نسخه چاپی

تلاش اسرائیل برای افزایش تحریم های ضد ایرانی/ غرب نباید فریب روحانی را بخورد!

«رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این كشور قصد دارد باراك اوباما، رییس جمهوری آمریكا، را به افزایش فشارها بر ایران به خاطر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، متقاعد كند و لذا، سلسله تماس‌های فشرده‌ای میان دفتر نخست وزیری اسرائیل با مقام‌های آمریكایی در جریان است.»

به گزارش نما، سایت رادیو فردا(radiofard) با انتشار این خبر به نقل از روزنامه صهیونیستی«هاآرتص» نوشت: «مقامات آمريکايی به اسرائيل گفته‌اند که در پی پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری ايران، فشار آمريکا بر ايران کاسته نخواهد شد.


هاآرتص نوشته است که نتانياهو به شدت نگران شده که غرب «فريب» روحانی را بخورد اما مقامات آمريکايی نتانياهو را «آرام» کرده و گفته‌اند تغييری در سياست‌ها و مطالبات آمريکا از ايران داده نمی‌شود.


به نوشته رادیو فردا، روزنامه آمريکايی «وال استريت ژورنال، روز شنبه، ۲۱ تير ماه، نوشته بود که آمريکا و باراک اوباما در انتظار عملکرد حسن روحانی و نرمش عملی ايران در مذاکرات آتی هسته ای با کشورهای ۱+۵ هستند.


يک مقام آمريکايی نيز روز شنبه به سايت «المانيتور» گفته بود بسته پيشنهادی که در مذاکرات آلماتی به ايران ارائه شد، تغييری نخواهد کرد اما مذاکرات بيشتر بر سر اين بسته می تواند انجام شود.


هاآرتص نوشته است که آمريکا در پيام‌های «تسکين دهنده برای آرام کردن نتانياهو» گفته است در مذاکرات آينده که ارزيابی می‌شود از سپتامبر آغاز شود، نه تنها از فشار بر ايران کم نمی‌شود، «بلکه بالعکس، فشارها عليه تهران افزايش خواهد يافت».


به نوشته هاآرتص، «پس از زمستانی که با سکوت نسبی اسرائيل در مورد ايران سپری شد، اکنون رفتارهای نتانياهو در هفته‌های گذشته نشان از "بازگشت تابستان ايرانی" دارد».


هاآرتص پنج مورد از اظهارات علنی نتانياهو عليه «احتمال فريب خوردن غرب» پس از انتخاب حسن روحانی را به عنوان نمونه ای از برنامه جديد نخست وزير اسرائيل برای ايجاد فشار بر آمريکا در ارتباط با ايران يادآوری کرده است.

او روز دوم ژوييه در سالروز ماجرای «انتبه» گفت: «اين حادثه نشان ديگری از اين توان است که هيچ جای جهان نيست که دست بلند اسرائيل به آن نرسد».

اشاره هاآرتص به اين امر است که نتانياهو هر چند مدت يکبار با اهرم «برنامه اتمی ايران» خود را «منجی» بلامنازع اسرائيل به تصوير می‌کشد و مطالبات داخلی مردم سرزمین های اشغالی را خاموش می‌کند و اين احساس را بوجود می‌آورد که وقوع جنگ، نزديک است.

هاآرتص افزوده است: «پس از اعلام پيروزی روحانی، اين لطيفه در محافل سياسی اسرائيل رواج يافته است که اگر روحانی اعلام کند ايران برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل بر می‌چيند، نتانياهو اعلام عزای عمومی خواهد کرد».

کانال دو تلويزيون اسرائيل شامگاه جمعه، ۲۱ تير ماه، خبر داده بود که بنيامين نتانياهو از باراک اوباما خواسته است گزينه نظامی «معتبرتری» را در برابر ايران قرار دهد.

بنابر اين گزارش، نتانياهو در رايزنی‌های روزهای اخير ميان مقامات اسرائيلی با مقام‌های آمريکايی گفته است که اگر اوباما حاضر به مطرح کردن گزينه نظامی برای آينده نزديک عليه ايران نباشد، نتانياهو خود تا زمستان در مورد حمله نظامی به ايران تصميم می‌گيرد.

در گزارش شبکه دوم تلويزيون اسرائيل ادعا شده که نتانياهو بر اين باور است که بعد از زمستان، اورانيوم غنی شده ايران به ميزانی می‌رسد که حمله به تاسيسات هسته‌ای ايران ديگر بی‌فايده خواهد بود.

۱۳۹۲/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...