نسخه چاپی

مذاكرات دو كره به شكست انجامید

مذاكرات دو كره بدون دستیابی به نتیجه خاصی بجز توافق طرفین برای برگزاری دور سوم مذاكرات كاری در دوشنبه آینده در مجتمع صنعتی كائسونگ نداشت.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فرانسه، سئول و پیونگ یانگ نتوانستند در مذاکرات کاری متعاقب در روز چهارشنبه در منطقه صنعتی کائسونگ تقریبا به شکست انجامید. مجتمع صنعتی کائسونگ از ابتدای آوریل با تنش بالایی توسط پیونگ یانگ بسته شده است. این مجتمع اهمیت بسزایی در اقتصاد دو کره دارد. هیات سه نفری از دو طرف سه دور مذاکرات در سطح مقام‌های ارشد داشتند.

سو هو، نماینده ارشد هیات کره جنوبی در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: طرف ما مواضع خود را بصورت شفاف توضیح داد و اینکه منطقه کائسونگ باید در حد یک مجتمع بین‌المللی توسعه یابد و بارها نسبت به تعلیق فعالیت این کارخانه به دلیل اقدام یک جانبه کره شمالی تذکر دادیم. وی تاکید کرد: پیونگ یانگ باید دلایل خود را درباره آسیب زدن به شرکت‌های کره جنوبی به دلیل بستن یک جانبه این مجتمع اعلام کند و تضمین دهد که این امر تکرار نخواهد شد.

پیونگ یانگ و سئول بر سر اصل از سرگیری مذاکرات درباره اتحاد دوباره خانواده‌های جدا شده نیز به توافق رسیدند که آخرین برنامه موقتش به سال 2010 بازمی‌گردد. جمهوری خلق کره تاریخ 19 ژوئیه (28 تیر) را بری این مذاکرات پیشنهاد داده است.

به گزارش وزارت اتحاد دو کره در کره جنوبی، سئول نیز با اصل از سرگیری گفت‌وگوها درباره هزاران نفری که پس از جنگ 1953 1950 از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند، توافق کرده است، ولی خواستار برگزاری این مذاکرات در پانمونجوم است. این وزارتخانه درباره مذاکرات بر سر سفرهای برون مرزی به مجتمع مونت کومگانگ، که یکی از معدود مکان‌های گردشگری برای اهالی کره جنوبی است، اظهار کرد: پیونگ یانگ 17 ژوئیه (26 تیر) را برای گفت‌وگوها پیشنهاد داده بود که به دلیل مذاکرات بازگشایی مجتمع کائسونگ به تعویق خواهد افتاد.

مجتمع مونت کومگانگ در جمهوری خلق کره توسط شرکت کره جنوبی هیوندا آسان به عنوان نماد آشتی در سال 1998 بنا شد. این مجتمع از آن زمان ده‌ها میلیون دلار برای پیونگ یانگ سود داشته است.

۱۳۹۲/۴/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...