نسخه چاپی

انتخاب شهردار تهران قبل از ۱۲شهریور

تصویب و نظام‌مند شدن نرخ قبور بهشت زهرا در شورای شهر تهران و احتمال انتخاب رئیس شورای شهر و شهردار آتی تهران پیش از نشست رسمی ۱۲ شهریور شورای دوره چهارم شهر تهران، از جمله اخبار مهم حوزه شهری در هفته گذشته بود

به گزارش نما به نقل از تسنیم،‌ یکی از اخبار حوزه شهری در هفته‌ای که گذشت‌ بررسی لایحه نرخ قبور بهشت زهرا و خدمات قابل عرضه از سوی سازمان بهشت زهرا (س)بود که بدون هیچ گونه افزایش نرخ به تصویب رسید و نظام‌مند شد.

بر اساس این مصوبه واگذاری هر قبر در قطعات فاز سوم آرامستان بهشت زهرا تا سقف 70 درصد ظرفیت این قطعات رایگان است و در صورتی که وابستگان متوفی تمایل در اختیار گرفتن او در طبقه بالای این قبور را داشته باشند هزینه مترتبه به ازای واگذاری هر قبر معادل 3 میلیون و 500 هزار ریال تعیین می‌شود.

هزینه واگذاری هر قبر در فاز سوم در ظرفیت پذیرش 70 تا 80 درصد معادل 7 میلیون ریال و درظرفیت پذیری 80 تا 90 درصد معادل 10 میلیون ریال و در ظرفیت 90 تا 100 درصد معادل 15 میلیون ریال تعیین می‌شود.

هزینه واگذاری هر قبر در قطعات فاز دوم آرامستان بهشت زهرا تا سقف 70 تا 80 درصد ظرفیت این قطعات معادل 20 میلیون ریال و از سقف 80 تا 90 درصد ظرفیت معادل 30 میلیون ریال و در ظرفیت 90 تا 100 درصد معادل 40 میلیون ریال است.

با توجه به درخواست‌های مکرر شهروندان در جهت افزایش ظرفیت دفن در آرامستان بهشت زهرا و با لحاظ فتاوی صادره از سوی مراجع اعظام مبنی بر امکان دفن در قبوری که بالای 30 سال قدمت داشته و اثری از جنازه نباشد سازمان بهشت زهرا مجاز است با برنامه ریزی مناسب، طراحی بهینه، بررسی شرایط و وضعیت و همچنین موقعیت استقرار هر قطعه نسبت به ایجاد و احداث دو طبقه قبر دیگر برای واگذاری به بستگان درجه یک و دو متوفی اقدام کند . تعرفه این گونه قبور برای دو طبقه ایجاد شده 50 میلیون ریال تعیین می‌شود.

قیمت گذاری قبور به جا مانده از قدیم براساس توافق سازمان بهشت زهرا با ذینفع آن حداقل 10 میلیون و حداکثر 20 میلیون ریال تعیین می‌شود.

هزینه خدمات تغفیل و تکفین و حمل جنازه با آمبولانس با ظرفیت 4 متوفی مجموعاً برای هر متوفی به مبلغ 200 میلیون ریال تعیین می‌شود و هزینه خدمات فوق برای کودکان 50 درصد مبلغ مذکور خواهد بود.

بدیهی است که در صورت درخواست آمبولانس خصوصی برای متوفی مبلغ 2 میلیون ریال مابه التفاوت علاوه بر مبلغ مذکور از متقاضی دریافت می‌شود و حمل جنازه به شهرستان به ازای هر کیلومتر مسیر رفت مبلغ 8 هزار ریال تعیین می‌شود.

* انتخاب شهردار و رئیس شورای شهر قبل‌از نشست رسمی 12شهریور

پرویز سروری عضو منتخب چهارمین دوره شورای شهر تهران گفت: در جلسات آتی اعضای شورای شهر تهران نحوه انتخاب رئیس شورا و شهردار تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد تا قبل از تشکیل نشست‌های رسمی، برای تعیین ریاست شورا و شهردار، به جمع‌بندی مناسبی برسیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی اعضای شورای شهر تهران برای انتخاب ریاست این شورا وارد مصادیق و نام‌ها نشده‌اند، و صرفاً به بررسی معیارهای تعیین نامزدهای این جایگاه‌ها پرداخته‌اند، و لذا رئیس شورا بر مبنای این معیارها انتخاب می‌شود.
نامبرده طرح بعضی از اسامی را برای تصدی مدیریت شهرداری تهران گمانه‌زنی خواند و گفت: با بررسی شرایط نامزدهای موجود، قطعاً چمران و قالیباف در اولویت قرار دارند.

وی خاطرنشان ساخت: از آنجاکه کارنامه روشن و مناسبی از عملکرد رئیس شورای شهر و شهرداری فعلی تهران وجود دارد، بنابراین بررسی کارنامه عملکرد این دو فرد بسیار آسان‌تر است.

سروری گفت: اگر چمران و قالیباف بتوانند درصد قابل توجهی از شاخص‌های تعیین شده را کسب کنند، به‌طور حتم نظر ما برای ریاست بر شورای شهر و شهرداری به این دو نامزد است، در غیر این صورت اعضا، گزینه‌های دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

*شورای شهر با فروش اوراق مشارکت توسط شهرداری مخالفت کرد

در پانصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران لایحه مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری در جهت اجرای پرو‌ژه‌ مجتمع ایستگاهی پردیس شرق مترو تهران،‌ مورد بررسی قرار گرفت اما در نهایت اعضای شورا مخالفت خود را با این لایحه اعلام و آن را رد کردند.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی این لایحه اظهار داشت: فروش اوراق مشارکت مبنع قابل اعتمادی نیست البته قرار است بخشی از این پروژه تحت پوشش اوراق مشارکت قرار گیرد اما بهتر است با مشارکت بخش خصوصی باشد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در کمیسیون نهایتا به این جمع‌بندی رسیدیم که فروش اوراق مشارکت برای این پروژه به صرف و صلاح شهرداری تهران نیست.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهارات خادم،‌گفت: نتیجه فروش اوراق مشارکت همیشه اینطور نیست که نامناسب باشد در واقع اگر نقشه‌های مناسبی برای آن پیش‌بینی شود می‌تواند سودمند باشد.

بر اساس این گزارش،‌ اعضای شورا در نهایت به رد این لایحه رأی دادند.

* افزایش تکدی‌گری بین زنان/ ضرورت ایجاد اسکان‌های ارزان قیمت

حسین زارع صفت مدیر عامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه اسم گرمخانه‌ها به مددسرا تبدیل شده و بهتر است از این پس از این نام استفاده شود،‌ اظهار داشت: براساس تعداد افرادی که جمع آوری کرده و برایشان پرونده تشکیل داده‌ایم می‌توان گفت شاهد تغییراتی در وضعیت تکدی‌گری هستیم که عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در آنها دخیل است. و متاسفانه شاهد هستیم که نقش تکدی‌گری در بین زنان، سوء استفاده از کودکان، همچنین تکدی‌گری غیرمستقیم و بازی کردن با احساسات مردم افزایش یافته است.

وی ادامه داد: نگاه مردم به اینکه این افراد واقعا نیازمند هستند یا خیر نیازمند آگاه سازی و اطلاع رسانی است چرا که وقتی فردی می گوید برای درمان فرزندش به پول نیاز دارد معلوم نیست که حقیقت را می‌گوید یا خیر در حالی که ممکن است اگر از اصل موضوع مطلع شویم اصلا رغبت به پرداخت آن پول نداشته باشید.

مدیر عامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه تکدی‌گری بین بسیاری از افراد به یک حرفه کم هزینه و پردرآمد تبدیل شده است، تصریح کرد: در خصوص پیشگیری از افزایش شمار تکدی‌گری فعالیت‌هایی در سازمان رفاه در سطح محلات انجام شده که شامل کارآفرینی، حرفه‌آموزی و تشکیل تعاونی‌های مشاغل خانگی است اما اقدام دیگری که از افزایش متکدیان جلوگیری می‌کند در حوزه اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم است که بخشی از آن به عهده شهرداری و بخش دیگر از طریق رسانه‌ها باید صورت گیرد.

* هیچ‌ زباله‌ای بدون پردازش و بازیافت،‌ دفن نمی‌شود

مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم،‌با بیان اینکه شهرداری به صورت تمام و کمال جمع‌آوری و دفن زباله‌های بیمارستانی را انجام می‌دهد، تصریح کرد: زباله‌‌هایی که پردازش و بازیافت نشود به هیچ عنوان دفن نخواهد شد همچنین همه زباله‌های تر و خشک به چرخه باز می‌گردد و به کود تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حوزه بی‌خطرسازی زباله‌ها اقدامات لازم و کافی صورت نگرفته است بنابراین وزارت بهداشت باید پیگیری بیشتری در این زمینه داشته باشد شهرداری تهران نیز نسبت به جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی با خودروهایی خاص فعال است.

*‌رشد 9.2درصدی نرخ موالید، حاصل هشدار به تک‌فرزندی خانواده‌هاست

علی اکبر محزون معاون برنامه ریزی، آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور گفت: جمعیت کل کشور تاکنون 76 میلیون و 700 هزار نفر بوده است که در سال 91 نسبت به سال قبل آن با 2.9 رشد نرخ موالید مواجه شده‌ایم و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این رشد حاصل هشدارهایی بوده که در خصوص تک‌فرزندی خانواده‌ها داده شده است.

محزون ادامه داد: اخیراً نیز لایحه اصلاح قانون تنظیم جمعیت و خانواده توسط دولت ابلاغ شده که نخستین چیزی که در آن به تصویب رسیده حذف عدم ارائه خدمات به فرزندان چهارم به بعد است. همچنین مرخصی مادران به 9 ماه افزایش یافته است که می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی اظهار داشت: اقدامات انجام شده به‌عنوان سیاست‌های تشویقی در دولت به‌گونه‌ای بود که مردم را نسبت به مشکلات تک‌فرزندی در آینده آگاه کرد. علاوه بر آن جامعه شناسان و روان شناسان نیز در سطوح گسترده‌ای به تبعات تک‌فرزندی پرداخته باعث شدند که نرخ جمعیت به سه درصد افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در 20 تا 30 سال آینده نرخ جمعیتی کشور به صفر می‌رسد، افزود: پس از این مدت نرخ جمعیتی کشور به‌سمت رشد منفی پیش رفته و جمعیت بالای 65 سال از 5.7 درصد به حدود 18 درصد افزایش خواهد یافت.

۱۳۹۲/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...