نسخه چاپی

چه بر سر لوستر‌ كاخ صاحبقرانیه آمد؟!

عکس خبري - چه بر سر لوستر‌ كاخ صاحبقرانيه آمد؟!

آنچه در رفتار مسئولان دوگانه مسئولان میراث دیده می‌شود تنها با اعتمادسازی قابل پاسخ است. اگر واقعا لوستر نشكسته است از خبرنگاران دعوت شود تا از نزدیك ببیند كه این اثر تاریخی ارزشمند دچار مشكل نشده است.

به گزارش نما به نقل از ایلنا: لوستری شكست یا تنها دو عدد از شاخه‌های آن آسیب دید؟! مسئولان بالادستی كاخ‌ نیاروان می‌گوید یك لوستر شكست و بر زمین سقوط كرد و معاون سازمان میراث فرهنگی این جمله را این گونه تصحیح می‌کند: تنها دو شاخه از این لوستر آسیب دیده است. دعوا بر سر شكست و نشكست در سازمان میراث فرهنگی مانند دعوای خارج از حریم و در محدوده‌ی حریم هیچ‌وقت پایانی نداشته است. اصل موضوع این است میراث فرهنگی كشور مدت‌هاست رها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سازمان میراث فرهنگی در این سال‌های اخیر قصه‌‌های عجیبی داشته است و البته قصه‌ها را مسئولانی که بر آن حاکمیت دارند، رقم می‌زنند. گویا افرادی که خود می‌گویند از جنس میراث فرهنگی هستند، دست‌کم نادانسته كمر به نابودی میراث فرهنگی كشورمان بسته‌اند. شاید افرادی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حضور دارند كه دغدغه‌ای جز میراث دارند. هشت سال است که کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری و برخی نمایندگان مجلس در این دوره‌ها این موضوع را تایید كرده‌اند.

ماجرا چه بود؟

هفته‌ی گذشته یكی از لوسترهای تاریخی كاخ صابقرانیه سقوط كرد. این موضوع به تایید معصومه باکوچی(مدیر مجموعه کاخ‌های نیاوران) نیز رسید و حتی در گفت و گو با یكی از رسانه‌ها اعلام كرد: «بنای کاخ صاحبقرانیه بیش از 150 سال قدمت دارد و طبیعی است که رفته رفته استحکام خود را از دست بدهد، بنابراین عدم استقامت سقف و ریخته شدن بخشی از آن باعث شد تا این لوستر تاریخی از محل خود کنده و به زمین اصابت کند.»

وی صراحتا می‌گوید: «بودجه‌ای برای تعمیر و استحکام بخشی موزه نداشتیم اما پس از این اتفاق قرار شده است که بودجه‌ای برای تعمیر سقف کاخ، اختصاص پیدا کند.»

دو روز از انتشار این مصاحبه؛ مدیران سازمان میراث فرهنگی تصمیم می‌گیرند با موضوع کمی نرم‌تر برخورد کنند. آتوسا مومنی(معاون میراث فرهنگی) اعلام می‌كند: این لوستر به هیچ وجه از جای خود کنده نشده و تنها دو عدد از شاخه‌های آن آسیب دیده است که پس از بازبینی اولیه قرار شد کارشناسان و مرمتگران اقدامات لازم را برای مرمت این شی تاریخی انجام دهند.

اسدالله بیرانوند(مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی) به تایید اظهارنظر مومنی پرداخته و می‌گوبد:‌ مشکلی بابت تامین اعتبار موردنیاز مرمت این شی تاریخی وجود ندارد و تمامی موزه‌ها و کاخ موزه‌ها هر 6 ماه یکبار توسط کارشناسان اداره کل موزه‌ها مورد بازدید قرار می‌گیرند.

مهنار اسدی(مدیر حوض‌خانه كاخ صاحبقرانیه) نیز در گفتگویی با ایلنا، نظر دو کارشناس اخیر را تایید کرده و می‌گوید: اصلا این خبر صحت ندارد. می‌توانید به اینجا بیایید و از نزدیك ببیند كه هیچ اتفاقی نیفتاده است. سقوطی در كار نبوده است. تمام لوسترهای این كاخ كه از زمان پهلوی هستند، سالم هستند و این یك بازی رسانه‌ای بیش نیست.

وی در پاسخ به اینكه اگر این مطلب صحت ندارد؛ چرا مدیر مجموعه کاخ‌های نیاوران این گفته را تایید كرده است؟ می‌گوید: این برای سازمان نیز عجیب است که چرا وی این خبر را تایید كرده است. البته من در مقامی نیستم كه از مشكلات فنی سازمان حرف بزنم اما در این حد می‌گویم كه این گفته صحت ندارد و خود سازمان نیز جوابیه‌‌ی بر این ادعا داده است.

سیداحمد محیط طباطبایی(رئیس شورای بین‌المللی موزه‌ها_ ایكوم) درباره این اظهارنظرها و اینكه آیا اصولا لوستری شكسته شده یا نه، به ایلنا می‌گوید: این مساله از طریق كمیته ملی موزه ایران حتما بررسی می‌شود و پاسخ نهایی در این زمینه را به زودی اعلام می‌كنیم. اما آنچه در رفتار مسئولان دوگانه مسئولان میراث دیده می‌شود تنها با اعتمادسازی قابل پاسخ است اگر واقعا لوستر نشكسته است از خبرنگاران دعوت شود تا از نزدیك ببیند كه این اثر تاریخی ارزشمند دچار مشكل نشده است.

وی می‌افزاید: هر بنای تاریخی در كشورمان دارای ظرفیتی است بی‌شك موزه‌ها از این قاعده مستثنی نیستند كاخ صاحبقرانیه نیز باید یك محدودیت بازدیدكننده همراه باشد زیرا بنای آن این ظرفیت را ندارد. اینكه برخی از مسئولان میراث می‌گویند كه تعداد بازدیدكنندگان ارتباطی با حفظ بناهای تاریخی ندارد كاملا غیرمنطقی است البته شاید این گفته در مورد موزه‌های مدرن صدق كند اما در مورد بناهای تاریخی اینگونه نیست.

محیط طباطبایی؛ در یك نگاه كلی درباره عملكرد سازمان میراث فرهنگی در هشت سال نیز می‌گوید: قطعا سازمان میراث فرهنگی با شرایط مطلوب فاصله گرفته است این درحالیست در این دولت برای فرهنگ جایگاه خاصی تعریف نشده است.

با این شرایط گفته نصرالله حدادی(كارشناس تهران قدیم) درباره وضعیت سازمان میراث فرهنگی رنگ واقعیت می‌گیرد، وقتی به ایلنا می‌گوید:‌ افرادی كه در میراث فرهنگی حضور دارند بدون هیچ تخصصی در حوزه فرهنگی و میراث روی كار آمدند. افرادی كه به پشتوانه سیاسی عهده‌دار این پست شدند تا عملكرد سازمان به یمن حضور آنها قابل قبول نباشد و نمره زیر صفر دریافت كنند.

آیا معصومه باكوچی درست گفته است یا در تایید این خبر غرض‌ورزی شخصی داشته است؟ آیا سازمان میراث فرهنگی در این هشت سال از مدیریت صحیح فاصله نگرفته است؟ آیا هیچ خطری میراث ماندگار کشور را تهدید نمی‌کند؟... مسئولان سازمان میراث فرهنگی معتقدند برخی با غرض‌ورزی سعی دارند وضعیت میراث فرهنگی در کشور را در خطر جلوه دهند.

۱۳۹۲/۴/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...