نسخه چاپی

شناسایی خانواده ای دارای خون بسیار نادر در ایران

یك گروه خونی بسیار نادر كه در ایران نمونه ای دیگر از آن شناسایی نشده است با تلاش كاركنان سازمان انتقال خون شناسایی شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، چندی پیش نمونه خونی از پایگاه انتقال خون قزوین به آزمایشگاه ایمنو هماتولوژی سازمان انتقال خون تهران ارسال شد که پذیرش آن جان یک هموطن را نجات داد.

فاطمه حسنی کارشناس آزمایشگاه که پیگیری این موضوع را بر عهده گرفت در این مورد گفت: به همراه یکی دیگر از همکاران در آزمایشگاه ماندیم و به خاطر اورژانسی بودن کار به صورت دستی تستهای گروه خون، ارهاش، فنو تیپ ارهاش و گروههای فرعی خون و آنتی بادی غیر منتظره را در مورد آن انجام دادیم وپس از 5 ساعت در حالی که ساعتها از وقت اداری گذشته بود، بالاخره گروه خونی و سیستم ارهاش شخص مشخص شد.

وی افزود: بعد از این همه تلاش متوجه شدیم این فرد گروه خونی مشابه دیگری در کشور یا بانک خونهای نادر ما ندارد.

این کارشناس در ادامه گفت: بلافاصله سابقه خانوادگی شخص مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه بیمار و تمام خانواده اش در قزوین سکونت داشتند، طی تماس با آنها و گرفتن سابقه متوجه شدیم که امکان تشابه گروه خونی این خانم 41 ساله با یکی از برادرانش وجود دارد.

وی ادامه داد: بلافاصله آنتی سرمهای لازم برای بررسی مشخصات خونی افراد خانواده وی به قزوین ارسال شد و با هماهنگی پایگاه قزوین طی بازگشت به آزمایشگاه پایگاه و بررسی و آزمایش مشخص شد که یکی از برادران سکینه . ج نیز دارای گروه خونی مشابه موسوم به A Rh null است که هیچ نمونه دیگری از این گروه خونی در ایران مشاهده نشده است و یافتن همگروه خونی در خانواده این شخص به طرز معجزه آسایی جان وی را نجات داد.

کارشناس آزمایشگاه ایمنو هماتولوژی سازمان انتقال خون ایران در مورد این بیمار گفت: وی به دلیل بزرگ شدن طحال نیاز به عمل جراحی پیدا کرده بود وبه دلیل تزریق خون نا مناسب با گروه خونی خود با افت هموگلبین تا سطح بسیار نازل مواجه شده بود و در واقع با مرگ دست و پنجه نرم می کرد.

وی افزود: نوع گروه خونی این شخص طوری است که کلا فاقد سیستم RH است.

طی چند ماه گذشته نیزبا تشخیص به موقع گروه خونی نادر چندین بیمار و تامین به موقع خون مورد نیاز آنان از سوی سازمان انتقال خون ایران، جان آنان نجات یافته است.

۱۳۹۲/۴/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...