نسخه چاپی

شق‌القمر دولت از زبان مصباحی مقدم

رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد درآمد ۷۴ هزار میلیاردی دولت از محل تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانك مركزی گفت: اگر جلوی این كار گرفته نشود این مبلغ در اختیار دولت قرار گرفته، بدهی‌ها را پرداخت می‌كند و به خیال خودشان دولت را بدون بدهی تحویل می‌دهند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در موافقت با طرح دو فوریتی نحوه تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی، گفت: دولت در چند روز گذشته تصمیمی گرفته که اول باید صورت مساله آن را روشن کرد. در قانون بودجه ۹۲، نرخ ارز از نظر محاسباتی به پیشنهاد دولت ۲۴۵۰ تومان به تصویب رسید و به بانک مرکزی اجازه دادیم مطابق قانون بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به سمت تک نرخی کردن ارز برود.

وی یادآور شد: مجمع عمومی نیز بدون تصویب شورای پول و اعتبار تشکیل جلسه داد و بدون اینکه پیشنهاد از ناحیه خود بانک مرکزی باشد،‌ دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و طلاهای موجود در ذخایر را تسعیر کردند. اینطور نیست که وجوهی در اختیار دولت باشد و درآمدی گرفته باشد که بخواهد بدهی‌ها را تسویه کند بلکه چنین وجوهی دست دولت و بانک مرکزی قرار نگرفته است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: تمام ارزهایی که در حساب بانک مرکزی در خارج نگهداری می‌شود و همچنین طلاهای بانک مرکزی به قیمت جدید قیمت‌گذاری شده است پس در واقع پولی گیر ما نیامده اما از این ناحیه ۷۴ هزار میلیارد تومان حسابداری درآمد به دست می‌آید. معنا و مفهومش این است که به آن ذخایر اضافه نمی‌شود اما قیمت جدیدی روی آن گذاشته می‌شود که قرار است از این محل ۱۱ هزار میلیارد تومان بدهی دولت، ۵۷۰۰ میلیارد تومان بدهی سازمان هدفمندی، ۶۰۰۰ میلیارد تومان بدهی شرکت‌های دولتی و ۳۰ هزار میلیارد تومان بانک مسکن که مربوط به بیست سال آینده است تسویه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: قرار است با این مصوبه مجلس یک معضل و مشکل اساسی که دولت داشته و واقعا خارج از ضوابط و قوانین کار کرده است حل شود. اکنون هم بحث فوریت این موضوع مطرح است؛ زیرا اگر به موقع جلوی آن توسط مجلس گرفته نشود این کار ظرف یک هفته بدون حسابرسی از ناحیه شرکت‌های حسابرس که باید بدهی‌ها را بررسی کنند و بدون استناد به قانون انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر جلوی این کار گرفته نشود ۷۴ هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار می‌گیرد،‌ دولت بدهی‌ها را می‌دهد و به خیال خودشان دولت را بدون بدهی تحویل می‌دهند، عجب شق‌القمری!

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه با انجام این کار، نقدینگی وسیع ایجاد می‌شود،‌ گفت: اگر جلوی این کار گرفته نشود اتفاقی می‌افتد که همیشه از آن می‌ترسیدیم؛ در شرایطی که تورم ما بر اساس آمار رسمی ۳۴ تا ۳۵ درصد است لذا لازم است همکاران به دو فوریت این طرح رای دهند که در صورت تصویب، کمیسیون برنامه و بودجه هم عصر امروز این طرح را مورد بررسی قرار خواهد داد.

۱۳۹۲/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...