نسخه چاپی

توافق اعراب و تركیه برای كودتا در سوریه

عکس خبري -توافق اعراب و ترکيه براي کودتا در سوريه

همزمان با موافقت دمشق برای اجرای طرح آتش بس سازمان ملل منابع آگاه از ائتلاف اعراب و تركیه برای انجام كودتا در سوریه خبر دادند.

به گزارش نما به نقل از کيهان، همزمان با آغاز خروج نظاميان سوريه از شهرها در راستاي اجراي طرح آتش بس كوفي عنان نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه منابع آگاه از تحركات ائتلاف اعراب و تركيه براي كودتاي معكوس در سوريه و منحرف كردن خيزش سوري از روند دموكراتيك خبر دادند.


اين منابع افزودند، در شرايطي كه اقدامات جهاني براي حل بحران سوريه در حال اجرا است برخي از سران عرب با تركيه ائتلافي تشكيل داده و در صدد هستند كه طرح كوفي عنان را با شكست مواجه سازند و كودتايي عليه نظام بشار اسد به راه اندازند.


اين منابع اعلام كردند كه تركيه و اعراب مي خواهند همچنان به مسلح كردن مخالفان بپردازند و سناريوي ليبي را در سوريه تكرار كنند به طوري كه ابتدا شوراي ملي تشكيل دهند، آن گاه پرچم سوريه را تغيير داده و شوراي ملي را مسلح كنند، سپس با حمايت رسانه اي از اين شورا طرح خود را دنبال كنند، در واقع آن ها انقلابي معكوس را در سوريه در دستور كار خود قرار داده اند.


اين در حالي است كه بشار الجعفري سفير سوريه در سازمان ملل از عربستان، تركيه، قطر و كشورهاي غربي خواست تا با حمايت مالي و تسليحاتي از مخالفان، طرح پيشنهادي صلح كوفي عنان را تضعيف نكنند.


بشار اسد رئيس جمهور سوريه در راستاي اجراي طرح صلح شش ماده اي كوفي عنان فرستاده ويژه سازمان ملل، پذيرفت كه 10آوريل (22 فروردين) همه نظاميان را از مراكز جمعيتي خارجي و آتش بس اعلام كند.


با اين حال دولت سوريه اعلام كرد كه خروج نظاميان از شهرها بايد مشروط به تعهد كتبي مخالفان و سوءاستفاده نكردن آنان از عقب نشيني ارتش سوريه باشد در غير اين صورت دولت دمشق نيز به تعهدات خود پايبند نخواهد بود.


روسيه نيز با هشدار به غرب درباره استفاده از تهديد و ضرب الاجل عليه دمشق تأكيد كرد كه سوريه با فرستاده ويژه سازمان ملل همكاري كرده است.


"سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه گفت، متأسفانه افرادي وجود دارند كه مي خواهند سوريه را با ضرب الاجل و تهديدها تضعيف كنند در حالي كه سوريه نشان داده كه كاملاً خواهان همكاري وحل بحران كشور است وي افزود، اين تضعيف ها تنش را در سوريه بيشتر مي كند و باعث ناآرامي در اين كشور مي شود.


وزارت خارجه چين نيز بر حمايت خود از طرح كوفي عنان براي رسيدن به راه حل سياسي در سوريه تأكيد كرد.


شوراي امنيت با انتشار بيانيه اي از دمشق خواست تا ظرف 48 ساعت طرح آتش بس را بپذيرد و نظاميان و ادوات نظامي را به پادگان ها برگرداند.


از سوي ديگر هيئت سازمان ملل براي بررسي راه هاي اجرايي كردن طرح كوفي عنان و اعزام ناظران بين المللي به سوريه عصر روز پنجشنبه وارد دمشق شد.


۱۳۹۱/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...