نسخه چاپی

آیت‌الله شب زنده‌دار عضو جدید شورای نگهبان شد + سوابق

آیت‌الله محمد‌مهدی شب‌زنده‌دار طی حكمی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، رهبر معظم انقلاب، طی حکمی آیت‌الله محمد‌مهدی شب‌زنده‌دار را به عنوان فقهای شورای نگهبان جایگزین مرحوم آیت‌الله رضوانی منصوب کردند.

آیت‌الله محمد‌مهدی شب‌زنده‌دار متولد سال 1332 در داراب، فرزند حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسین شب زنده‌دار جهرمی (از شاگردان حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه) و نواده‌ مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامحسین شرعی شیرازی است.

وی در سال 1345 تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد و دروس مقدمات و سطح را نزد پدر بزرگوار خود و آیات سید حسن طاهری خرم‌آبادی، علی مشکینی، محمد مؤمن، احمد جنتی، جعفر سبحانی، مرحوم مصلحی اراکی و مرحوم ستوده فرا گرفت.

اساتید برجسته وی در دروس خارج فقه و اصول، آیات عظام مرحوم میرزا کاظم قاروبی تبریزی،‌ مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری یزدی، مرحوم حاج میرزا جواد تبریزی، حاج شیخ حسین وحید خراسانی و حاج آقا موسی شبیری زنجانی بوده‌اند.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار سال‌های متمادی دروس سطح و مقدمات حوزه علمیه قم را تدریس کرده‌ و قریب 10 سال است به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال دارد.

همچنین تألیفات متعددی در فقه و اصول دارد که اهم آنها، کتاب ذبایح از مجموعه الموسوعة‌الفقهیة(10جلد)، شرح بخش‌هایی از تحریرالوسیلة مرحوم امام خمینی(ره)، الجامع فی الاصول و تقریرات آیات عظام مرحوم شیخ کاظم تبریزی و حاج شیخ حسین وحید خراسانی است.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار از اعضای شورای عالی حوزه علمیه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و نمایندگی شورای عالی را در هیأت امنای مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور را برعهده دارد. همچنین طرح نوین آموزش دروس خارج حوزه علمیه قم در مؤسسه آموزشی-‌ تحقیقاتی بقیة‌‌الله‌الاعظم(عج) تحت اشراف و مدیریت وی اجرا می‌شود.

آثار و تألیفات آیت‌الله شب‌زنده‌دار:

1- نام کتاب: موسوعة فتاوای فقهاء الشیعه و ادلتها

کوششی است جمعی که به منظور دستیابی فقهاء عظام به اجماع و شهرت محصل و مسائل و فروعات فقهی و وقوف به سیر تاریخی مسائل واطلاع از اقوال و ادله و پژوهش‌ها و تحقیقات فقهی در حال انجام است. بخش ذبایح این مجموعه – که چندین مجلد خواهد شد- مراحل نهایی خود را می‌گذراند.

2- نام کتاب : الجامع فی الاصول:

کتاب الجامع فی الاصول در صدد است که عمده تحقیقات انجام گرفته علم اصول را در اختیار پژوهشگران این علم قرار دهد. این بخش متعلق به مباحث برائت یا احتیاط در شبهات حکمیه است که ادله قرآنی و روایی و عقلی طرفین را مورد بررسی قرار می‌دهد.

3- نام کتاب: شرح بخش‌هایی از تحریر الوسیله حضرت امام خیمنی(ره)

4- نام کتاب: تقریرات دروس آیات عظام مرحوم میرزا کاظم قاروبی تبریزی و حاج شیخ حسین وحید خراسانی.

۱۳۹۲/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...