نسخه چاپی

جنجال خبری برای "دروغ سیزده"!

عکس خبري -جنجال خبري براي "دروغ سيزده"!

در هفته‌ای كه گذشت خبری انتشار یافت كه اینترنت ملی را جایگزین اینترنت جهانی معرفی كرده بود. این خبر كه كاملاً جعلی و كذب بود، اولین بار به عنوان یك شوخی و دروغ سیزده منتشر شد ولی بی‌دقتی در مورد كذب بودن خبر سبب شد تا موجی از نگرانی‌ها پدید آید و در نتیجه وزارت ارتباطات ناگزیر از تكذیب خبر شد. اما بی‌دقتی‌ها و عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای باز هم ادامه یافت و خبر بار دیگر از سوی رسانه‌های معتبرتر نیز منتشر شد تا داستان اینترنت ملی بازتابی وسیع پیدا كند.

به گزارش مشرق، دی ماه سال گذشته روزنامه‌ای به نقل از یکی از اعضای نظام صنفی رایانه‌ای نوشت: «با راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت در ایران، ارتباطات اینترنتی کشور از اینترنت جهانی جدا می‌شود.» شنیده‌ها و خوانده‌هایی از دست، باعث برداشت‌های متفاوت از اینترنت ملی شد. به طوری که بسیاری نگران شدند که حتی دسترسی‌ به موتور جست‌وجوی گوگل هم امکان نداشته باشد و برخی امیدوار بودند که اینترنت ملی به معنای قطع ارتباط با اینترنت جهانی نباشد.

پیش از این وزیر ارتباطات در گفت‌وگویی درباره این که آیا با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، اینترنت از حوزه ارتباطات بدون مرزی حذف می‌شود، گفته بود: «‌این کار امکان‌پذیر نیست؛ اگر در آینده بتوانیم تمام محتوای مورد نیاز را به میزبانی داخلی و در شبکه ملی اطلاعات بگذاریم، ممکن است دسترسی به اینترنت خود به خود حذف شود.» با این حال هیچ احتمالی قطعی نشد و گمانه‌زنی‌ها در این خصوص ادامه داشت. کارشناسان همچنان اینترنت ملی را مقوله‌ای جدا از اینترنت جهانی معرفی می‌کردند و اصرار داشتند که این دو هیچ منافاتی با هم نداشته و می‌توانند در کنار هم مورد استفاده قرار گیرند.

تا اینکه روز گذشته، خبری از قول وزیر انتشار یافت و اطلاع داد که دسترسی به اینترنت جهانی از آغاز شهریور ماه قطع خواهد شد. در این خبر آمده است: «وزير ارتباطات در حاشیه نشست هم‌اندیشی و راهبردی طرح ملی خرید اعتباری (میزان) در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما، در خصوص شبکه اینترنت ملی گفته است: از ابتدای شهریور امسال اینترنت ملی جایگزین شبکه اینترنت جهانی خواهد شد. وزیر در ادامه تأکید کرد: از شهریور سال جاری نیز شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های اینترنت تنها می‌توانند اینترنت ملی یا همان اینترانت کشوری را ارائه دهند.»

این خبر و نگرانی‌های حاصل از آن در حالی به شدت فراگیر شد که چند روز قبل از انتشار یعنی روز دوشنبه پانزدهم فروردین سال 91، همین خبر از جانب وزارت ارتباطات تکذیب شده بود و در مطلبی با عنوان «وزارت ارتباطات موضوع جایگزینی اینترنت ملی به جای اینترنت جهانی را رد کرد.» انتشار یافته بود.

در بخشی از این تکذیبیه آمده است: « طی روز گذشته، انعکاس مصاحبه‌ای تخیلی از قول جناب آقای دکتر تقی پور، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه "نشست هم‌اندیشی و راهبردی طرح ملی خرید اعتباری (میزان)" فاقد هیچگونه منبع موثقی است و به محملی برای عقده‌گشایی‌ها و موج‌سواری‌های تعدادی از شبه‌رسانه‌ها و محافل سیاسی جناح‌زده داخلی و استعمارگران خارجی بدل شده است. رسانه‌هایی که سعی دارند با طرح منویات نادرست و جهت‌دار خود، یک مقوله ملی را، حتی به بهای لگدمال کردن منافع ملی کشور، به ابزاری برای تخریب و تخطئه دولت بدل کنند.»

خبر تنها دروغ سیزده بود

خبرنگار پایگاه فرارو پس از جست‌وجویی کوتاه در عین ناباوری دریافت که این خبر که متأسفانه حتی چند روز پس از تکذبیه در سایت‌های خبری معتبر انتشار یافت، تنها دروغ ۱۳فروردین در یک وبسایت خبری نوپا بوده است. متن این خبر برگرفته شده از خبر منتشره در مرداد ماه سال ۸۵ در خبرگزاری فارس بوده که با تغییر نام وزیر سابق ارتباطات و کمی دستکاری در متن، به عنوان دروغ سیزده فروردین و با امضای "سیزده به در مبارک” منتشر شده بود؛ ولی در روزهای 14 و 15 فروردین به عنوان یک خبر رسمی و به نقل از خبرگزاری فارس باز انتشار یافت و از سوی وزارت ارتباطات تکذیب شد.

۱۳۹۱/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...