نسخه چاپی

باید و نبایدهایی از حجامت

معاون آموزشی دانشكده طب سنتی گفت: حجامت می‌تواند یكی از راه‌های درمان بیماری‌ها باشد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مهدی یوسفی در خصوص حجامت گفت: حجامت از ریشه حج و در منابع طب سنتی یک چیز معادل بادکشی کردن است، حجامت اصطلاحا به روشی از خون‌گیری اطلاق می‌شود که جهت درمان بعضی از بیماری‌ها بکار می‌رود.

وی اظهار کرد: حجامت فقط یک روش درمانی است که باید در جای خودش استفاده شود.

یوسفی در ادامه افزود: درمان به سه دسته تقسیم می‌شود مرحله اول درمان تغییر سبک زندگی است که عمدتا از رژیم غذایی، ‌ورزش و تنظیم خواب و بیداری است مرحله دوم درمان، گیاهان دارویی است و مرحله سوم درمان، به روش دستی مثل حجامت و ماساژ دادن است.

وی با بیان این‌که مرحله اول درمان حجامت کردن نیست، افزود: پیشنهاد حجامت کردن برای درمان همه بیماری‌ها درست نیست.

حجامت بیشتر برای افرادی که خلط دم دارند، استفاده می‌شود و برای کسانی که سرد مزاج یا بیماری‌های ناشی از سردی دارند، مضر است.

وی تاکید کرد: حجامت برای افراد زیر دو سال، افراد بالای 60 سال، افراد بسیار لاغر، افراد بسیار چاق، در فواصل گرم تابستان، فواصل سرد زمستان، در روزهایی که هوا طوفانی است و در دوران قاعدگی توصیه نمی‌شود.

دکتر یوسفی اظهار کرد: حجامت کردن در چند نقطه بدن در یک جلسه مضر است.

معاون آموزش دانشکده طب سنتی بیان کرد: کسانی که بیماری‌هایی ناشی از افزایش خلط دم مثل انواع فشار خون، بعضی از سردردها‌، دمل چرکی، برودات پوستی مثل گرگرفتگی را دارند حجامت کردن توصیه می‌شود.

وی در خصوص زمان حجامت گفت: برای درمان بیماری‌ها زمانی وجود ندارد که به عنوان مثال به بیمار بگوییم صبر کند تا زمانش برسد، اما بهترین زمان برای حجامت بهار است.

وی تاکید کرد: تجویز حجامت توسط پزشکان آشنا با مبانی طب سنتی صورت می‌گیرد و خود حجامت توسط افراد آموزش دیده باید انجام شود.

معاون آموزشی دانشکده طب سنتی گفت: حجامت باید در یک محیط استریل شده صورت گیرد و همچنین باید در مکانی انجام گیرد که از وسایل یک بار مصرف استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث افراط و گزافه گویی در مورد حجامت و اینکه گفته می ‍‌شود حجامت هر بیماری را درمان می‌کند و افراد سالم باید دو بار حجامت کنند صحت ندارد.

یوسفی در پاسخ به این سوال که آیا حجامت برای درمان غلظت خون مفید است؟ اظهار کرد: حجامت برای درمان غلظت خون مفید نیست و تعداد دفعات حجامت باید با توجه به شرایط بیمار و ارزیابی پزشک انجام گیرد، چون شرایط بیماران متفاوت است.

۱۳۹۲/۴/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...