نسخه چاپی

حمله به ركورد رضازاده باارزش‌تر از نقره دانشجويان

جانشین بهداد سلیمی خیلی زود ظهور كرد

با ركوردهایی كه بهادر مولایی در بازی‌های دانشجویان جهان به ثبت رساند، این وزنه‌بردار خود را در قواره قهرمان جهان معرفی كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس با رکوردهایی که بهادر مولایی در بازی‌های دانشجویان جهان به ثبت رساند، این وزنه‌بردار خود را در قواره قهرمان جهان معرفی کرد.

در ادامه بازی‌‌های دانشجویان جهان و در آخرین روز رقابت‌های وزنه‌برداری شب گذشته بهادر مولایی در دسته 105+ کیلوگرم در رقابت با 15 وزنه بردار دیگر به مدال نقره رقابت‌ها بسنده کرد.

وی که در حرکات یکضرب با مهار وزنه‌های 187، 193 و 196 کیلویی سوم شده بود در حرکات دوضرب در حالی توانست وزنه‌های 235 و 254 کیلویی را مهار کند که حدود 3 هفته پیش در رقابت‌های قهرمانی آسیا در 3 مرتبه تلاش از پس وزنه‌های 232 و 233 کیلویی برنیامده بود.

با این حال مهم‌ترین نکته‌ای که شب گذشته در رقابت‌های فوق سنگین وزنه‌برداری دانشجویان به چشم آمد، حمله به رکورد دوضرب جهان بود؛ رکوردی که مدت‌هاست با 263 کیلوگرم در اختیار حسین رضازاده قرار دارد و بهادر مولایی دیشب سعی کرد در حرکت سوم خود این رکورد را یک کیلوگرم ارتقا دهد که البته ناموفق بود.

از دیگر نکات قابل توجه بلند کردن این وزنه توسط بهادر مولایی می‌توان به این نکته اشاره کرد که در تاریخ وزنه‌برداری ایران مولایی پس از حسین رضازاده اولین وزنه‌برداری به شمار می‌رود که توانسته است وزنه بیشتر از 250 کیلویی را با موفقیت بالای سر ببرد. پیش از این سعید علی حسینی یک بار وزنه 245 و بهداد سلیمی دو بار وزنه‌ 250 کیلویی را مهار کرده بودند، اما بهادر که به دفعات در تمرین از پس وزنه‌های حتی سنگین‌تر هم در دوضرب برآمده بود ابتدا 254 کیلو را مهار کرد و سپس برای قهرمانی مجبور شد وزنه 264 کیلویی را بلند کند؛ وزنه‌ای که خود رکورد جهان محسوب می‌شد.

در نهایت این اتفاق نیفتاد و روسلان آلبگوف روس که در المپیک پس از سلیمی و انوشیروانی با مجموع 442 کیلوگرم سوم شده بود، در رقابت شب گذشته با 17 کیلو ارتقای رکورد با مجموع 459 کیلو و 4 کیلو بیشتر از رکورد المپیکی بهداد سلیمی، قهرمان المپیک 2012 لندن به مدال طلای دانشجویان جهان رسید تا این وزنه‌بردار روس از حالا خود را به عنوان جدی‌ترین رقیب مولایی برای رقابت‌های قهرمانی 2013 جهان که تا کمتر از 3 ماه دیگر در لهستان برگزار می‌شود، معرفی کند.

*بهادر مولایی؛ 50 کیلوگرم افزایش رکورد در دو سال

بهادر مولایی سال گذشته و در رقابت‌های 2012 جوانان جهان بعد از ماگمد آبوئف روس روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد. در آن رقابت‌ها که در پرو برگزار شد آبوئف با رکورد مجموع 426 قهرمان شد و مولایی با رکورد مجموع 417 کیلوگرم به مدال نقره دست یافت.

سابقه رقابت مولایی با روسلان آلبگوف هم به رقابت‌های سال 2011 جایزه بزرگ در کشور روسیه برمی گردد که در آنجا آلبگوف با رکورد مجموع 435 کیلوگرم قهرمان شد و مولایی با رکورد مجموع 400 در مکان چهارم قرار گرفت.

اما اوج درخشش مولایی در رقابت‌های یونیورسیاد جهانی روسیه بود که به طور همزمان با ماگمد آبوئف و روسلان آلبگوف رقابت کرد. مولایی هر چند با رکورد مجموع 450 کیلوگرم، بالاتر از آبوئف و پائین تر از آلبگوف روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد، اما با 50 کیلوگرم افزایش رکورد نسبت به سال 2011 و 32 کیلوگرم افزایش رکورد نسبت به سال 2012، درخششی خیره کننده داشت و نوید ظهور یک فوق سنگین قدرتمند دیگر را به دنیای وزنه برداری داد.

این رکوردها نشان می‌دهد وزنه‌برداری که طی 2 سال توانسته است 50 کیلوگرم رکوردهایش را ارتقا دهد می‌تواند طی 4 ماه آینده و با کار کردن روی نقاط ضعفش در یکضرب، وزنه‌برداری ایران در فوق سنگین را صاحب یک مدال طلای دیگر کند.

*روزی که مولایی رکورد جهان را شکست

24 بهمن ماه سال گذشته تیم شرکت ملی حفاری ایران که رقابت نزدیک و فشرده‌ای با دیگر تیم مدعی، یعنی مناطق نفت خیز جنوب در لیگ برتر وزنه‌برداری داشت با درخشش وزنه‌بردار دسته فوق سنگین خود بهادر مولایی، یک‌بار دیگر از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کرد و با اقتدار روی سکوی نخست ایستاد.

بهادر مولایی قهرمان سال 2010 جوانان جهان با شکستن غیر رسمی رکورد جوانان جهان چهره برتر رقابت‌های فینال بود. او در حرکت دوضرب پس از مسجل شدن قهرمانی تیمش به وزنه 246کیلوگرم حمله کرد و با مهار آن، رکورد جهانی سعید علی حسینی را پس از 5 سال ارتقا بخشید.

جانشین بهداد سلیمی خیلی زود ظهور کرد

مولایی فردای آن روز در گفت و گویی که با خبرنگار فارس داشت در مورد رکوردهایش گفت: می‌خواستم این رکوردها را در مسابقات جهانی گواتمالا در سال 2012 بزنم که به دلایلی این اتفاق رخ نداد، پس از آن قصد داشتم این رکورد را در جام باشگاه‌های آسیا بزنم که به دلیل عدم اعزام به این رقابت‌ها، باز هم از این امر محروم شدم.

وی افزود: برای رقابت‌های قهرمانی ایران قصد دارم رکورد 250 را دوضرب بزنم. روز گذشته هم اگر در یکضرب 180 کیلو را زدم، به خاطر زمان زیادی بود که به طول انجامید و باعث شد بدنم سرد شوم. در غیر این صورت توان بلند کردن وزنه 193 کیلویی را هم می‌زدم.

وزنه‌بردار 20 ساله فوق سنگین کشورمان در مورد اینکه آیا توانایی شکست رکورد بزرگسالان جهان را دارد، یادآور شد: روی 270 کیلو در دوضرب در مسابقات المپیک فکر می‌کنم و در یکضرب هم تا 210 کیلو را مهار خواهم کرد.

*شریفی را هم داریم

نباید فراموش کرد که در همین فوق سنگین و زمانی که بهادر مولایی در دوضرب رقابت‌های قهرمانی آسیا اوت کرد، رشید شریفی که پس از 4 سال محرومیت دوباره روی تخته آمده بود توانست عنوان قهرمانی قاره کهن را به نام خود بزند تا از رشید هم بتوان به عنوان رقیبی جدی برای بهادر در رقابت‌های قهرمانی جهان نام برد؛ وزنه‌برداری که با به پایان رسیدن دوران محرومیتش کوهی از انگیزه است تا یک بار دیگر شایستگی‌هایش را به رخ بکشد.

*ظهور جانشین سلیمی

پس از اینکه بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی در فوق سنگین به همراه 3 وزنه‌بردار المپیکی دیگر از ترکیب تیم ملی وزنه‌برداری ایران به دلایل مختلف کنار ماندند، در مناظره‌ای تلویزیونی سلیمی به صورت علنی رو در روی کوروش باقری با لحنی طلبکارانه عنوان کرد که اگر من در تیم ملی نباشم چه کسی می‌خواهد امسال برای شما مدال طلا بگیرد که باقری همانجا جواب داد تا 6 ماه دیگر مشخص می‌شود و بهداد نباید در این خصوص عجله کند.

حال امروز مشخص شده است که آن شخص چه کسی است و مشخص شده است که بهادر مولایی در صورتی که بتواند به ارتقای رکوردهایش طی چند ماه آینده ادامه دهد، در غیاب بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی می تواند مدال طلای جهان در لهستان کسب کند و چه بسا باز هم مانند روال دو سال اخیر هر دو مدال طلا و نقره فوق سنگین جهان به وزنه‌برداران ایرانی برسد.

۱۳۹۲/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...