود. بنده چرا باید در مجلس کاری کنم که وقتی دوره نمایندگی من به اتمام رسید احساس کنم امنیت جانی ندارم.»

احمدی در پاسخ به این سوال که پس آیا جنابعالی با جزئیات این طرح مخالف هستید؟، گفت: «نه اینکه مخالف باشم. بنده موافق هم تراز شدن امتیازات نمایندگان مجلس با رده های هم تراز هستم؛ اما به طور خاص با حمل اسلحه مخالفم.»

احمدی در پاسخ به این سوال که دیگر امتیازات دیده شده در این طرح همچون پاسپورت سیاسی، مجوز کارت طرح ترافیک و ... چه ضرورتی دارد؟، گفت: «بنده برای اینها هم خیلی ضرورتی نمی بینم.»

وی در پاسخ به این سوال که شما چگونه با این امتیازات مخالف هستید اما این طرح را امضاء کردید؟، گفت: «شاید من امضاء کردم؛ اما معمولا طراحان برخی موارد را اضافه یا کم می کنند. البته نه اینکه حالا حتما در این طرح این کار را کرده باشند.»

وی ادامه داد: «ممکن است برخی مواقع سر ما شلوغ است و یکی از دوستان آمده و گفته این طرح مربوط به مسئله هم ترازی است و بنده امضاء کردم.»

وی خاطرنشان کرد: «اما بعد از این بنده دقت می کنم و این طور موارد را خیلی کم امضاء خواهم کرد.»

احمدی تاکید کرد: «گاهی اوقات در صحن چیزی مطرح شده و چون به آن فرد اعتماد دارم، دوستم است، گفتم اگر شما موافقید من هم موافقم. حالا ممکن است خود آن فرد واقعا دلایلی داشته باشد و بگوید در برخی کشورها اینطور امتیازاتی وجود دارد.»

۱۳۹۲/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...