نسخه چاپی

دبیر: بچه‌های ستادهای قالیباف از بی‌پولی گریه می‌كردند

به گزارش نما به نقل از شرق:آخرین تصویری که از «علیرضا دبیر» قهرمان سابق کشتی و عضو فعلی شورای شهر تهران در رسانه‌ها منتشر شده است، تصویر همراهی او با «محمدباقر قالیباف» در هنگام رای‌دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری است. تصاویر دیگری که از او در سال‌های اخیر به ذهن می‌آید حمایت‌های بی‌وقفه او از عملکرد قالیباف در صحن علنی شورای شهر است. دبیر در یک ظهر گرم تابستانی در حالی که کت و شلوار طوسی‌رنگ به‌تن داشت به دفتر «شرق» آمد و در دفاعی تمام‌قد از عملکرد قالیباف گفت: «عقلای اصلاح‌طلب و اصولگرا همگی بر مثبت بودن عملکرد قالیباف اتفاق‌نظر دارند.»او که حالا خود را یک کارشناس مسایل شهری می‌داند تا یک ورزشکار، تا آنجا که در این دوره انتخابات شوراها هیچ پوستری با مدال و گرمکن ورزشی به چاپ نرسانده است، با اعتماد‌به‌نفسی به سوال‌هایمان پاسخ گفت که رای دوم مردم تهران را برایش به ارمغان آورده است و در مقابل برخی انتقادها به عملکرد قالیباف سکوت کرد و برخی دیگر را پاسخ گفت. در ادامه شرح گفت‌وگوی ما با او را می‌خوانید.

‌بسیاری از اعضای شورای سوم از جمله خود شما رابطه بسیار نزدیکی با قالیباف داشتند از جمله مثال‌های این موضوع، همراهی شما با قالیباف هنگام رای‌دادن یا رفتن شما به آمریکا برای گرفتن جایزه او بود. این نزدیکی به نظر بسیاری باعث شد شورای شهر بیش از آنکه شورای شهر باشد به شورای شهرداری تبدیل شود. نظر خودتان در این زمینه چیست؟
من با این موضوع موافق هستم اما این موضوع به دلیل نزدیکی ما با قالیباف نبود. در مورد شورای چهارم هم وضع به همین منوال است. چرا که قانون این موضوع را مشخص کرده است. شورای شهر تهران تنها در نام شورای شهر است و این موضوع علت دارد. من اگر قالیباف را قبول دارم به‌خاطر عملکرد وی است.
‌بهتر است مصداقی صحبت کنیم. بسیاری معتقدند با برنامه‌های توسعه بزرگراهی قالیباف، تهران تبدیل به شهری برای ماشین‌ها شده است و نه آدم‌ها، در زمینه «دریاچه چیتگر» کارشناسان زیست‌محیطی معتقدند این دریاچه ارزیابی‌های زیست‌محیطی ندارد و در مورد «تونل توحید» انتقادهای بسیاری وارد است و اختلاف آماری بیش از هزار‌میلیارد‌ریالی بین بودجه و هزینه وجود دارد. در مورد پروژه صدر هم انتقادات زیادی وارد است. آیا باز هم به‌رغم تمام این انتقادات از عملکرد قالیباف دفاع می‌کنید؟
در زمینه دریاچه چیتگر «دکتر ابتکار» پیگیر پروژه بودند و دریاچه چیتگر طرح مصوب ۴۰سال پیش بود که قالیباف آن را اجرایی کرد و حال به‌جای اینکه بگویند دستت درد نکند انتقاد می‌کنند.
‌کارشناسان محیط‌زیست معتقدند این دریاچه ارزیابی زیست‌محیطی ندارد و اگر آب ورودی دریاچه تصفیه نشود تبدیل به دریاچه‌ای از فاضلاب می‌شود. آیا این انتقادات را وارد می‌دانید؟
کارشناسان زیست‌محیطی باید در همان ابتدای آغاز پروژه نظر می‌دادند ضمن اینکه بحث‌های زیست‌محیطی در تخصص آدم‌های زیست‌محیطی است و خانم ابتکار همیشه از اجرای دریاچه دفاع می‌کرد و معتقد بود باید انجام شود. در بحث آبگیری هم بحث‌های زیست‌محیطی به‌طور کامل انجام شده است و به نظر من باید به دریاچه با دید تفریحی نگاه کرد و نه زیست‌محیطی چرا که تهران، تهران ۴۰ سال پیش نیست.
‌در زمینه برج‌سازی‌ها در اطراف دریاچه هم توضیح می‌دهید؟ این برج‌ها متعلق به کدام نهاد یا شرکت است؟
مالک این برج‌ها تعاونی‌های وزارتخانه‌ها، ‌ارتش و بخش خصوصی هستند و به کارمندان اکثر ارگان‌ها در اطراف دریاچه خانه تعلق گرفته است.
‌در زمینه تونل توحید چطور؟
ایراد تونل توحید چیست؟
‌یک‌هزارمیلیاردریال هزینه‌ای است که بیش از بودجه مصوب در این پروژه انجام شده است و در گزارش‌ حسابرس مستقل در شورا قرائت شد و دوم مشکل آلودگی هوای حل‌نشدنی این تونل است.
در مورد هزینه‌ها چنین چیزی نیست و در پروژه تونل توحید من توجیه‌ترین عضو شورای شهر بودم چرا که هر هفته از این پروژه بازدید می‌کردم. بعد از انجام هزینه -فایده و جمع‌بندی این نتیجه حاصل شد که تونل بهتر است و به نظر من باید هوای داخل تونل را با هوای تهران سنجید و نه هوای اروپا.
‌آیا هزارمیلیاردتومان هزینه بیش از بودجه مصوب در تونل را که از سوی حسابرس مستقل ارایه شده است، قبول دارید؟
نه، قبول ندارم. «دکتر حسینی» معاون عمرانی در این زمینه توضیحات کامل ارایه کرده است. در طول ساخت تونل قیمت سیمان و بتن‌آرمه بسیار ‌گران شد و بر اساس آن هزینه‌ها بالاتر رفت.
‌برخی به پروژه صدر – نیایش نام بلندپروازی می‌دهند و برخی هم معتقدند به‌جای پروژه صدر – نیایش می‌شد مترو را پیش برد و قالیباف به مترو بی‌توجهی کرده است. نظر شما در این زمینه چیست؟
بی‌توجهی قالیباف به مترو را قبول ندارم. از سال ۶۶ و آغاز ساخت مترو تا پایان دولت احمدی‌نژاد سالانه به‌طور میانگین دو کیلومتر مترو در تهران ایجاد می‌شد که این میزان در دوره قالیباف به متوسط سالی ۱۵کیلومتر رسید.
‌تنها ایجاد تونل مهم نیست، بهره‌برداری هم مهم است. ضمن اینکه در سال گذشته این میزان ۵/۶کیلومتر بود و در سال قبل از آن هم به ۱۰کیلومتر نمی‌رسید.
خب در زمینه بهره‌برداری من مقصر را دولت می‌دانم. طبق قانون در بحث عمران مترو هر میزان که شهرداری اعتبار بگذارد دولت هم باید به همان میزان کمک کند. اعتباری که در دوره قالیباف برای مترو هزینه شد با قبل از آن قابل قیاس نیست. در مورد پروژه صدر – نیایش هم فراموش نکنید اعتبارش از چین آمده است و ال‌سی توسعه شبکه بزرگراهی بوده است.
‌اما بالاخره این وام را شهرداری‌های بعدی باید پرداخت کنند.
در هر صورت مال مترو نبوده است. در بحث مترو اگر دولت کمک می‌کرد این مشکلات ایجاد نمی‌شد.
‌خب الان مشکل مترو مشکل بهره‌برداری ایستگاه‌هاست وگرنه در زمینه ایجاد تونل دستگاه‌های تی‌بی‌ان که زمان محسن هاشمی خریداری شده‌اند می‌توانند سالانه ۲۰کیلومتر مترو ایجاد کنند. در حال حاضر حدفاصل مصلی تا چهارراه ولیعصر خط سه مترو، مدت‌هاست که بهره‌برداری‌اش آزمایشی است و این در حالی است که به‌طور معمول دو تا سه‌ماه زمان بهره‌برداری آزمایشی طول می‌کشد.
تا یک ماه دیگر خط سه تکمیل می‌شود و باز هم می‌گویم اگر دولت پول مترو را می‌داد این مشکلات ایجاد نمی‌شد.
‌در حال حاضر مجموع بدهی دولت به شهرداری چقدر است؟
آمار دقیق را ندارم و تنها به گفتن این موضوع بسنده می‌کنم که پول برق مترو به‌صورت صنعتی محاسبه می‌شود و این ظلم است.
‌یکسری انتقادها به شهرداری وارد است مبنی بر اینکه چرا شهرداری تهران باید ۷۰سایت و روزنامه داشته باشد و روزنامه همشهری به عنوان ارگان اطلاع‌رسانی شهرداری تهران چرا باید ویژه‌نامه استان‌ها منتشر کند؟ همه معتقدند این موضوع به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری و نامزدی قالیباف بود از اعضای شورا هم به این موضوع انتقاداتی داشتید. اما آیا شهرداری تهران به این همه رسانه نیاز دارد؟
چرا از خودشان نمی‌پرسید؟ از دید من شهرداری تهران شش، هفت وزارتخانه دارد و شهردار تهران پس از رییس‌جمهور دومین آدم اجرایی کشور است. و شهر تهران شرایط خاص خود را دارد. سوال من این است که آیا شهرداران قبلی اینطور نبودند؟
‌نه شهرداران قبلی این همه رسانه نداشتند به سوال من پاسخ ندادید آیا شهرداری به این همه رسانه نیاز دارد؟
شهرداری تهران هر کاری انجام دهد الگو است. در حوزه اطلاع‌رسانی هم هر قدر کار شود خوب است و باید بین اطلاع‌رسانی و تبلیغات تفاوت قایل شد. من حتما با حیف‌ومیل‌کردن مخالف هستم و حیف‌و‌میل با اطلاع‌رسانی فرق دارد.
‌آیا در شورا رصد می‌کردید که حیف‌ومیل اتفاق نیفتد؟
تا حدی چرا که مهم‌ترین ایراد شورا‌ها ضعف در نظارت است و شوراها باید در نظارت قوی‌تر باشند و سازوکار نظارت شوراها در تمامی کشور باید قوی‌تر شود.
‌با وجود تمام این مسایل آیا همچنان از عملکرد قالیباف دفاع می‌کنید؟
بله، قالیباف هفت‌میلیون رای آورده است.
‌در تهران تنها ۷۰۰هزار رای
در تهران هم ۲۶درصد آرا را کسب کرده و به نظر من رای به قالیباف رای به عملکرد او بوده است. قالیباف رای تندروها را نداشته است، رای قالیباف و روحانی را باید با عنوان رای به اعتدال باهم حساب کرد که سرجمع ۲۵میلیون رای می‌شود. این یعنی بیش از ۲۵میلیون از جمعیت کشور به اعتدال رای داده‌اند و از تندروی خسته شده‌اند. بعد از انتصابات ریاست‌جمهوری ما نظرسنجی انجام دادیم نظرسنجی نشان می‌داد آنهایی که به روحانی رای داده‌اند به نظرشان قالیباف شهردار مناسبی است.
‌نظرسنجی را کجا انجام داده است؟
یک موسسه خصوصی. هر کس نظرسنجی ما را قبول ندارد نظرسنجی انجام دهد.
‌کلی می‌گویید یا نظرتان منحصر به فعالیت‌های عمرانی است؟
خیر کلی می‌گویم. قالیباف انصافا خوب کار کرده و کارنامه وی با توجه به شرایط سخت حاکم در دوران دولت نهم و دهم قابل دفاع است.
‌در مورد انتصاب مدیران شهری قالیباف نظرتان چیست؟
در مورد انتصاب مدیران برخی موارد دفاع می‌کنم و برخی دیگر را هم شخصا با آقای قالیباف صحبت کرده‌ام و اگر نکته‌ای بوده به وی انتقال داده‌ام.
‌یعنی انتقاد داشتید؟
گفتم که به وی انتقال داده‌ام. ضمن اینکه قالیباف عادت دارد وقتی معاونانش را منصوب می‌کند در کار عزل و نصب آنها دیگر دخالت نمی‌کند.
‌در زمینه تملک اراضی بزرگراه «امام علی» شهرداری چقدر بدهی دارد و چقدر بدهی برای شهردار بعد باقی می‌ماند؟
نمی‌دانم.
‌در دوره قبل رابطه قالیباف و احمدی‌نژاد رابطه خوبی نبود در این میان شهروندان تهرانی و شهر تهران متضرر شدند. حال این احتمال وجود دارد در صورت انتصاب مجدد این اتفاق بیفتد. در این زمینه چه نظری دارید؟
اصلا اینطور نیست. اینها از قدیم با هم رفیق هستند و از سال ۶۱ در جبهه با هم کار اجرایی کرد‌ه‌اند و بعد هم دولت آقای روحانی دولت اعتدال و با دولت احمدی‌نژاد متفاوت است.
‌شایبه‌هایی در زمینه هزینه‌های انتخاباتی قالیباف و استفاده از منابع و امکانات شهرداری وجود دارد. شما یکی از فعالان ستادی قالیباف بودید. وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری چه مقدار هزینه کرده است؟
ببینید در همین شورای شهر برخی نامزدها چه هزینه‌های میلیونی انجام داده‌اند و هزینه انتخاباتی قالیباف آنقدری هم نبوده است. حتی قالیباف در تهران به کسی حق نصب بنر نداد.
‌اما ما بنرهای وی را در خیابان و اتوبان‌ها و میادین می‌دیدیم.
آنها کار ستادهای مردمی بوده است و باید بگویم این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با دوره‌های قبل متفاوت بود و با عملکرد صدا وسیما دیگر آنچنان نیازی به تبلیغ نبود با توجه به دلار سه‌هزارتومانی امکان تبلیغ‌های آنچنانی با کاغذ و تراکت هم وجود نداشت. حتی بعضی از بچه‌های ستادهای قالیباف گریه می‌کردند که ما پول نداریم و وقتی بچه‌های ستاد من می‌خواستند بنر قالیباف را نصب کنند، به دلیل صحبت‌های وی مانع شدم و باز هم می‌گویم هزینه‌های وی آنقدر هم نبوده و این هم از آن حرف‌هاست.

۱۳۹۲/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...