نسخه چاپی

اعلام آمادگی ژنو برای میزبانی ایران و 1+5

ایران و گروه ۱+۵ تا كنون دو بار گفت‌وگوهای چند جانبه برگزار كرده‌اند كه دور نخست آن دسامبر سال ۲۰۱۰ در ژنو سوئیس و دور دوم آن ژانویه ۲۰۱۱ در استانبول تركیه برگزار شد.

به گزارش مشرق شبکه خبری پرس تي‌وي از آمادگی دولت قزاقستان براي ميزباني دور تازه گفت‌وگوها بين ايران و گروه ۱+۵ خبر داده است.

دولت قزاقستان در حالي از آمادگي آلماتي براي ميزباني اين گفت‌وگوها خبر داد که ايران تمايل خود را براي تعيين کشوري ديگر به جاي ترکيه به عنوان محل برگزاري گفت‌وگوهاي چندجانبه با گروه ۱+۵ اعلام کرد.

هيلاري کلينتون، وزير خارجه امريکا، ۱۲ فروردين (۳۱ مارس) گفت، مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ روزهاي ۲۵ و ۲۶ فروردين (۱۳ و ۱۴آوريل) در ترکيه برگزار خواهد شد.

در همین حال ديپلمات‌هاي اتحاديه اروپا گفتند که محل برگزاري اين مذاکرات هنوز مورد بحث است.

منابع ديپلماتيک که نام آن‌ها ذکر نشده است ۱۶ فروردين (۴ آوريل) به شبکه پرس تي‌وي گفتند ايران از عراق خواسته است ميزبان دور جديد مذاکرات بين تهران و گروه ۱+۵ باشد.

اين منابع افزودند که تصميم تهران به موضع اخير ترکيه در قبال سوريه مربوط مي‌شود.

علي اکبر صالحي، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، نيز روز چهارشنبه با تاکيد بر اين که "اين مساله بايد مورد توافق هر دو طرف قرار گيرد" گفت "بغداد و پکن" به عنوان محل انجام گفت‌وگوها پيشنهاد شده اند.

وزارت خارجه عراق نيز تمايل ايران را براي ميزباني بغداد از اين نشست تایيد کرده است.

وزارت خارجه عراق با صدور بيانیه در تارنماي رسمي خود اعلام کرد هوشيار زيباري، وزير خارجه اين کشور عصر روز سه‌شنبه پذيراي هياتي از ايران بود.

در اين بيانيه آمده است: "وزير خارجه عراق از پيشنهاد ايران استقبال و آمادگي عراق را براي ميزباني اين نشست اعلام کرد و اطمينان داد تماس‌هاي لازم را با طرف‌هاي مربوط درباره اين پيشنهاد برقرار خواهد کرد."

ايران و گروه ۱+۵ تا کنون دو بار گفت‌وگوهاي چند جانبه برگزار کرده‌اند که دور نخست آن دسامبر سال ۲۰۱۰ در ژنو سوئيس و دور دوم آن ژانويه ۲۰۱۱ در استانبول ترکيه برگزار شد.

ايران ضمن اعلام آمادگي براي ازسرگيري مذاکرات با گروه ۱+۵ درباره موضوعات مشترک تصريح کرده است از هيچ يک از حقوق خود چشم‌پوشي نخواهد کرد.

۱۳۹۱/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...