نسخه چاپی

28 نفر؛ شهدای انفجار مین در سال 90

رییس مركز مین زدایی كشور گفت: بر اساس برنامه زمان بندی شده پاكسازی مناطق آلوده به مین در سال 1391 به پایان می رسد اما برخی مناطق مانند' هورالعظیم' وجود دارند كه به دلیل آبگرفتگی غیر قابل پاكسازی هستند.

به گزارش نما، سردار محمد حسین امیر احمدی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه ایران جزو آلوده ترین مناطق آلوده به مین در جهان بوده است، افزود: در طی 8 سال دفاع مقدس بیش از 20 میلیون انواع مین و مواد منفجره در مساحتی حدود 42 هزار كیلومتر مربع در اراضی پنج استان آذربایجان غربی، كردستان، ایلام، كرمانشاه و خوزستان پراكنده شد.

وی با اشاره به تلاش های گسترده ایران در زمینه مین زدایی اظهار داشت:ایران توانسته است با صرف هزینه های سنگین حدود 41 هزار و 500 كیلومتر مربع از اراضی آلوده به مین را پاكسازی كند.

به گفته وی ، تنها 500 كیلومتر مربع از مناطق آلوده در مناطق مرزی باقی مانده است كه از حجم و تراكم بسیار بالایی برخوردار بوده و امیدواریم به زودی آنها نیز پاكسازی شوند.

** سال 1391؛ سال پایان مین زدایی

امیر احمدی گفت: بر اساس برنامه زمان بندی شده، پاكسازی مناطق آلوده به مین در سال 1391 به پایان می رسد اما برخی مناطق مانند 'هورالعظیم' وجود دارد كه به دلیل آبگرفتگی‘ غیر قابل پاكسازی هستند.

وی خاطر نشان كرد: كار پاكسازی برخی مناطق مانند مهران و دهلران كه آلودگی بسیار بالایی داشته اند به اتمام رسیده و پاكسازی سایر مناطق در ماه های آینده به پایان می رسد.

**كوتاهی سازمان های بین المللی برای همكاری در زمینه مین زدایی

رییس مركز مین زدایی كشور در ادامه این گفت و گو همچنین گفت:پیشرفت های ایران در پاكسازی مناطق آلوده به مین در حالی است كه متاسفانه سازمان های بین المللی در خصوص اقدامات بشردوستانه در زمینه مین زدایی، همكاری مناسبی با ما نداشته اند.

امیر احمدی افزود:با وجود تلاش مركز مین زدایی كشور برای همكاری در زمینه مین زدایی با سازمان های بین المللی و غیر دولتی ، تحریم ها و برخی ملاحظات سیاسی این گونه سازمان ها مانع شكل گیری و گسترش این همكاری ها شده است.

وی اظهار داشت: مركز مین زدایی در سالهای گذشته جلسات مشتركی را با هماهنگ كننده سازمان ملل متحد در تهران برای اقدام مشترك در زمینه مین زدایی برگزار كرد اما تاكنون اقدام عملی از سوی سازمان ملل در این خصوص انجام نشده است.

رییس مركز مین زدایی كشور افزود: چندی پیش، مركز مین زدایی تفاهم نامه و سند همكاری را با 'مركز بین المللی مین زدایی بشردوستانه ژنو‍‍‌‍‍' امضا كرد كه بر اساس آن مقرر شد 'نرم افزار مدیریت اطلاعات یكپارچه' به مركز مین زدایی ایران ارایه شود اما به دلیل اعمال تحریم های یك جانبه این موضوع تاكنون تحقق نیافته است.

امیر احمدی ادامه داد: متاسفانه كشورهای غربی حتی در انجام امور بشردوستانه مانند مین زدایی نیز اقدام به اعمال تحریم های غیرمنصفانه و ظالمانه می كنند.

وی افزود:كوتاهی سازمان های بین المللی در این زمینه در حالی است كه سازمان ملل 19 میلیون دلار در زمینه مین زدایی به عراق كمك مالی كرده است و سایر كشورها نیز سالانه حدود 40 میلیون دلار به این كشور كمك می كنند.

رییس مركز مین زدایی كشور اضافه كرد:جمهوری اسلامی ایران كه از لحاظ آلودگی به مین و مواد منفجره در میان آلوده ترین كشورها قرار دارد از این كمك ها بهره ای نبرده و تنها كمیته بین المللی صلیب سرخ همكاری مناسبی با ایران داشته است.

*همكاری های بین المللی مركز مین زدایی كشور

رییس مركز مین زدایی كشور با اشاره به همكاری های گسترده این مركز با سازمان های بین المللی گفت: امضای تفاهم نامه همكاری های مشترك با كشور عراق در سال 1384 در خصوص پاكسازی مرز مشترك،امضای تفاهم نامه با مركز بین المللی مین روبی بشردوستانه در سال 1384 و برنامه بازدید نمایندگان سازمان های بین المللی مانند دفتر عمران سازمان ملل متحد در تهران از جمله اقداماتی است كه مركز مین زدایی كشور برای گسترش تعاملات بین المللی انجام داده است.

امیر احمدی افزود:همكاری با دفتر هیات یاری رسانی سازمان ملل متحد در عراق، همكاری با مركز بین المللی مین زدایی بشر دوستانه ژنو و تعامل با صندوق حمایت از قربانیان مین و سایر سازمان های بین المللی مرتبط نیز از فعالیت های دیگر مركز مین زدایی كشور در عرصه بین المللی است.

*اعلام آمادگی ایران برای صدور خدمات مین زدایی به سایر كشورها

رییس مركز مین زدایی كشور در خصوص صدور خدمات مین زدایی به سایر كشور گفت: این مركز آمادگی دارد هرگونه همكاری مانند صدور خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات، ارایه مشاوره های پاكسازی و... به كشورهای آلوده به مین ومواد منفجره به جامانده از جنگ ها را انجام دهد كه این اعلام آمادگی مدیون تلاشهای شبانه روزی فعالیت نیروهای مین بردار در اراضی آلوده به مین و صنایع داخلی در زمینه تولید تجهیزات پاكسازی است.

* 28 شهید در سال 1390

امیر احمدی با اشاره به جانفشانی های نیروهای فعال در عرصه مین زدایی گفت: متاسفانه در سال گذشته، 98 نفر از نیروی های پاكسازی دچار حادثه شدند كه 28 نفر از آنها به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینكه كار پاكسازی در مناطق مرزی كه دارای تنوع و حجم بالایی می باشد در حال انجام است افزود: مناطق آلوده در نواحی مرزی دارای تنوع و حجم بسیار بالایی هستند كه این مساله كار پاكسازی را با مشكل مواجه كرده و تعداد مصدومین را افزایش می دهد.

* همكاری 30 شركت بخش خصوص در زمینه مین زدایی

امیر احمدی گفت: هم اكنون تعداد 30 شركت بخش خصوصی در كنار ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی كار پاكسازی را انجام می دهند كه همگی آنها تحت پوشش بیمه و امتیازات بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند.

۱۳۹۱/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...