نسخه چاپی

توصیه اكبر اعلمی به احمدی‌نژاد

روزنامه اعتماد گفت و گویی با اكبر اعلمی داشته كه در ادامه می آید

به گزارش نما، روزنامه اعتماد گفت و گویی با اکبر اعلمی داشته که در ادامه می آید:

با این آرایش جدید نیروهای سیاسی در ریاست‌جمهوری و شورای شهر «پیش‌بینی شما» از آینده حیات سیاسی اصلاح‌طلبان چیست؟
از ترکیب شورای شهر سایر شهرستان‌ها اطلاعی ندارم، اما در تهران با وجود استقبال کم مردم از انتخابات شورای شهر، نزدیک به نیمی از لیست منسوب به اصلاح‌طلبان رای آورد که این خود علامت خوبی است و دست‌کم در چهار سال آینده اصلاح‌طلبان از انزوای مطلق خارج و از فضای مناسب‌تری برای نفس کشیدن و فعالیت سیاسی برخوردار خواهند شد و امیدوارم که کشور کم و بیش از این حالت یکصدایی و تک قطبی بودن خارج و از نشاط سیاسی بیشتری بهره‌مند شود و اگر این‌بار اصلاح‌طلبان عاقلانه‌تر عمل کرده و به جای شخصیت‌محوری به دنبال برنامه‌ریزی و مطالبه‌محوری باشند به تدریج می‌توانند موقعیت و جایگاه سیاسی خود را در درون حاکمیت ترمیم و تثبیت کنند.

«پیش‌بینی شما» درباره واکنش اصولگرایان به وضعیت جدید در چهار (یا احتمالا هشت) سال آینده چیست؟
طیف افراطی و رادیکال اصولگرایان به دلیل خوی و خصلت انحصارطلبانه و اصولگرایانه‌یی که دارند و خود را قیم مردم و صاحب انقلاب، کشور و نظام تلقی و دیگران را غیرخودی و دشمن می‌پندارند، در برابر شرایط جدید مقاومت کرده و به طرق مختلف به کارشکنی خواهند پرداخت و همچنان بر حذف اصلاح‌طلبان از قدرت اصرار خواهند ورزید و تا جایی که بتوانند به سهم‌خواهی از دولت روحانی روی خواهند آورد. اما اصولگرایان عاقل و معتدل که گروه خونی آنان با روحانی یکی است به همراهی و همکاری با دولت وی روی خواهند آورد و یقینا موقعیت آنان در مقایسه با دوران احمدی‌نژاد بهتر خواهد شد و از رضایتمندی بیشتری نیز برخوردار خواهند شد.

آینده سیاسی احمدی‌نژاد و بدنه اجتماعی هوادار او چگونه رقم خواهد خورد؟
اگر وضع به همین منوال پیش برود با اتمام دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، حیات سیاسی او و یاران نزدیکش به پایان خط خواهد رسید. پرونده بعضی از اطرافیان وی مانند آقایان رحیمی، مشایی و بقایی تحت رسیدگی قرار خواهد گرفت و چه بسا بعضی از اشخاص حقیقی و حقوقی هم به برخوردهای انتقام‌جویانه با شخص احمدی‌نژاد روی آورند. اما من امیدوارم که نظام و آقای روحانی از تجربیات احمدی‌نژاد و مدیران سالم و باکفایت او حداکثر استفاده را بکند. حضور احمدی‌نژاد در نهادهایی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز می‌تواند مفید واقع شود. از وزن و دامنه به تعبیر شما بدنه اجتماعی هواداران احمدی‌نژاد اطلاعی ندارم و به احمدی‌نژاد توصیه می‌کنم که برای ارزیابی وزن اجتماعی خود و تیمش خوب است در فرصت باقیمانده از زمان ریاست‌جمهوری‌اش اقدام به تاسیس یک حزب کند و از این طریق ضمن حضور فعال در عرصه سیاست، وزن اجتماعی خود و هوادارانش را هم محک زده و در دوران نقاهت سیاسی از ظرفیت‌های آنان برای حضور در صحنه سیاست و پیشبرد اهدافش استفاده کند.

۱۳۹۲/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...