نسخه چاپی

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در گفتگو با نما :

حاكمان امارت دچار توهم شده اند/ اماراتی ها از اخراج اتباع ایرانی ها متضرر خواهند شد

عکس خبري -حاکمان امارت دچار توهم شده اند/ اماراتي ها از اخراج اتباع ايراني ها متضرر خواهند شد

ابراهیم اقا محمدی عضو كمیسیون امنیت ملی و ساست خارجی مجلس گفت: به نظر می رسد حاكمان امارت دچار توهم شده اند به نظر می رسد كشورهای كه منافعشان در میان است به آنها فشار می آورند .

به گزارش نما ، در چندماه گذشته «بیش از ۵۰۰ ایرانی که بیش از ۲۵ سال سابقه اقامت» در امارات دارند، «بدون هیچ دلیل قانونی و جرمی» از این کشور اخراج شده‌اند.
این خبر طي هفته‌هاي اخير بيش از هر زماني شدت يافته وباعث نگراني 500هزار ايراني مقيم امارات شده است. انتشار خبر تشديد برخورد با ايرانيان و شيعيان ديگر كشورهاي شيعه نشين مانند لبنان و عراق طي روز گذشته با واكنش‌هايي در داخل كشور مواجه شد
در روزهای گذشته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم شمار ایرانیان اخراج شده را «۵۰۰ تن» اعلام کرده و دلیل این اخراج‌ها را وضع قوانین جدید از سوی امارات دانسته که به گفته این نماینده مجلس شامل همه اتباع خارجی مقیم این کشور می‌شود.
با ابراهیم آقا محمدی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره این موضوع به گفتگو پرداختیم.
واکنش نمایندگان مجلس نسبت به این موضع و اخراج ایرانی ها ساکن در امارات چه خواهد بود؟
این موضوع در اولین جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به طور جداگانه مورد بررسي قرار می گیرد،  طبیعتا با اخذ اطلاعات دقیق از دستگاه های زیربط و بررسی روند موضع در کمیسیون بحث و اعلام موضع خواهد شد.
نماینده مردم خرم‌آباد  در مجلس شورای اسلامی افزود: این حرکات که اماراتی ها انجام می دهند برخلاف عرف جاری جهانی و حقوق بین الملل  است که  آنها حق طبیعی تردد اتباع ایران و فعالیتهای مجاز آنها را نادیده گرفته اند ، این اقدام اماراتی ها ایجاد اخلال در حقوق بین الملل است و نادیده گرفتن حقوقی که بین دولتها برقرار است و توسط سازمانهای بین المللی به رسمیت شناخته می شود.
این برخورد اماراتی ها قبل از اینکه ضرر برای سایر کشورها داشته باشد خود اماراتی ها را بیشتر متضرر خواهد کرد.
اماراتی ها دلیل این اخراج‌ها را وضع قوانین جدید در خاک امارت می دانند آیا واقعا این قانون شامل همه اتباع خارجی در این کشور خواهد شد ؟
به نظر می رسد حاکمان امارت دچار توهم شده اند به نظر می رسد کشورهای که منافعشان در میان است به آنها فشار می آورند ،  گرچه گفته شده است این قانون کلی است و برای همه اتباع خارجی اعمال خواهد شد اما تا به امروز بیشتر این قانون شامل  کشورهای مسلمان شده است.
این حرکت اماراتی ها هم برخلاف قانون عرف بین الملل هست هم اخلال در سیستم دیپلماسی و روابط سازنده با کشورها است
هم ضرر برای افرادی که در امارات ساکن و مشغول زندگی و تجارت هساتد بوجود می آید.
بر اساس گزارش‌هاي موجود طي دو سال گذشته هزاران تن از شيعيان از کشورهاي ايران، عراق، لبنان، هند و پاکستان از شيخ نشينان ابوظبي و دوبي اخراج شدند. اين در حالي است که افراد اخراج شده بدون هيچ دليل قانوني و جرمي از امارات اخراج شدند و تنها دليل اصلي اخراج آنان شيعه بودن است چقدر این موضوع صحت دارد؟ کاملا درست است دلایل منطقی برای اخراج اتباع ایرانی و سایر مسلمانان از امارات وجود ندارد باید بر علیه اماراتی ها از سوی کشورهای که شهروندانشان با این مشکل مواجهه هستند پیگیری قانونی صورت گیرد.
البته نباید از تاثیر گذاری کشوری مانند ایران و موج بیداری اسلامی که در منطقه حاکم شده است غافل مانند این مسائل حاکمان امارات را نگران کرده است.
وی خاطر نشان کرد: اماراتی ها بر اساس توهم توطئه و فشار برخی جریانها دست به این گونه اقدامات روی آوردند ، قدم اول در حکومتهای خود کامه اخراج اتباع خارجی است و قدم بعدی شاید در روزهای آینده فشار بیشتر بر شهروندان اماراتی باشد.
ایران و امارات در سالهای گذشته  دو شریک تجاری مهم برای هم بوده اند.
ميزان صادرات ايران به امارات در سال گذشته 4.2 ميليارد دلار و ميزان واردات به ايران از امارات متحده عربي 10.6 ميليارد دلار بوده است.همچنين ميزان واردات به ايران از امارات در سه ماهه اول سال جاري با 34 درصد کاهش نسبت به زمان مشابه در سال قبل به 1.7 ميليارد دلار و ميزان صادرات نيز تنها با نيم درصد افزايش به 884 ميليون دلار رسيده است.

۱۳۹۲/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...