نسخه چاپی

فركي:

فوتبال به خاطر رویانیان راهش را كج كرد

سرمربی فولاد خوزستان می گوید: رویانیان چندی پیش با من تماس گرفت و تلفنی 30 دقیقه با من صحبت كرد. با نشانه‌هایی كه می‌داد ظاهرا با یكدیگر بچه محل بودیم. در صحبت با رویانیان به وی گفتم شما امروز مصاحبه می‌كنید كه اشتباه كردم و این من بودم كه سال گذشته باعث شدم این مبالغ به فوتبال بیاید. این در حالی است كه ما آن روز می‌دانستیم این كار شما اشتباه است. خود شما این كار را كردید آقای رویانیان! حالا شما این كار را كردید و گرفتاری‌هایش برای برخی از تیم‌های دیگر است.

به گزارش نما، برخی معتقد بودند حسین فرکی به عنوان نفر دوم روی نیمکت خوب کار می‌کند ولی او در 2،3 سال اخیر خلاف این مسئله را در تیم‌های نفت تهران و فولاد خوزستان ثابت کرد. او که از نظر اخلاقی هم جزو مربیان با اخلاق فوتبال ایران است با حضور در خبرگزاری تسنیم پاسخگوی سوالات بود.

گفت‌وگوی تفصیلی تسنیم با فرکی را در زیر می‌خوانید.

** علی کریمی یک استثناء است

فولاد این فصل چقدر به تیم ایده‌آل‌تان نزدیک است؟

باید ببینیم تعریف ایده‌آل چه چیزی است.

اینکه در آسیا بتواند نماینده شایسته‌ای برای ایران باشد.

به عنوان اولین تجربه نه، چون فولاد در گذشته یک بار سابقه حضور در آسیا را داشته ولی به دلیل نداشتن سخت‌افزارها و نبودن شرایط برای میزبانی، خارج از استان میزبان حریفان خود بود و نتایج خوبی هم نگرفت. این فصل سهمیه آسیا را گرفتیم و شرایط اکنون تغییر کرده است. باید نسبت به سال گذشته آمادگی بیشتری برای لیگ قهرمانان آسیا داشته باشیم اما اینکه تیم، ایده‌آل باشد همه چیز بستگی به این دارد که در شروع بازی‌های‌مان چه اتفاقاتی می‌افتد.

این دومین تجربه‌ام در خوزستان است. این تجربه سال گذشته برای من خوب بود و سال آینده کار دشوار‌تری داریم. باید شرایط را بهتر و در سطح بالاتر بازی کنیم تا به آن ایده‌آل‌ها نزدیک شویم. البته خیلی نگرانی بابت این موضوع ندارم چون وقتی به فولاد رفتم نگاه 3 ساله داشتم تا در سال سوم به آسیا برویم که این اتفاق در سال اول رخ داد.

نسبت به تیم‌های بالای جدول عملکرد خوبی در فصل نقل‌وانتقالات داشتید؟

در حال حاضر نسبت به 4 تیم بزرگ لیگ در مضیقه هستیم. سعی ما حفظ اسکلت فصل گذشته بود اما برخی از بازیکنان مثل آرش افشین دوست داشتند از فولاد بروند. برخی بازیکنان را نیز به سختی حفظ کردیم. در بحث مالی نمی‌خواهیم مثل چند تیم مطرح و بزرگ کشور حرکت کنیم چون این نه اعتقاد من است نه اعتقاد باشگاه. هزینه باید به اندازه باشد و نتیجه دهد.

شرایط‌مان نسبت به 4 تیم دیگر متفاوت است. برخی تیم‌ها مهره‌های کلیدی و اسمی دارند اما خیلی اعتقاد به این مسئله ندارم که آنها بتوانند موفقیتی برای ما داشته باشند. با هزینه‌های ساده سعی‌مان این است که آموزش‌ و کیفیت لازم را ارائه دهیم.

بهتر نیست شما و مدیران فولاد بازیکنان درجه یکی برای لیگ قهرمانان آسیا جذب می‌کردید؟

بله، قبول دارم اما پیش‌بینی این موضوع را نمی‌کردیم که بتوانیم سهمیه آسیا را بگیریم و بیشتر نگاه‌مان در فصل دوم و سوم بود. شاید پول هم برای آوردن بازیکنان مطرح و نامی با هزینه بالا خیلی جواب ندهد و یا نتیجه معکوس دهد. امیدم به بازیکنان جوانی است که جذب‌شان کرده‌ایم.

اما با این اعتقاد به دنبال جذب علی کریمی بودید...

علی کریمی استثناست. تجربه بازیکنی مثل کریمی برای ما مهم است. انگیزه بازی کنار کریمی برای سایر بازیکنان نیز خیلی مهم بود چون احساس می‌کردم وجود کریمی می‌توانست به ما کمک کند. به همین دلیل به دنبال جذب وی بودیم ولی اینکه بخواهیم تشکیلات خودمان را حتی 50 درصد بهم بریزیم و دنبال بازیکنانی برویم که برای آمدن به فولاد درخواست‌های غیر معقولی دارد قبول نمی‌کردم و نمی‌کنم.

نمی‌توانم موفقیت به هر قیمتی را قبول کنم. هر کاری کردم، نتوانستم خودم را راضی کنم که بازیکنان را با مبالغ بالاتر از آن چیزی که مدنظرم بود، به فولاد بیاورم. آمدن این بازیکنان با آن مبالغ می‌توانست آن چیزی که در اختیارمان است را بگیرد.

** دنبال موفقیت به هر قیمت نیستیم

خیلی از مربیان برای موفقیت در تیم‌های‌شان می‌گویند باید بازیکنان خوب و ابزارهای لازم وجود داشته باشد اما شما از آن دسته مربیانی هستید که موفقیت به هر قیمتی را نمی‌خواهید؟

صددرصد. همیشه برای کارم دنبال انگیزه بودم. جایی کار می‌کنم که انگیزه برای کار کردن باشد. انگیزه‌ام این بود که نتیجه بگیرم. در دوران بازیگری‌ام هم به همین‌ شکل بودم. پس از انقلاب اسلامی به 3 تیم دسته پایین‌تر رفتم و همراه آنها بالا آمدیم. همیشه دوست داشتم جایی بازی کنم که موفقیت‌ را به دست آورم.

همه اینها درست، ولی نمی‌ترسید خاطرات خوب سال گذشته را از بین ببرید؟ این ریسک نیست؟

تا الان این اتفاق برای من رخ نداده، یعنی چه وقتی بازی می‌کردم و چه مربیگری، رو به جلو و در کورس قهرمانی بوده‌ام. در یک مقطع 2 ماهه در پاس، تیم را زیر و رو و جوانگرایی کردم که البته به من فرصت ندادند. پس از آن به تیم ملی رفتم و کنار پورحیدری کارم را شروع کردم. از زمان پورحیدری عنوان‌های قهرمانی و موفقیت‌هایی را تا جام جهانی 2006 آلمان به دست آوردیم.

** از هیچ‌کسی ناراحتی ندارم

آرش افشین به دلیل پیشنهاد خوبی که از سپاهان داشت از فولاد جدا شد. از او ناراحت نیستید؟

از هیچ گروه و فردی ناراحتی ندارم. به شاگردم می‌گویم تا وقتی که تعهد داریم باید به وظیفه‌مان پایبند باشیم و کارمان را خوب انجام دهیم و وقتی متعهد نیستی آزاد هستی. در این بین یک‌سری توقعات و انتظاراتی است که افراد از همدیگر دارند. اگر طرف مقابلم در چارچوب عمل کند اصلا ناراحت نمی‌شوم ولی اگر خلاف اعتقاداتم باشد ناراحت می‌شوم. از راستی و صداقت ضرری نمی‌بینیم ولی از دروغ و تملق و چاپلوسی متضرر می‌شویم.

بازیکنی بود که یک هفته تا 10 روز با او صحبت و با همدیگر توافق کردیم. او قسم می‌خورد با جایی صحبت نکرده ولی با فرد دیگری سر میز مذاکره می‌نشیند. من هم می‌دانم چه کسی آنجا نشسته ولی می‌خواهد نظر مرا جلب کند. وقتی این چیزها را می‌بینم بیشتر ناراحت می‌شوم تا اینکه به من بگوید یک هفته با شما صحبت کردم ولی می‌خواهم به فلان تیم بروم.

دوست داشتید افشین در فولاد بماند؟

افشین تعهدی به باشگاه فولاد نداشت. فصل قبل او با فولاد همین داستان‌ها را داشت ولی چون به باشگاه تعهد داشت به صورت خصوصی در اردوی بروجرد با او صحبت کردم. به افشین گفتم به تو کمک می‌کنم ولی فکر رفتن را از سرت بیرون بیاور. وقتی تعهد دارد می‌توانم چیزی به وی تحمیل کنم ولی امسال تعهد نداشت. از دستش هم ناراحت نیستم. با این حال شاید افشین می‌توانست به خاطر مردم خوزستان تصمیم بهتری بگیرد.

آرش می‌توانست به خاطر فولاد که برای او خیلی زحمت کشیده بود، بماند. دلیل دیگری که نیز می‌توانست او را نگه دارد ارتباط خوبی که در این یک‌سال با من داشت. معلوم نیست تصمیمی که گرفته و راهی که انتخاب کرده خوب است اما من اعتراضی به تصمیم او ندارم چون آزاد بود.

اگر بازیکنی را از دست بدهم می‌روم دنبال بازیکن دیگری که جایگزین کنم و اگر بتوانم شرایط پیشرفتش را فراهم کنم از کارم راضی خواهم شد. دوست ندارم قهرمانی را با 22 بازیکن تیم ملی به دست بیاورم و بعد بگویم این افتخار من است. از این کار لذت نمی‌برم. اعتقادم به این نوع کار کردن نیست. دوست دارم قدمی که بر می‌دارم از آن لذت ببرم و تاثیر عظیمی گذاشته باشم.

** نمی‌توانیم قهرمان شویم

چرا برای جذب جواد نکونام که زمانی شاگرد شما بود اقدامی نکردید؟

من با نکونام در ارتباط هستم و هر از گاهی با هم صحبت می‌کنیم. همیشه هیچ‌چیزی را از طرف مقابلم نمی‌خواهم که برایش مقدور نباشد. خلاف این مسئله را احساس کنم بحثش را باز می‌کنم. دوست ندارم بازیکن در مقابلم قرار گیرد و یا به من «نه» بگوید.

فولاد در فصل آینده می‌تواند قهرمان لیگ برتر شود؟

نه! باید واقع‌بین بود. اگر غیر از این باشد به خودمان دروغ گفته‌ایم. قهرمان شدن کار بزرگی برای ما است. استقلالی که با این بازیکنان قهرمان لیگ شده تصمینی برای قهرمانی دوباره در لیگ ندارد. شخصا قهرمانی لیگ را سخت می‌دانم ولی یکی از آرزوهای من کسب عنوان‌های قهرمانی است.

* فوتبال به خاطر رویانیان راهش را کج کرد

برخی از تیم‌ها در بازار نقل و انتقالات نظم را بهم می‌ریزند. به نظر شما عدالت در بازار نقل و انتقالات رعایت شده است؟

نشده و نخواهد هم شد. با این تفکری که در برخی از مدیران ما حاکم شده و گرفتار نتیجه شده‌اند عدالت قطعا رعایت نمی‌شود و نتیجه حاصل نشده است. قرار نیست که 4،5 تیم بالای جدول دست به این کارها بزنند و همه هم بخواهند قهرمان لیگ شوند. این مسئله در قبال تیم‌های دیگر ظلم است.

در این فوتبال سرمربی تیمی هستم که یک سال زحمت کشیده‌ام و سهمیه آسیا را کسب کرده‌ام. حالا می‌خواهم تیمم را تقویت کنم ولی از این همه مهاجم در ایران نمی‌توانم یک مهاجم پیدا کنم. بارها با بازیکنان مختلف صحبت کرده‌ام؛ از مهاجم 2 میلیاردی گرفته تا مهاجم 500،600 میلیونی اما به نتیجه نرسیدم.

زمانی آرزوی بازیکنان ما رفتن به استقلال و پرسپولیس بود اما اکنون آرزوی استقلال و پرسپولیس این شده که بازیکن 2 میلیاردی جذب کنند آن هم با التماس و رقابت. چرا باید به این شکل شود؟ جالب اینکه باشگاه‌های ما این 2 میلیارد را به بازیکن می‌دهند؛ حالا نقد می‌دهند یا چک اما به هر حال این پول را می‌دهند. می‌خواهم موضوعی را با کسب اجازه از محمد رویانیان مدیرعامل پرسپولیس بیان کنم.

چه موضوعی؟

رویانیان چندی پیش با من تماس گرفت و تلفنی 30 دقیقه با من صحبت کرد. با نشانه‌هایی که می‌داد ظاهرا با یکدیگر بچه محل بودیم. در صحبت با رویانیان به وی گفتم شما امروز مصاحبه می‌کنید که اشتباه کردم و این من بودم که سال گذشته باعث شدم این مبالغ به فوتبال بیاید. این در حالی است که ما آن روز می‌دانستیم این کار شما اشتباه است. خود شما این کار را کردید آقای رویانیان! حالا شما این کار را کردید و گرفتاری‌هایش برای برخی از تیم‌های دیگر است.

تیم‌هایی مثل نفت تهران و فولاد خوزستان با این پول‌هایی که در فوتبال رد و بدل می‌شود نمی‌توانند رقابت کنند. حالا رویانیان بعد از یک‌سال می گوید اشتباه کرده‌ام. شهامت او را تحسین می‌کنم ولی به هر حال این اتفاق افتاد و فوتبال راهش را کج کرد. صحبت‌های زیادی با رویانیان کردم و می‌خواهم بگویم که مدیران باشگاه ما تصمیماتی را می‌گیرند که دودش به چشم ما می‌رود. واقعا از این موضوع ضربه می‌خوریم و خواهیم خورد.

از همین جا درخواستم این است که فضا را برای بازیکنانی که منتظر فرصت هستند باز نکنند چون این اتفاقاتی که در بین مدیران بالا می‌افتد به خود فوتبالیست‌ها نیز ضربه می‌زند.

منظورتان چه کسی است؟

نمی‌خواهم اسمی را بیاورم اما بازیکن سال گذشته پرسپولیس هنوز در هیچ تیمی نیست. در حالی که فصل گذشته با آن هم ادعا یکی از بستگانش در اتاق این مدیرعامل بود و دیگری در اتاق مدیرعامل دیگر و این وسط بازیکن قرار گرفته بود! دیدید که این بازیکن نتوانست کیفیتش را نشان دهد. از این نوع بازیکنان زیاد داریم. سپاهان را نگاه کنید که برای گرفتن یک بازیکن از تیم نفت تهران که شاگرد خود من بوده است چه مبلغی را پرداخت می‌کند.

منظورتان یعقوب کریمی است؟

بله و دقیق می‌دانم چه اتفاقی افتاده است. الان با این مبلغ نمی‌توانم یک مهاجم بیاورم. آن هم برای تیمم که آسیایی شده است. با سیدمهدی سیدصالحی، روح الله‌ عرب، ایمان موسوی و ... صحبت کردم ولی نتوانستم یک مهاجم به اهواز بیاورم. آرش افشین را از دست دادم و هنوز جایگزین او را پیدا نکردم.

در این اتفاق مدیران ورزشی نیز حل شده‌اند؟

اعتقادی ندارم که افراد ورزشی در این مسئله حل شده‌اند. سال گذشته 3 مدیر بودند که همیشه از آنها نام برده‌ام و گفته‌ام که این 3 نفر مدیران ورزشی هستند که به کارشان وارد هستند. یکی از آنها دهکردی مدیرعامل فولاد و دیگری رحیمی مدیرعامل سپاهان بود. تا حدودی نیز قنبرزاده مدیرعامل نفت تهران این شرایط را دارد.

من به جز این 3 باشگاه مدیر ورزشی در هیچ باشگاهی ندیدم. رویانیان که آمد ورزشی نبود. رویانیان آدم صادق و راستگویی است. او دروغگو نیست و سالم است. رویانیان نباید به این فوتبال می‌آمد ولی حالا که آمده و قصد دارد کارهایی انجام دهد بحث برکناری‌اش مطرح است. چند سال است این داستان در این ورزش ما ادامه دارد. ما مدیران ورزشی نداریم.

ما می‌گوییم مدیری نمی‌داند و هزینه می‌کند ولی چرا مدیری که مثل رحیمی ورزشی است و می‌داند، باز هم این نوع هزینه‌ها را انجام می‌دهد؟ چه کسی مقصر است؟

باید خود رحیمی را ببینم و یا تلفنی با او در این باره صحبت کنم. حقیقتش را بگویم برای من این موضوع جای سوال شده چون می‌دانم سپاهان یک باشگاه بزرگی است و جزو تیم های پرافتخار ایران است. شخصا تیم سپاهان را دوست دارم ولی نمی‌دانم سپاهان چه هدفی را با مدیریت رحیمی دنبال می‌کند.

گویا به زیر کشیدن تیم‌های دیگر برای بدست آوردن موفقیت کار برخی مدیران شده است. موافقید؟

متاسفانه همینطور است و همانطور که گفتم برای من جای سوال است که چرا این اتفاق می‌افتد. به طور کلی 4،5 تیم مطرح کشور با همدیگر به دور از هرگونه رقابت و سیاست به شکل واحد باید بتوانند خیلی از مشکلات را با عملکردشان حل کنند. از آنها می‌خواهم ارتباط‌شان را با یکدیگر صمیمی‌تر و نزدیک‌تر کنند و اجازه ندهند که بحث رقابت و قهرمانی فضا را بد کند.

** ذات من همین است!

می‌گویند در ایران مربیانی که داد و فریاد می‌کنند بیشتر موفق هستند. با این آرامش چطور توانستید در تیم‌های نفت تهران و فولاد خوزستان نتیجه بگیرد؟

این مسئله در ذات و مرام و معرفت من است. آن چیزی که شما امروز از من می‌بینید مسئله‌ای است که از بچگی با آن زندگی کرده‌ام. رویانیان می‌گفت از زمانی که بازی‌هایتان را در زمین خاکی تماشا می‌کردم با امروزی که شما را می‌بینم هیچ فرقی نکرده‌اید. در زمان بازی در سخت‌ترین شرایط هم عصبانی نمی‌شدم. این چیزها از ابتدا در من پرورش پیدا کرده و تا الان که سرمربی هستم و کار می‌کنم اگر خودم هم بخواهم نمی‌توانم نسبت به اتفاقی عصبانی شوم.

البته در بازی با استقلال که منجر به قهرمانی این تیم شد خیلی نسبت به داور و کارت‌هایی که به بازیکنان شما می‌داد عصبانی شدید!

شاید از دستم در رفته بود. اشتباهی نکردم و داور بی‌دلیل به بازیکنان ما کارت نشان می‌داد. مطمئن باشید چیزی که بدانم درست است و اشتباه طرف مقابل است را می‌گویم. نمی‌توانم خودم را تغییر بدهم مگر اینکه به قول شما همانند بازی استقلال عصبانی شوم.

برخی‌ها معتقد بودند شما همیشه به عنوان نفر دوم موفق هستید تا به عنوان نفر اول. فکر نمی‌کنید چون می‌خواستید به هر قیمتی نتیجه نگیرید دیرتر در این فوتبال مطرح شدید؟

یک مقطعی می‌توانستم کار سرمربیگری را انجام دهم و اتفاقا وارد آن نیز شدم اما یکسری اتفاقاتی افتاد و جریاناتی برای من شروع شد که خود به خود از این شرایط دور شدم. پس از بازیگری، مربیگری را شروع کردم. از همان ابتدا به تیم ملی آمدم و 7 سال در تیم ملی حضور داشتم. فقط مقطع بلاژویچ حضور نداشتم و زمان پورحیدری، طالبی، شاهرخی و برانکو حضور داشتم.

پس از آن احساس کردم باید سرمربی باشم. برای اینکه بخواهم خودم را به فوتبال ثابت کنم صبر کردم. در تیم ملی به عنوان نفر دوم کار کردم و تجربیاتی زیادی کسب کردم.

** کسانی که به من اتهام زدند را به خدا واگذار کردم

همین حضور چند ساله شما باعث شد که حرف‌و حدیث‌هایی پیش بیاید که بگویند شما به دلیل «پارتی بازی» با برخی‌ها چند سال در تیم ملی حضور داشتید. این صحبت‌ها اذیت‌تان نمی‌کرد؟

نه، همه این صحبت‌ها را شنیدم و همه چیز را به خدا سپردم. آن زمان کار خودم را می‌کردم. افتخار هر مربی است که در تیم ملی حضور داشته باشد ولی به لحاظ کسب درآمد خیلی متضرر شدم. اگر در آن مدت به تیم باشگاهی می‌رفتم می‌توانستم خیلی در آمد بیشتری کسب کنم ولی افتخارم این بود که به تیم ملی کشورم خدمت کنم و این در کارنامه‌ام باشد.

با افرادی که مرا انتخاب می‌کردند نه ارتباطی داشتم و نه رفاقتی. این اتفاق زمان صفایی فراهانی رخ داد که اصلا وی اهل این حرف‌ها نبود که بخواهد کسی را سفارش شده قبول کند. صفایی به سفارش یک فرد خارجی من را زیر نظر داشت که آن شخص اولین مدرس کلاس A بود که در ایران برگزار می‌شد. بعدها فهمیدم او تاکید زیادی به صفایی برای حضور من داشته است.

او می‌دانست بازیکن جام جهانی بوده‌ام و در تیم ملی بازی کرده‌ام. این فرد به صفایی فراهانی توصیه کرد از وجود من در تیم ملی استفاده شود. پس از آن رفتم به تیم ملی و سال‌ها در تیم ملی حضور داشتم. اواخر حضورم به دوره برانکو ایوانکوویچ برمی‌گشت که تیمی بدون حاشیه بودیم.

پس از آن دوستانی وارد ورزش شدند که هدف‌شان این بود که محمد دادکان را بردارند. تبعاتش هم این بود که تیم ملی ضربه خورد. امروز هم به همه ثابت شد حق با چه کسی بوده است. از تصمیمات اشتباه دیگر آنها انتقال تیم‌ها به استان‌های دیگر بود که متاسفانه لطمه‌اش را همه خوردند.

** رفتیم جام جهانی ولی از لحاظ فنی ضعیف بودیم

نظرتان درباره عملکرد کارلوس‌ کی‌روش چیست؟

کی‌روش با سلیقه‌های خاص خودش مربی بزرگی است. هر مربی اصول خودش را دارد و ممکن است یکی تند باشد، یکی آرام. در اینکه کی‌روش مربی بزرگی بوده شکی نیست و زمانی که به ایران آمد همه برای آمدن او لحظه شماری می‌کردند اما پیش از بازی با قطر شناختی از فوتبال ایران نداشت.

بحث فنی درباره کی‌روش نداریم، بلکه بحث‌مان شناخت است. زمانی که احساس خطر کردیم، شرایط تغییر کرد و خودش نیز متوجه شد که باید شرایط را تغییر دهد.

البته همبستگی خوبی بین رسانه‌ها، مردم، مسئولان و تیم ملی هم بوجود آمد...

کی‌روش خودش را پیدا کرد که چه راهی را برود وگرنه در اینکه حمایت مردم، مسئولان و رسانه‌هابه اضافه خود بازیکنان باعث صعود تیم ملی به جام جهانی شد شکی نیست. همه مردم هم می‌دانند همه این عوامل باعث صعود تیم ملی شد. از نظر فنی باید قبول کنیم ضعیف‌ترین دوره را گذراندیم. در تمام دوره‌های مقدماتی جام جهانی زیبا بازی می‌کردیم. باید خدا را شکر کنیم که لطف خدا شامل حال ما شد.

اگر به جام جهانی نمی‌رفتیم اکنون باید چه کار می‌کردیم؟ ما در این 3 بازی آخرمان ضعیف‌ترین بازی خودمان را انجام دادیم. فوتبالی بازی نکردیم که بخواهیم ببریم. به زمین رفتیم که نبازیم. با تاکتیک نباختن به زمین رفتیم. البته این راه صعود ما به جام جهانی بود و اگر من هم در تیم ملی حضور داشتم همین کار را می‌کردم. یعنی اول گل نخوریم را گل می‌زنیم.

می‌دانستم این اتفاق هم می‌افتد کمااینکه بازی با قطر و کره‌جنوبی این اتفاق افتاد. عملکرد خوبی نداشتیم ولی بچه‌ها خیلی زحمت کشیدند و رضا قوچان‌نژاد در این میان با گلش ما را به جام جهانی برد.

معنی صحبت‌های‌تان این است که تا بازی‌های جام جهانی باید خیلی کار کنیم؟

در همین زمان باقیمانده باید همه تلاش کنند. کادر فنی هم باید بداند نیروهای جوانی در فوتبال ما حضور دارند که از آنها استفاده کند. هر مربی‌ای که بیاید وسوسه می‌شود که از بازیکنانی که اکنون در تیم ملی حضور دارند، استفاده کند ولی تا جام جهانی باید نیروهای جوان را به تیم ملی ترزیق کنیم؛ البته نیروی جوان نه نیروی جوان خام. بازیکنان جوانی که تجربه داشته باشند. میانگین سنی تیم ملی بالاست. ضمن اینکه باید بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی مهیا کنیم.

** از ته دل خوشحال شدم زمان کفاشیان به جام جهانی رفتیم

عملکرد علی کفاشیان را چطور دیدید؟

بارها گفتم کفاشیان را دوست دارم و خوشحالم رفتن تیم ملی به جام جهانی در زمان او اتفاق افتاد. البته دوست دارم آدم فوتبالی در راس کار باشد. کفاشیان سال‌ها در عرصه ورزش بود و یکسری اتفاقات باعث شد که وارد فوتبال شود. با این حال او چند سال ماند و فشار‌های زیادی تحمل کرد.

به کفاشیان ارادت دارم ولی باید آدم فوتبالی باید رئیس فدراسیون باشد. با اینکه اعتقاد دارم کفاشیان به عنوان غیر فوتبالی نباید رئیس فدراسیون باشد ولی واقعا از ته دل خوشحال شدم تیم ملی در زمان او به جام جهانی رفت و توانست جواب آن همه انتقاد‌ها را بدهد.

وزارت ورزش و جوانان در این اواخر قصد تغییر و تحولاتی در ورزش ما بخصوص در 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس داشت و حتی پس از انتخاب دوباره علی کفاشیان به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال هیچ حمایتی از وی نکرد. درباره این تصمیمات چه نظری دارید؟

امیدوار و خوش‌بین بودم که وقتی سازمان تبدیل به وزارتخانه شد ورزش ما با امکانات بیشتر سر و سامان پیدا کند. واقعا نمی‌دانم سیاست وزارت ورزش درباره روسای فدراسیون‌ها چیست. آیا سلیقه‌ای است، قانونی برخورد می‌کنند، انتخابات را واقعی برگزار می‌کنند؟ درباره این نمی‌توانم نظر دهم اما در کل نگاه خوبی نیست که شخصی برخورد کنند.

** می‌گفتند فلان شخص جادوگر است

مدتی است ناهنجاری‌های زیادی در ورزشگاه‌های ایران دیده می‌شود. از طرفی تماشاگران امکانات ورزشگاه‌های ایران را مناسب نمی‌بینند.

مردم حق دارند چون ورزشگاه‌های ما استاندارد نیست. نمی‌توانیم درسی را که تدریس نکرده‌ایم امتحان بگیریم. نمی‌توانیم با این شرایط ورزشگاه‌ها را کنترل کنیم. اگر در بخش سخت‌افزاری، بلیت فروشی‌ها و ...کار کنیم می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم. این در حالی است که در ورزشگاه‌های دنیا برخی از تماشاگران با حالت غیر عادی به ورزشگاه می‌آیند ولی آنجا می‌نشینند و فوتبال را تماشا می‌کنند و قانون‌شکنی هم نمی‌کنند.

نظرتان در مورد تبانی‌هایی که در فوتبال ما رخ می‌دهد چیست؟

تبانی در همه جای دنیا هست. بعضی جاها آشکار می‌شود و جاهایی نه. شاید بیشترین آن پس از اتفاقات جام جهانی 2006 بود. همیشه گفتم که فوتبال خیلی چیزها را از آدم‌های فوتبالی گرفت و خیلی چیزها را به آنها داد. مشکل اصلی از هیمن جا شروع شد. آدم‌هایی که فوتبال همه چیز به آنها داد از همین راه‌ها وارد شدند که امیدوارم قوه قضاییه با این گونه افراد برخورد کند.

تاکنون برای‌تان اتفاق افتاده که پس از شکستی به شما بگویند فلان داور یا شخصی در شکست تیم تاثیر داشته است؟

خیلی زیاد. مثلا گفته‌اند فلان شخص در این تیم جادوگر است یا می‌گویند داور را دیده و حرف زده است. دوست ندارم باور کنم در عین حالی که می دانم این مسائل وجود دارد.

** چیزی برای عدم موفقیت علی دایی وجود ندارد

استقلال فصل گذشته با برتری مقابل فولاد قهرمان لیگ شد. فکر می‌کنید این تیم در حد و اندازه‌های قهرمان بود؟

اگر تیم‌های دیگر مشکل نداشتند کار استقلال برای قهرمانی سخت بود. پرسپولیس انتظاری که از آن می‌رفت نبود. سپاهان هم در لیگ قهرمانان آسیا لطمه خورد. سپاهان با مهره‌هایی که از دست داد نتوانست 2 تیم کامل داشته باشد ولی استقلال 2 تیم کامل بود. اگر شرایط سایر تیم‌ها خوب بود کار استقلال سخت می‌شد و شانس قهرمانی نداشت. حتی ما اگر کمی شانس داشتیم می‌توانستیم عنوان دومی را کسب کنیم.

فکر می‌کنید علی دایی با پرسپولیس موفق شود؟

امیدوارم و خوشحال می‌شوم که دایی موفق باشد. دایی همیشه «دایی» است و پرسپولیس همیشه «پرسپولیس». جنس‌شان هم با هم یکی است. آرزو می‌کنم دایی با پرسپولیس موفق شد چون چیزی برای عدم موفقیت وجود ندارد.

لیگ برتر در سالی که گذشت پدیده‌ای به فوتبال ایران معرفی کرد؟

فقط یک بازیکن را دیدم که آن هم علیرضا جهانبخش بازیکن داماش بود. او کار خوبی کرد که به لیگ هلند رفت.

۱۳۹۲/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...