نسخه چاپی

پشت‌پرده واردات خودروهای لوكس به ایران

اجازه واردات بدون محدودیت هر نوع خودرو توسط اهالی ابوموسی یكی از مصوبات دولت و رئیس جمهور است كه این روزها این جزیره را به اصلی‌ترین راه ورود خودروهای لوكس به كشور تبدیل كرده است.

به گزارش نما به نقل از شفاف‌نیوز، در ادامه می‌نویسد: خبرها حاکی از این است که حداقل در ماه‌های اخیر فقط ۱۴۴ دستگاه پورشه وارد کشور شده است. در آن برهه زمانی این سئوال پیش آمد که در شرایط دشوار اقتصادی و با وجود محدودیت‌های شدید وارداتی که از سوی دولت! وضع شده چه کسی می‌تواند دست به واردات انبوه خودروهای لوکس بزند. این اقدام در حالی است که نظام ارزی کشور این روزها به شدت نیازمند ارز برای تامین نیازهای واقعی مردم است و کمبود ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی به گرانی‌ها و نوسان قیمت گسترده انجامیده است.

گرچه بر اساس مصوبه دولت و بخشنامه گمرگ از اواخر سال گذشته واردات خودروهای لوکسی مانند پورشه، بنز و بی‌ام‌و به کشور ممنوع اعلام شده است اما جولان صدها خودروی جدید پورشه در نمایشگاه‌های اتومبیل و خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرها حکایت از آن دارد که علیرغم ادعای ممنوعیت، تبصره‌های متعدد بخشنامه‌ها و دستورها راه را برای دور زدن قانون و واردات انواع خودروهای لوکس بازکرده است.

نادر قاضی پور درباره نحوه ورود خودروهای لوکس به کشور می‌گوید: ابتدا باید به این موضوع توجه داشت که هرکسی نمی‌تواند خودروی لوکس به کشور وارد کند و اساسا به هرکسی مجوز واردات خودرو از سوی دولت داده نمی‌شود.

وی افزود: براین اساس، یک مافیا برای واردات خودرو تشکیل شده است که برخی از آنها مرتبط با بدنه دولت هستند و با استفاده از نفوذی که دارند، مجوزهای زیادی را برای واردات خودرو با استفاده از ارز مرجع اخذ کرده‌اند.

نماینده ارومیه در مجلس با بیان اینکه متاسفانه با وجود اینکه این خودروها با ارز مرجع وارد کشور شده‌اند اما قیمت آنها در بازار بسیار بالاست درحالی که به طور معمول نباید این اتفاق بیفتد، اظهار کرد: این موضوع نشان دهنده فعالیت گسترده مافیای خودرو در کشور است که از این طریق سود هنگفتی به جیب می‌زنند.

رئیس کل گمرک ایران با اعلام اینکه ورود ۱۴۴ دستگاه پورشه به کشور به صورت تقلب صورت گرفته است، گفت: کل خودروهای پورشه‌ای که از جزیره ابوموسی وارد شده بیش از ۳۸ خودرو نیست و با توجه به این که واردات این نوع خودرو طبق مصوبه دولت است، غیرقانونی نیست.

عباس معمارنژاد در مورد شگرد ورود این ۱۴۴خودرو پورشه به کشور گفت: ورود این خودروها به کشور به صورت تقلب صورت گرفته است. البته این موضوع یعنی تقلب فقط مشمول پورشه نیست و سایر کالاها و خودروهای مختلف را هم در بر می‌گیرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه کل پورشه‌ای که از جزیره ابوموسی وارد شده بیش از ۳۸ دستگاه خودرو نیست، عنوان کرد: این در حالی است که براساس مجوز و مصوبه دولت ساکنین جزیره ابوموسی می‌توانند بدون پرداخت هیچگونه حقوق ورودی و عوارض، یک خودرو وارد کنند.

وی با طرح این مطلب که در مجوزها و مصوبات دولت هیچ اشاره‌ای به نوع خودرویی که این افراد وارد می‌کنند، نشده است، تصریح کرد: بر این اساس واردات این نوع خودرو طبق مصوبه دولت است و غیرقانونی نیست.

این در حالی است که رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز دوشنبه با اعلام اینکه بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان جریمه پرونده‌های ارزی در سال گذشته داشتیم، گفته بود: قاچاق کالاهای ضروری در نیمه دوم سال گذشته افزایش یافت که توانستیم از آن جلوگیری کنیم. اواخر سال گذشته نیز خبر‌هایی حاکی از ورود ۵۰۰ دستگاه پورشه توسط ساکنین جزیره ابو موسی منتشر شد و واردات این خودروهای لوکس از سوی بسیاری از فعالان دولتی و اقتصادی مورد اعتراض قرار گرفت.

۱۳۹۲/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...