نسخه چاپی

حماسه اقتصادی زودبازده

علیرضا اسلامی

شایسته است رئیس جمهور جدید در آغاز ماه مبارک رمضان برای تحقق حماسه اقتصادی تا تدابیر بلند مدت ودیربازده، از روشهای قرآنی استفاده نموده و به سیره انبیاء همچون حضرت نوح اقتدا نماید که به قومش گفت: «فقلت استغفروا ربکم انه کان غفاراً – یرسل السماء علیکم مدرارا – و یمددکم باموال و بنین و یجعل لکم جنات و یجعل لکم انهاراً» ۱۰-۱۲/ سوره نوح
قوم را به استغفار دعوت نموده زیرا؛ آخر پروردگارتان غفار است و «غفار» که صیغه مبالغه است، معنای کثیر المغفره را می‌دهد و می‌فهماند علاوه بر اینکه کثیرالمغفره است، مغفرت سنت مستمر او است.
«یرسل السماء علیکم مدراراً» اگر از خدا طلب مغفرت کنید، ابر بسیار ریزنده و بارنده را به سویتان می‌فرستد.
«ویمددکم باموال و بنین» کلمه «امداد» به معنای رساندن مدد به دنبال مدد دیگر است و مدد به معنای هر چیزی است که آدمی را در رسیدن به حاجتش کمک کند و اموال و فرزندان نزدیک‌ترین کمکهای ابتدایی برای رسیدن جامعه انسانی به هدفهای خویش است.
«ویجعل لکم جنات و یجعل لکم انهاراً» «جنات» و «انهار» کشاورزی و آب دو تا از اقسام مال است، لیکن از آنجایی که از سایر اقسام مال نسبت به ضروریات زندگی بشر دخالت گسترده‌تری دارند در آیه اختصاص به ذکر یافتند.
در این آیات به طوری که ملاحظه می‌فرمایید نعمتهای دنیایی را می‌شمارد و از حضرت نوح (ع) حکایت می‌کند که به قوم خود وعده فراوانی نعمت‌ها و توا‌تر آن را می‌دهد، به شرطی که از پروردگار خودطلب مغفرت گناهان کنند. پس معلوم می‌شود استغفار از گناهان اثر فوری در رفع مصائب و گرفتاریها و گشوده شدن درب نعمت‌های آسمانی و زمینی دارد، می‌فهماند بین صلاح جامعه انسانی و فساد آن و بین اوضاع عمومی جهان ارتباطی برقرار است، و اگر جوامع بشری خود را اصلاح کنند به زندگی پاکیزه و گوارایی می‌رسند و اگر به عکس عمل کنند نتیجه عکس آن را خواهند داشت.
این معنا از آیه شریفه «ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس» ۴۱/روم هم استفاده می‌شود که مشکلات دستاورد مردم است و همچنین آیه «و ما اصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم» ۳۰/شوری مصائب ناشی از دستاوردهای خودتان است و آیه شریه «ولو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض» ۹۶/ اعراف اگر مردم ایمان آورده و تقوی پیشه کنند، برکات آسمان و زمین بر آن‌ها گشوده می‌شود.
در نهج البلاغه آمده که: خدای سبحان استغفار را باعث فراوانی رزق و مایه رحمت به خلق قرار داده و می‌فرموده: «استغفروا ربکم انه کان غفاراً یرسل السماء علیکم مدراراً و یمددکم باموال و بنین» (۱)
خدای رحمت کند مردی را که توبه خود را جلو اندازد و از خطای خود طلب عفو کند و به اصلاح روز مرگش بپردازد. از حضرت علی (ع) روایت شده که در ضمن حدیثی فرمود: استعفار بسیار کن تا رزق را به سوی خود جلب کنی (۲).
انشاءالله با دوری از گناهان همچون دروغ، رشوه، بی‌حجابی، ربا، دوروئی، روابط نامشروع، روزه خواری، بی‌توجهی به نیازمندان، مردم آزاری و غیبت، تهمت و... و توبه از آن‌ها و استغفار، برکات آسمانی و زمینی بر ملت ایران جاری و گرفتاری‌ها و معضلات حل شود.
منابع: ترجمه المیزان، ج۲۰، ص۴۶
(۱) نهج البلاغه صبحی صالح، خطبه ۱۴۳، ص۱۹۹
(۲) خصال، ص۶۱۵

۱۳۹۲/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...