نسخه چاپی

با موافقت دولت؛

آیین‌نامه اجرایی قانون معادن ابلاغ شد

با تصویب هیئت وزیران و به منظور ساماندهی دریافت پروانه اكتشاف، آیین‌نامه اجرایی قانون معادن ابلاغ شد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزیران عضو کارگروه توسعه بخش معدن بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد ماده(35) اصلاحی قانون معادن-مصوب 1390- آیین‌نامه اجرایی قانون معادن را تصویب کرد.

بر این اساس، انجام عملیات اکتشاف توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، مستلزم دریافت پروانه اکتشاف از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

اشخاص حقیقی متقاضی ثبت محدوده اکتشافی باید دارای شرایطی همچون دارا بودن حداقل (18) سال سن، عدم شمول قانون راجع به منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلیسن و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری -مصوب 1337- عدم شمول ماده(33) قانون، دارا بودن حداقل توان فنی و مالی، نداشتن محرومیت از فعالیت های معدنی در زمان صدور پروانه اکتشاف و اشخاص حقوقی؛ در اساسنامه آنها موضوع فعالیت های معدنی درج شده باشد، دارا بودن حداقل توان فنی و مالی، نداشتن محرومیت از فعالیت های معدنی در زمان صدور پروانه اکتشاف و عدم شمول قانون راجع به منع داخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری -مصوب 1337- باشند.

بر اساس این مصوبه، متقاضی موظف است تقاضای خود را طبق برگه های (فرم های) مربوط که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار متقاضیان قرار می دهد، ارائه کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است شرایطی فراهم کند که تقاضای رسیده را بلافاصله با قید روز و ساعت دریافت، ثبت و رونوشت آن را در قالب برگه(فرم) مربوط منقوش به مهر و امضای صنعت، معدن و تجارت و به عنوان رسید به متقاضی ارائه کند.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است تقاضای رسیده را همراه با مختصات محدوده مورد تقاضا ظرف هفت روز اداری بررسی و محدوده آزاد را به نام متقاضی ثبت و مشخصات محدوده ثبت شده را به وی ابلاغ کند.

مدت اعتبار پروانه اکتشاف با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای یک دوره قابل تمدید است. چنانچه عملیات اکتشاف در مدت اعتبار پروانه اکتشاف و یا دوره تمدید مراحل اکتشاف، به دلایل خارج از ید و اراده پروانه اکتشاف به اتمام نرسد، با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت تمدید مجدد آن بلامانع است.

بر اساس این مصوبه، حداکثر مساحت محدوده پروانه اکتشاف مواد معدنی شامل گروه یک(شن، ماسه و خاک رس): نیم کیلومتر مربع، گروه دو(سنگ های لاشه ساختمانی): یک کیلومتر مربع، گروه سه(مواد معدنی طبقه یک): چهار کیلومتر مربع، گروه چهار(سنگ های تزئینی و نما): سه کیلومتر مربع، گروه پنج(مواد معدنی طبقه دو غیر فلزی به استثنای زغال سنگ و گروه چهار): بیست کیلومتر مربع و گروه شش(مواد معدنی طبقه دو فلزی و زغال سنگ): دویست و پنجاه کیلومتر مربع است.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

۱۳۹۲/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...